Gick igenom lite bilder på telefonen och då tänkte jag att detta skulle bli en tråd för lite småprojekt som jag pulat med när jag haft tid och lust, dels mina egna grejer och även lite meckningar som utförts på föräldrarnas bonnagård.
Efter som jag själv gillar trådar med kärrprojekt så tänkte jag att det första inlägget blir farsans gamla Gisebokärra som ska få donera div delar efter att den gick hårt åt i schaktbranschen när vi fyllde upp ett hörn på en åker..
"jahapp.. de var den kärran de" tänkte vi när vi släpade undan liket och ställde den bredvid en militärkärra som farsan 15år tidigare hade släpat på sig för att ha som vedkärra dock hade de projektet blivit lagt i malpåse, men tanken slog oss att flaket med tipp etc från gisebon kanske skulle passa bra på militärkärran då den saknade allt vad flak innebar. Efter lite mätningar konstaterades att måtten var hyfsat lika.
Sista färden för Gisebon som farsan en gång rustat så fint!
BM Boxern fick släpa upp liket till bonnagårn
Militärkärran innan den ska få ett nytt liv
Tydligen så var senaste tillsyn 1990, skulle egentligen ha en ny daterad till 2017
Kapat bort onödiga ramdelar, anpassning av tippflaket
Svetsat dit lagringen till tippen
Var tvungen att ta ur lite för att få plats med tippkolvens ram som flyttades från gisebon
Kapat rent, riktat handbromsspak
Svetsat fast allt som förbinder tippflaket med militärchassiet
Var tvungen att korta stödbenet pga att de flyttades till draget
Grundfärg på plats.. ska försöka ordna en bild med flaket på plats
Konstruktionen på kärrorna är inte helt lika då militärkärran är tillverkad för att ha fast flak med fjädrad axel och en ram som egentligen inte är anpassad för tippflak till skillnad mot gisebon som har fått slitit ont med överlass. Användningsområdet för denna blir väl lite småkörningar med lättare saker. Finns ju några lastbilsbakändor att tillgå när de sak köras dynga och grus