Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Munktell C1 "långa hund" tändkulehyvel

295 inlägg • Sida 11 av 20
Diskutera väghyvlar här

Kotten (trådstartaren)

#151 » 17:57:46, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en vecka sedan var jag inom Eskilstuna för att leta i deras arkiv, och sedan tog jag en tur inom Munktellmuseet. Här kommer ett större inlägg med all möjlig spännande historia bakom Munktells C1 väghyvlar!


Bild
Efter några långa arbetsdagar i Stockholm kunde jag ta fredagen fri för att arkiv i Eskilstuna. När jag kom fram till stadsbiblioteket var allt redan framställt då jag mailat och bokat in dagen. Dock hade receptionisten lite väl svårt att förstå min milda Skånska, men under resten av resan kunde iallafall hälften av de jag pratade med förstå mig någorlunda lätt :mrgreen:

Bild
Jag hade anmält att få uttaget fem arkivlådor, vilka var de enda jag hittade med någon hänvisning till Munktells väghyvlar. Ungefär 2/3 av alla hundratals var papper var bara detaljlistor utan ritningar, mått eller andra detaljer angivna, men det var ändå spännande att se! Här fotade jag detaljlistan för regulatorn, men det fanns verkligen varenda mutter i hela långa hund dokumenterad.

Bild
Elschema tänkte jag var bra att ha! Troligen kopplar jag inte in allt på ett bra tag, men det är bra att ha något att jämföra med när det ska dras nytt. Åtmindstone kan jag berätta för torbjörn här att startmotorn är en Bosch BPD 3/12 (3hkr, 12 volt om jag förstått din lista rätt). :mrgreen:

Bild
Bild
Någon enstaka ritning eller genomskärning fanns dock, så det tog jag bild på. Här är för spridarna samt en genomskärning av förbränningsrummet i tändkulan :smile:

Bild
Sen hittade jag lite kul information! Jag hade tidigare läst i ett 50 tals blad från Bolinder Munktell att man byggde ca 50st väghyvlar av Munktell 25 bas (om man nu kan kalla C1 för det), vilket visade sig stämma! Här fanns detaljlistorna för en batch med 30st hyvlar 1938 och sedan ytterligare en med 20st 1939. Anledningen att de gjordes i batcher är för att tillverkningsnumret var samma som motornumret, och då dessa fick en uppgraderad motor med bland annat startmotor och hydraulpump så gjöt man några tiotal motorer åt gången som sedan fick följande tillverkningsnummer. Eftersom jag visste att tillverkningsnumret på min var 7849 kunde jag fastslå att min är tillverkad 1939, möjligtvis med start exakt den 20 Juni!

Bild
En stund senare läste jag detta blad som benämnde C1orna som 28/32 eftersom detta var deras långvariga motorstyrka vid olika belastningar, och i den lådan fanns det guld!

Bild
I lådan var nämligen leveransbekräftelser för alla odrar och ombyggnationer av väghyvlar, så jag bläddrade snabbt mot mitt tillverkningsnummer och hittade de här syskonen! Jag har tidigare fått veta att det funnits 3st Munktell C1 i militärens register samt att min var en av dem, men här lyckades jag hitta papperna som bekräftar allt det! :grin: Dock var det 7st tillverkningsnummer totalt, så jag är inte säker på exakt vilket antal som de faktiskt hade.

Bild
Även om jag inte vet exakt antal så hittade jag dock något annat spännande, min var den enda som såldes "maskeringsmålad" = kamouflagemålad! Efter att ha gått igenom 50 orderblad vet jag nu alltså att jag lyckats köpa den enda Munktell C1 långa hund som varit kamouflagemålad, vilket är en liten guldklimp i sig :grin: Den såldes till armeförvaltningen för 14250kr och levererades den 16 Juli 1940. Nypriset motsvarande ungefär 2-2,5 vanliga lantbrukstraktorer typ Munktell 25 vilket är jättekul att veta för just min, men jag är lite förvånad över hur rimligt pris det var för dessa moderna maskiner fulla av funktioner, eftersom jag hade en teori att högt pris var en anledning till att de inte sålde i stora mängder. Entreprenadmaskiner på den tiden låg däromkring i pris, exempelvis kostade den första Åkerman 300 som såldes 18500kr år 1939 vilket blev startskottet för Åkermans stora resa med att göra grävmaskiner populära i Sverige. Nu har jag inte nr 1 av varken långa hund eller Åkerman 300, men jag har den enda kamouflagemålade långa hunden och den äldsta Åkerman 300 som finns kvar ända från 1940/41 vilket är ganska häftigt ändå :wink:


Bild
Försäljningen verkade i princip sluta under 1940, men sedan såldes helt plötsligt 7st 1941. Dessa såldes till en Herr Möller (troligtvis Müller) för export till Tyskland, precis i mitten av andra världskriget. Jag tror inte att någon av de finns kvar, men även om det var tvivelakriga affärer som Munktell (och många andra Svenska företag) gjorde under kriget är det lite spännande att tänka sig att 7st svenska långa hund tändkulehyvlar spelade en liten roll i andra världskriget!


Bild
Bild
Men det var inte den sista överraskningen jag hittade i arkivet, utan jag hittade även flera försäljningar av en så kallad Munktell D1 väghyvel - en modell jag aldrig tidigare hört om och nu en vecka senare knappt vet något om! Egentligen är det inte jättemycket att veta, men av någon anledning tyckte väl några att långa hund var lite väl klumpig med en 5,3 liters tändkulemotor som dock bara ger max 32 hästkrafter, eller kanske var motorerna slut och man ville modernisera modellen. Munktell byggde och sålde iallafall 15 stycken D1or som antingen hade "Scania 4cyl 4,3 liter motor" eller Volvo FC 6 cyl motor. Mer detaljer är svåra att hitta, men det verkar ha varit Scanias 1544 motor på 50hkr som satt i deras samtida lastbilar 314 och 325. Volvos 6 cylindriga FC motor satt i deras LV180 "långnosen" lastbilar och utvecklade hela 90hkr! Vilket hopp för lilla hunden, och om man fortsatte med den högväxlade bakkroppen borde det extra motorvarvet från dessa bensinmotorer ha fått upp D1orna i närmre 40km/h! Dock är det möjligt att de använde den vanliga bakkroppen från Munktell 25 för att få ungefär samma hastighet, annars kan det vara svårt att få lagom hastighet med bara fyra växlar :vissla:
D1orna kostade dock hela 23000kr! Mindre variationer i pris förekom och om man lämnade in en egen motor kunde man få det billigare, men priset var iallafall avsevärt högre än en vanlig C1. Även om detta till viss del kan vara till följd av kriget och de nyare motorerna eftersom det samtidigt exporterades långa hund för endast 18768,25kr - men en prisökning på 30-60% på ett år tycker jag är galet mycket. Kanske är det alltså så att det var krigstiden som dödade Munktells väghyveltillverkning, i kombination med att fler konkurrenter tog fram bättre modeller och Volvo allt mer påverkade det nyköpta Bolinder Munktell. Vi kanske aldrig får veta, men vi kan spekulera glatt :grin:


Bild
Sist på min snabbvisit i Eskilstuna var jag inom Munktellmuseet för första gången! De var så snälla att öppnade aningen före öppningstid och för den blygsamma summan 50kr tycker jag det var värt ett besök. Dock måste jag tyvärr säga att jag förväntade mig aningen mer efter allt jag hört därifrån. De har definitivt många fina maskiner, men bortsett från några unika exemplar kändes det som en halvstor samling om man jämför med andra samlare jag råkat få besöka. De anställda var snälla men de flesta kunde tyvärr inte så mycket om maskinerna, men eftersom jag bara hade några timmar innan mitt tåg skulle gå så fick jag prata på och blev sedan tipsad att höra av mig till en som heter Jörgen. En stund senare kom dock Jörgen dit, och sedan blev det ett helt annat besök! :grin: Jörgen Forsrup är bland annat väldigt aktiv i BM klubben och hjälper till med efterforskningar för många av landets största samlare och intressenter. Han är otroligt kunnig och vi hade väldigt kul med att sätta in oss i historian bak min hyvel, sedan fick jag till och med kolla i deras egna arkiv!

Bild
Bland annat tog Jörgen fram lite data han sammanställt från arkivet, inklusive en överblick för all väghyveltillverkning. Han tyckte dessutom nog att det var spännande med min Åkerman 300, och jag fick helt plötsligt ut otroligt mycket mer av besöket efter någon timme till. Jörgen hörde senare av sig till mig med lite mer guldinfo han letat upp, bland annat filerna för skötselanvisningarna för långa hund! :grin: Efter det senaste halvårets sökande hade jag nästan gett upp hoppet att det skulle finnas kvar någon litteratur specifik för just C1orna, men han fixade det. Jag har laddat upp detta dokument i downloads så att alla kan ta del av det, och ser fram emot att använda all den nyttiga infon jag läst i den redan. :grin:
Munktell C1 väghyvel skötselhandledning


Så sammanfattningsvis hittade jag en massa spännande historia bakom Munktell C1 långa hund. Jag ser fram emot mer äventyr i Eskilstuna i framtiden, och fram till dess har jag nu en väghyvel att börja montera ihop snart! Babbitsgjutning sker imorgon, och innan slutet av nästa vecka borde jag ha lyckats få tag på de sista delarna som behövs. Mer spännande historier kommer en annan dag, så trevlig helg på er :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

40 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



Ludde eriksson

#152 » 18:08:16, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt trevlig läsning o bildning du bjuder på! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Antevante

#153 » 18:56:42, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant läsning! :thumme: :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

marve

#154 » 03:40:54, 18-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in en fil med en finsk hyvel med en fordonmotor. Bladen är tryck 1926.
Har väl inget med Munktell att göra men kan kanske vara intressant ändå.

MOTORVÄGHYVELN TIEKARHU
Finns en bild med en krypkedjeanordning påmonterad väghyveln, vilket är av stor betydelse då väghyveln användes på mjuka vägar, vid snöplogning eller vid nyanläggning av vägar.



Laddade upp filen hit:
Tiekone Tiekarhu väghyvel broschyr
/Holger

3 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Stridis2

#155 » 21:58:44, 18-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du hittade så mycket spännande information. Synd att jag inte visste du skulle upp dit, bara. Jag skulle vilja ha tag på en bok som jag tror de säljer men är lite för snål för att betala frakt för den... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

HVA59

#156 » 23:43:34, 18-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har lagergjutningen skett, Kotten får avslöja om det gick bra eller åt helv... :mrgreen:
Spänningen är olidlig... :insomnia:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten (trådstartaren)

#157 » 10:05:47, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken
Stridis2 skrev:Kul att du hittade så mycket spännande information. Synd att jag inte visste du skulle upp dit, bara. Jag skulle vilja ha tag på en bok som jag tror de säljer men är lite för snål för att betala frakt för den... :vissla:

Haha, jag hade gärna hjälpt till men tyvärr var det lite ont om plats i min ryggsäck efter en 4 dagars trip genom landet :mrgreen: Får hoppas att du hittar billig frakt snart :wink:




HVA59 skrev:Nu har lagergjutningen skett, Kotten får avslöja om det gick bra eller åt helv... :mrgreen:
Spänningen är olidlig... :insomnia:


Ingen press :mrgreen: Jag hinner inte skriva ett ordentligt inlägg nu, men vänta ni bara så ska ni se hur det blev! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

QV_

#158 » 10:16:19, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: Jag skulle vilja ha tag på en bok som jag tror de säljer men är lite för snål för att betala frakt för den... :vissla:


Men i min planering står det Pizzaträff i sommar.
Eskilstuna är ju 30 minuter bort då.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

8 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Kotten (trådstartaren)

#159 » 20:48:20, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dags att berätta lite mer hur det går! Jag misstänker att det kanske iallafall är någon som undrar hur det gått med babbitslagerna :mrgreen:

Men först får jag visa lite hur tändkulorna på motorn såg ut.

Bild
Ganska sotiga så jag rengjorde dem, men det värsta var nog ändå all sot som byggts upp och nästan inneslutit ena glödstiftet!

Bild
För som en ganska ovanlig tändkulemotor från denna tiden har långa hund elektrisk förvärmning, vilket endast ska ta 30 sekunder att värma upp motorn i temperatur istället för 10 minuter med blåslampa. Jag testade stiften med startkablar, men även om spänningen var för hög så hände ingenting på stiften. Föga förvånande, det kanske till och med är originalstift :mrgreen:

Bild
Dessa glödstift tror jag dock inte går att få tag på så lätt, men i värsta fall kan man modifiera dit lite nya glödstift om man hittar några korta och tjocka! Här tog jag måtten, så jag ska se om jag hittar något liknande innan jag börjar göra hylsor. Annars tänker jag att man kan svarva en aluminiumhylsa med fläns och kona som ett modernare glödstift kan sitta i, M12x1,25 verkar vara ganska standard och då hade man kanske till och med kunnat parallellkoppla 12V stift så man inte behöver skaffa resistor och seriekoppla allt.


Men sen kom den stora dagen i lördags, dags att gjuta babbitslager! :grin: Jag har aldrig gjutit metall innan så det är spännande att försöka lära sig konsten. Just babbitslager verkar väldigt få kunna göra, även inom samlarkretsar som annars brukar kunna trolla fram det mesta annat. Jag kommer inte göra en bra guide här, utan kan istället rekommendera guiden på Ulfsmotor.se som är väldigt detaljerad och används av de jag nu försöker lära mig av.
https://www.ulfsmotor.se/index.php/10-o ... ergjutning


Bild
Iallafall, först tar man sina lagerskålar och rengör dem ordentligt. Efter det smetar man på en sorts lödpasta som man sedan värmer upp

Bild
Detta förtennar sedan lagret och eventuell smuts bubblar upp som slagg. Man kan sedan bara torka av ytan med papper så den blir jämn och fin. Förtenningen verkar som en länk mellan babbitsen och lagerskålen sen när man gjuter, så att det fastnar ordentligt och inte går att dela.

Bild
Sen förbereder man sin gjutform genom att sota den ordentligt med acetylenlåga på gasbrännare. Sedan spänner man upp lagerhalvorna så exakt man bara kan och försöker täta alla kanter. Smält babbits rinner ungefär lika lätt som grumligt vatten så om man inte gör ett bra jobb här kommer allt bara rinna iväg. Vi använde avgaspasta för att täta, vilket verkade fungera bra.

Bild
Innan tyckte jag att mina lager var stora för 80mm vevaxeln, men mästarna skulle själva gjuta ett mycket större lager på 120mm :mrgreen: För sådant här behövs mycket värme så den jättestora blåslampan användes flitigt i kombination med gassvets, för det är viktigt att delarna är uppvärmda både för förtenningen och sedan igen innan babbitsen ska gjutas.

Bild
Själva gjutningen är tämligen lätt - ibland. Målet är att man bara ska hålla formen varm och snabbt hälla i sin smälta babbits utan att få med någon slagg, men troligen kommer det rinna ut iallafall lite smält metall genom sprickor och har man ännu mer otur kan babbitsen flyta ut dåligt i hörn om gjutformen inte är varm nog från början.

Bild
Här var resultatet av första lagrets gjutning. Tjockt och förvånansvärt fint, men lite fula kanter. Det borde vara bra nog iallafall!

Bild
Sedan upprepar man allt igen och gjuter det andra lagret. När babbitsen är hälld börjar man kyla ner formen snabbt inifrån. Ju långsammare babbitsen stelnar desto större korn är det i den, så man vill kyla snabbt för att inte få en för grynig metall att bearbeta.

Bild
Detta blev nämnvärt bättre, men båda hade iallafall hamnat rätt i uppspänningen så vi hade 1,5mm extra tjock babbits att bearbeta bort :thumme: Det är mycket lättare att bearbeta en fin yta än att gjuta den. Totalt var babbitsen ungefär 4mm tjock, gott om plats för bearbetning, och när lagerna slits ner i framtiden kan man bara plocka bort schims och skava in dem igen utan att gjuta. Dessa lagerna var dessutom lite svårare då de ska ha babbits på tre sidor istället för att bara nöja sig med en beläggning invändigt, men det gick ändå. Totalt tog gjutningen ungefär 5 timmar, men det kan gå betydligt fortare om man har bättre utrustning - och koll :mrgreen: Men det viktiga är att det blir fint.


Bild
Efter gjutningen fick lagerskålarna rengöras ordentligt och kanterna snyggas upp, sedan gick jag igenom schimsen och satte dit dem. Vissa schims var tjockare än andra, så totalt blev det en tjocklek av 5st 0,1mm schims. Bra om man måste bearbeta eller skava om dem i framtiden!


Bild
Sen när lagerna är tillbaksmonterade och ihopspända i vevstakarna är det dags att bearbeta! Eller ja, att bygga en specialfixtur så att vevstakarna går att bearbeta utan att flyga iväg :mrgreen: Det är ju ganska noga toleranser, så man vill ha något justerbart som absolut inte kommer röra sig. Här är en bild när jag gängar lite småklossar för fixturen. Manuellt gängad i fräsen :mrgreen:


Bild
Och när fixturen är klar och allt uppspänt är det bara att börja mäta upp! För grovinställningar tog vi vattenpass och efter det mätte vi med indikatorklocka på kolvbultlagrets bearbetade säte tills det slog på max en hundradels millimeter.

Bild
https://youtube.com/shorts/Xbek_Lt_sok?feature=share
Sedan får man mäta sig fram till mitten av lagret och börja arborra upp dimensionen. Det var lite nervöst i början, men sakta men säkert började dimensionen öka och ytan blev riktigt jämn! Vevaxelns tappar slipades till 78,92mm så vi försökte hamna någon hundradel över det för att sedan skava upp till ungefär 5-7 hundradelars överdimension när vevstaken väl är på plats. Detta gick suveränt och med Eriks hjälp lyckades vi borra upp lagret till 78,935mm direkt - en perfekt 1,5 hundradel överdimension! :grin: Sedan arborrade vi 1,5mm djupa oljebrunnar i sidorna med 71mm diameter. När babbitslagerna är inskavda ska de bara ligga an på den fjärdedel av ytan som belastas när kolven går upp och ner, annars går lagret varm och smälter. Då får man göra om allt igen!

Bild
Alla dessa moment tog sin lilla tid, så det fick bli en romantisk kvällsmåltid på stålprodukter :mrgreen:

https://youtube.com/shorts/ezCnu9vCJ14?feature=share
Efter oljebrunnarna blev bra planade vi sidan av lagret och med ett specialslipat stål svarvade vi en radie på kanten. Det är viktigt att radien på kanten av babbitslagret är större än radien i änden på vevtappen, annars kommer lagret rida på den ytan istället för den stora fina anliggningsytan man bearbetat. Vevaxelns kantradie var 4mm så vi svarvade till ca 5mm radie.

Bild
Och såhär ser ett färdigbearbetat lager ut! Eller ja, andra sidan måste såklart också planas och radiefräsas, så vi får glädjen av att spänna upp vevstakarna dubbelt så många gånger och indikera in dem :mrgreen: Ja ja, det blir säkert bra efter någon sen kväll till. Jag är otroligt nöjd med resultatet än så länge och när allt väl är monterat ska det säkert bli riktigt bra efter inskavning! Bara att bearbeta den andra vevstaken och sen är det dags att börja montera ihop hela motorn på långa hund! :grin: Mina nya ramlager har kommit och så snart packboxarna även gjort det är det bara att börja sätta ihop allt. Jag tror cylinderblocket först får komma på när resten av motorn är monterad i maskin, annars går det nog inte under balkarna. Så den kommande månaden har jag väl en massa att göra med att skruva ihop allt - så stay tuned för det :thumme: Förhoppningsvis är detta den sista gången jag behöver se insidan av en Munktell 25 motor :mrgreen: Men det är en oerhört bildande process som jag lär mig jättemycket av!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

40 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Hidsmekolek

#160 » 21:47:33, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt! :grin:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Sparrow

#161 » 22:23:13, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker bara som så,att detta ” äventyr” med långa hund skulle kunna ha blivit en otroligt intressant youtubefilm liknande Åkerman 300 . :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Sparrow

#162 » 23:32:12, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå gamla väghyvlar så står min ” hemkommuns ”gammhyvel i en hall på Vägverkets museum i Kjula utanför Eskilstuna, som tyvärr verkar va stängt nu för tiden.Ett bygge med Oliver drivlina, mekanisk reglering av bladet, men luftkolvar till strängspridaren. Hytten är som din av trä, var inget snyggbygge precis. Kallades i folkmun för Hoby dass, en numera avliden bekant körde den vid behov. Stod alltid parkerad vid Appelquist Bilverkstad , nära o bra när det behövdes repareras. :grin:
Senast redigerad av Sparrow 10:01:48, 22-03-2023, redigerad totalt 1 gång.

7 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Kotten (trådstartaren)

#163 » 09:06:07, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Apropå gamla väghyvlar så står min ” hemkommuns ”gammhyvel i en hall på Vägverkets museum i Kjula utanför Eskilstuna, som tyvärr verkar va stängt nu för tiden.Ett bygge med Oliver drivlina, mekanisk reglering av , men luftkolvar till strängspridaren. Hytten är som din av trä, var inget snyggbygge precis. Kallades i folkmun för Hoby dass, en numera avliden bekant körde den vid behov. Stod alltid parkerad vid Appelquist Bilverkstad , nära o bra när det behövdes repareras. :grin:


Den måste ju visas här i tråden! :grin: Vi försöker fixa bild!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Sparrow

#164 » 10:05:49, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ha ett USB minne nånstans med lite foton på Kjula besöket, ska försöka hitta det men kan ta lite tid.

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Kotten (trådstartaren)

#165 » 14:24:59, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har varit lite långsamt de senaste veckorna då de sista småsakerna måste fixas innan grovjobbet med monteringen kommer igång. Främst går det lite fram och tillbaka med bearbetningen av babbitslagerna, men nu har jag bestämt att vi bearbetar båda först och får sedan skava in dem när allt är monterat. Toleranserna blir bra men vi upptäckte att de planade sidorna inte riktigt var parallella - tydligen har uppspänningen lyckats flexa lite på vevstaken så den böjer sig någon tiondel :???: Vi får göra ett extra justerbart stöd i mitten och sedan borde det gå att bearbeta den andra staken mycket bättre. Den första kommer kräva lite skavning men det räknade jag med ändå. När vi får en dag med dåligt väder att stå inne och fräsa lager kommer vi framåt efter det! Men det har iallafall hänt lite smått så länge :grin:

Bild
Här är fina lådan med nya lager och packboxar :grin:

Bild
Nu blev det mycket bättre snurr på grejerna!

Bild
Sen tänkte jag ta itu med den här plattan för kopplingen som gängat ut sig själv. Detta är ju tydligen något som hänt flera långa hund, men när allt ändå är isär är det bara att fixa!

Bild
Först fick jag ta bort plattan som ska bromsa ingående axel i växellådan när man kopplar ur. Det har visst varit lite glappt om muttrarna är såhär ovala :vissla:

Bild
Plattan är för att spänna åt axeln så den inte kan röra sig ut och in. Jag tänker att det kan slita på kugghjulen och annat när själva ingående axel med drev i växellådan kan röra sig lite fram och tillbaks, så det får vi se till att fixa. Men den gick inte bara att gänga på igen.

Bild
Detta var anledningen. Den har väl snurrat ganska många varv där inne (och nog väsnats lite under tiden) så gängorna på muttern var ganska platta.

Bild
Så jag fick mäta upp gängstigningen till 12 TPI vänstergängat och sen rättade jag till gängorna i svarven. Efter det kunde jag skruva på den om än lite trögt, och med lite gänglåsning borde den hålla sig där :grin: Bara att montera ihop och justera in allt jämnt nu!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se