Det hela bekräftar fördomarna mot märkeslösa piratstartmotorer (och -generatorer), spelar ingen roll om de är tillverkade i Kina eller någon annanstans.
Jag har försökt identifiera startmotorn genom en del kataloger och korsreferenslistor.
En katalog över Hella fabriksrenoverade aggregat från 2005, anger att Volvo Penta 2001, 2002, 2003 och AQ131 ska ha en
startmotor med Hella-nummer 8EA 737 240-001 , och det stämmer mycket riktigt att den har 9 kuggar på drevet. Jag hittar inga hänvisningar till några originalnummer, men misstänker att originaltypen kan härstamma från antingen Delco eller Lucas (de flesta av Hellas interna referensnummer som ligger nära CS991 som denna startmotor har, hänför sig till Delco- eller Lucas-typer). Numren 829527 och 859252 finns inte med i korsreferenser från Volvo / Penta -nummer. De borde dessutom ha 7 siffror, inte 6.
Om du ska försöka tolka den oläsliga Hitachitypskylten, så kan det vara till
ledning att så gott som alla Hitachi startmotorer har en beteckning som börjar på S, därefter två eller tre siffror, ett bindestreck, två eller tre siffror till och eventuellt en bokstav på slutet. T ex S13-207C eller S108-69 .