Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Bakgavellyft rör sig inte

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

Umeland

22:03:43, 22-10-2023

Hydrauliken verkar fungera så det verkar vara något annat fel.

Lyften är inte använd på fler år och jag såg att skrapringen på tuberna torkat fast på kolvstängerna så jag tänkte ta bort tuberna men jag får inte lös tappen som håller tilttuben.
Jag har försökt slå ut den men den rör sig inte.

Jag försökte värma med en elektrisk värmepistol men det hjälpte inte.

Kan bussningen för tilttuben ha rostat fast eller är det tappen som fastnat i aluminium bryggan?
Möjligen har bussningen flyttat sig 1 mm i den riktning jag försökt slå bulten - eller om det är bulten som rört sig en aning?

Man kan se något vitt runt bultskallen - är det oxid eller lim?
Det verkar också vara svetsat med aluminium runt den.
Bild

Bild



silverryggen

09:13:04, 24-10-2023

Ta reda på om hydrauliken verkligen fungerar innan du gör någon annan åtgärd.
Tror gör man i kyrkan mellan kl 11-13 varje söndag och den övriga tiden så försöker man att veta.
:vissla: :coffee: :idee3:

Umeland

09:29:41, 24-10-2023

För tiltcylindern fungerade hydrauliken så bra att jag var tvungen att byta slangar.
Jag bytte först den ena, men sedan gick den andra sönder också.
De hade rostat vid nedre slangkopplingen så de sprack av där.

När jag kör lyften uppåt (den är redan i topp - men ändå) så rör den sig några millimeter så det måste vara något annat fel.

Den kan ha varit oanvänd i 10-15 år gissningsvis.
Jag är lite förvånad att den inte sjunkit ner men jag ser inte heller att den är låst på något sätt.

torbjorn_forsman

09:51:29, 24-10-2023

När man har kombinationen stål, aluminium och vägsalt så kan det rosta ihop mycket svårartat. Värm rejält med stor gasolbrännare eller gassvets innan du försöker pressa eller slå ut ledbulten, utnyttja att aluminium har mycket större värmeutvidgning än stål samt att oxiderna som håller ihop alltsammans krymper och förlorar sin hållfasthet när du har värmt så mycket att de har avgett sitt kristallvatten. Se bara upp så du inte råkar smälta några aluminiumdelar. Och skruva på en mutter på den gängade änden innan du börjar slå, så inte gängorna skadas i onödan.

2 personer gillar det här inlägget.

johan.eriksson

11:14:20, 24-10-2023

Sitter det inte en elektrisk slangbrottsventil på den?
Du har nog mer troligt ett elfel än ett mekaniskt fel.

1 person gillar det här inlägget.

Umeland

16:58:44, 24-10-2023

johan.eriksson skrev:Sitter det inte en elektrisk slangbrottsventil på den?
Du har nog mer troligt ett elfel än ett mekaniskt fel.


Det sitter någon typ av ventil på cylindrarna men något elektriskt verkar det inte vara?

Jag skall se om jag kan ta en bättre bild i morgon men det ser ut att vara en ställskruv på den?

Kan det vara en flödesventil eller är det en slangbrottsventil?
Bild

Michael Meier

06:59:00, 25-10-2023

Vad ska hända när du trycker sänk?

Ofta är det en magnetventil som ska öppna.

Ofta ska rampen fällas bakåt, också en elventil som ska öppna.

Antar att elmotor och pump endast används vid lyft och tilt upp, så om du testar hållbarheten ca:20 gånger med den knappen som det låter om så pressar du fast lyftplattformen mot bakstammens tätgummi, kan ibland finnas en mekanisk låsning av plattform men mer sannolikt är extremt fastpressad plattform eftersom du hållbarhetstestade slangarna.

Koppla bort kretsen till elmotorn, lämpligt objekt till det är en manöverkabel till reläet innan motorn.

Eller grova batteriplus till motorn så får du gensvar i form av klickande relä varje gång du trycker på uppknappen.
/Michael M

Umeland

07:31:49, 25-10-2023

Michael Meier skrev:Vad ska hända när du trycker sänk?

Ofta är det en magnetventil som ska öppna.

Ofta ska rampen fällas bakåt, också en elventil som ska öppna.

Antar att elmotor och pump endast används vid lyft och tilt upp, så om du testar hållbarheten ca:20 gånger med den knappen som det låter om så pressar du fast lyftplattformen mot bakstammens tätgummi, kan ibland finnas en mekanisk låsning av plattform men mer sannolikt är extremt fastpressad plattform eftersom du hållbarhetstestade slangarna.

Koppla bort kretsen till elmotorn, lämpligt objekt till det är en manöverkabel till reläet innan motorn.

Eller prova batteriplus till motorn så får du gensvar i form av klickande relä varje gång du trycker på uppknappen.


Jag har provat magnetventilerna separat under några nätter om det är det du menar?
Men inget rörde sig.

MN

09:14:56, 25-10-2023

Fabrikat?

Ser nästan ut som om ngn efterbliven svetsat runt skruvskallen för att den inte skall snurra?

Den massiva sprickan i alu är noterad?

M

1 person gillar det här inlägget.

Umeland

12:15:33, 25-10-2023

MN skrev:Fabrikat?

Ser nästan ut som om ngn efterbliven svetsat runt skruvskallen för att den inte skall snurra?

Den massiva sprickan i alu är noterad?

M



Den har haft 2 tidigare ägare men nu skall den bli förråd. :smile:

Men aluminium och stål binder väl inte ihop?

nimrod_pro

12:41:51, 25-10-2023

Normalt inte, men alu krymper och lägg där till oxideringen som verkar ha skett så kan det nog sitta rejält.
Christoffer

Umeland

14:58:59, 25-10-2023

När jag tittar närmare så är det en hylsa som man svetsat fast så det är inte svetsat i själva bultskallen men det är något vitt runt bultskallen men kanske oxid?
Bild

Här syns den mystiska ventilen som är fastbultad på cylindern.
I skuggan finns det en ställskruv med låsmutter.

Frågan är vad det kan vara?
Bild

torbjorn_forsman

19:20:37, 25-10-2023

Det vita är säkert sådana korrosionsprodukter som brukar bildas när aluminium och stål är i kontakt med varandra och det dessutom finns fukt, salt mm närvarande. Sånt som alltid ställer till problem när man ska plocka isär t ex en utombordsmotor.

Den mystiska saken på cylindern skulle kunna vara antingen någon form av chockventil/överströmningsventil, eller en inställbar ändlägesdämpning.

Vad är det för fabrikat och årsmodell på bakgavellyften? Har du försökt få fram någon VHB eller annan dokumentation för den?

silverryggen

19:48:30, 25-10-2023

Umeland skrev:När jag tittar närmare så är det en hylsa som man svetsat fast så det är inte svetsat i själva bultskallen men det är något vitt runt bultskallen men kanske oxid?
Bild

Här syns den mystiska ventilen som är fastbultad på cylindern.
I skuggan finns det en ställskruv med låsmutter.

Frågan är vad det kan vara?
Bild


En del liftar har tilt & sänkning med hjälp av ventiler placerade ute på cylindrarna.
Inne vid pumpen sitter en växelventil som kan välja att skicka oljan antingen till lyft eller tilt upp.
:vissla: :coffee: :photograph:

Umeland

20:48:22, 28-10-2023

Det ser ut att vara en Zepro. Men hittar inget modellnummer.
Bild