Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Tico K 350 T reservdel

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

Stoffê

17:55:58, 09-12-2023

Hej, jag har lyckats totalhaverera omkastaren på min kran och har ingen riktig aning om var jag kan hitta reservdelar till en gammal kran. Omkastaren har spruckit i "kroppen"
Kanske går det att löda eller svetsa om det inte går att hitta en ersättare men jag vet inte.

Jag söker tips och goda råd.


Bild
Bild



lennartostman

00:26:15, 10-12-2023

Hiab köpte ju Tico.
Kolla med dom om du inte redan gjort det
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

Jac

12:43:57, 10-12-2023

Omkastaren? Jag förstår inte riktig vad som menas.
Förstår inte riktig vad jag ser på bilderna heller

lennartostman

13:25:41, 10-12-2023

Det du kallar omkastare kan det möjligen vara den oranga 'klumpen'.

Om det är den du menar så är det väl svängmotorn.
Har för mej att det är en motor från dävarande Volvo flygmotor.
Tror det numera ingår i Parker Sverige.
Om jag nu har rätt om 'omkastaren'

Lennart
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

1 person gillar det här inlägget.

Jac

13:45:05, 10-12-2023

Ah nu klarnar det! Det är en svängmotor med sprucket hus.
Jag räknar med att en så gammal maskin inte kör på så högt tryck och flödet är väl också begränsat. I såfall så torde billigaste alternativet vara en orbit motor med samma kubik, samma axel och samma infästningsfläns. Hydraulkopplingar och slangar går ju alltid att anpassa.
OIE kan hjälpa dig med det: https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... rbitmotor/

Sprack huset av nån yttre smäll?
Eller är det nåt fel på hydrauliken, typ oljan är full med vatten och bildade en ispropp i läckporten?

Jac

14:36:26, 10-12-2023

Det är väl nåt stålgjutgods i huset så det borde vara svetsbart. Helt bra blir det knappast men kanske bra nog till den här kranen.

lennartostman

15:44:07, 10-12-2023

En annan hydraulmotor med samma deplacement och flöde löser nog problemet.
Jag tror att Tico hade ett ganska högt tryck, trots att det är en gammal kran.
Den motor som sitter där var att betrakta som en motor av hög kvalité.
Jag tror att det finns någon typ av standard fäste för hydraulmotorer.
Skillnaden mellan en pump och motor är ganska liten.
Husen är samma
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

1 person gillar det här inlägget.

lennartostman

15:47:41, 10-12-2023

Kolla i biblioteket här på maskinisten:
TICO 300 serien instruktionsbok
Det finns nog lite information om din kran som jag lagt in.
Om inte länken fungerar som sök i mappen 'Downloads'

Lycka till
Lennart
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

2 personer gillar det här inlägget.

Jac

16:41:38, 10-12-2023

Visst finns det finns standarder för både infästningsfläns och axel för hydraulmotor! Alltför många dessvärre. :mrgreen:

Jac

21:24:13, 10-12-2023

Efter att ha klickat ca 30 gånger på Download -knappen så fick jag ner pdf'en. 200 bar på huvudtryckbegränsaren var nog högt för den tiden ja. Men shockventilerna på svängen är på 125 bar så det lär inte vara några problem att ersätta motorn med en billig orbitmotor. Det gäller bara att det finns nåt i rätt storlek med samma axel och fläns, det kan blir en utmaning.

Turbodiesel

23:44:27, 10-12-2023

Motorn användes även på många av Tico's vinschar, det kan vara lättare att hitta en sådan.

Var bara på din vakt om det finns flera modeller/storlekar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Stoffê

19:00:07, 11-12-2023

Tack så mycket för alla svar! Jag får börja uppifrån och jobba mig neråt genom råden!
Stopp i returen fick motorn att brista. "Omkastare" stod det i manualen jag hittade på Downloads men det är en svängmotor/hydralmotor.

Jac

11:11:07, 12-12-2023

Kolvarna i en bensin eller dieselmotor är aldrig helt täta, en del avgaser blåser alltid förbi. Därför finns det nån alltid nån form av vevhusventilation, på gamla maskiner ofta bara en slang ut i fria luften.

På samma sätt är kolvarna i en hydraulmotor inte helt täta, en del olja läcker förbi in i "vevhuset". Denna olja måste dräneras ut, därför ska det gå en slang från huset rakt till tank.
Detta kallas vanligtvis för läckoljeslang.
I vissa fall (rekommenderas vanligtvis inte) kan läckoljeslangen T'as in på returen.

I vilket fall som, blockeras läckoljan från huset så fylls det upp med olja ganska fort och det blir det fullt arbetstryck i huset och det spricker.

Stoffê

13:25:39, 23-12-2023

Uppföljning: en hydraulverkstad har möjligheten att montera någon adapterplatta så att en modern motor kan ersätta den gamla. Riktpris på jobbet var 15 exkl. Så nu är det bevakning på blocket, blinto, klaravik osv för en likadan kran, som jag sett gå för ca 4 tidigare. Inte lättfixat, detta!

Jac

14:01:11, 23-12-2023

Är det kanske värt att låta en duktig svetsare försöka fixa huset? Motorn är ju skrot som den är, inte så mycket att förlora på det

1 person gillar det här inlägget.