Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dalsländsk Zetor 4718 - 1975 (Nu: Kopplingsstrul)

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

DeVille

10:32:07, 06-04-2024

Tjenare Forumet!

Jag har efter en tid utan traktor fått ett återfall.
Har nyligen skaffat en Zetor 4718.

När jag körde hem den (ca 2mil) på sluttampen så började det slira på kopplingen.
Därför tänkte jag börja justera kopplingen enligt manualen.
Där står det om spel mellan ett lager och ett "finger" som justeras med kopplingens "stång".

Men jag kan inte få till något spel även om jag så släpper stången så mycket som går.
Hur kan jag fixa detta?

Som ni ser på bilderna nedan så är det ett jättespel mellan lager och "finger" för kraftuttaget.
Detta bör ju gå att justera, men vad kan man göra när det inte finns något spel som på kopplingen.

På bild nr2 syns också en sensor, vad är den till? Saknas kablar...

Lägger med lite generella bilder på traktorn som såklart ska få färg mm när allt mekaniskt fungerar.

Beställt en ny matarpump som ska bytas då den gamla läcker och är dålig.
Kommer bilder när jag bytt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.



bonnen513

11:26:09, 06-04-2024

Betyder nog att lamellen är utsliten.
Den bortkopplade givaren är nog startspärren

1 person gillar det här inlägget.

DeVille

18:28:14, 06-04-2024

Ajdå, finns det något sätt att dubbelkolla?
Är ju inte någon jätterolig operation att dela traktorn här på grusplanen :-)


En annan fråga.
Blinkersknappen, är det någon som vet var man kan få tag i original eller likvärdig?
Har sett att vissa säljer blinkersarm, men det får bli absolut sista utvägen.

/DeVille

JPEG

18:57:29, 06-04-2024

Den där tryckplattan måste vara defekt, eftersom armarna på tryckplattan ligger i olika plan. Utsliten lamell.

bonnen513

20:20:01, 06-04-2024

Har du bild på knappen?

1 person gillar det här inlägget.


bonnen513

20:26:19, 06-04-2024


1 person gillar det här inlägget.

Tracdoc

21:16:09, 06-04-2024

Troligen är lamellen utsliten om inte fingrarna är grovt feljusterade. Det går justera på fingrarna så det blir några mm frigång till urtrampningslagret bara för att testa. Blinkers knappen är det den som ser ut som en flagga och har signalhorn då man trycker ?

1 person gillar det här inlägget.

Tracdoc

21:25:39, 06-04-2024

JPEG skrev:Den där tryckplattan måste vara defekt, eftersom armarna på tryckplattan ligger i olika plan. Utsliten lamell.

Det är olika armar och urtrampningslager för drift och PTO , därav höjdskillnaden på fingrarna. :driver:

2 personer gillar det här inlägget.

Lasse Jana

22:11:37, 06-04-2024

Hej DeVille ! Gratulerar till traktorköpet , den ser välhållen ut och så är den rentvättad riktigt noga , nåväl jag har en likadan som såg betydligt värre ut vid anskaffandet (ett vrak) egentligen var jag bara sugen på lastaren . Jag hittade en graverad skylt med motordata från någon skrot och såg att motorn var i skick så jag la en dryg vinter på att återställa traktorn. Bytte bl.a. kopplingen, spelet på armarna till kopplingen ska vara ca. 2,5mm så du får klura ut vilka som är motor resp. PTO. Rek. att du tar ändan på tumstocken som ett bladmått när du ska justera . Såg att bultarna till kopplingen ser fräscha ut i jämförelse med omgivningen så kan någon varit på den redan ? Sedan ska du ha en bra motvikt då det inte är styrservo på den . (Om du inte motsvarar Magnus Samuelsson i kroppsstyrka ) . OCH när du byter Matarpumpen så byt oljan i insprutningspumpen .
Lycka till med traktorn
Lasse Jana

1 person gillar det här inlägget.

DeVille

12:54:29, 07-04-2024

JPEG skrev:Den där tryckplattan måste vara defekt, eftersom armarna på tryckplattan ligger i olika plan. Utsliten lamell.


Armarna påverkar olika saker.
Det inre lagret är för framdriften.
Det yttre är för kraftuttagets koppling.


Här är bilder på knappen.
Googlade på numret, men tyvärr ingen framgång.

Får ev försöka öppna den, finns inga lägen kvar.

Bild
Bild

Idag har jag plockat av generatorn då den inte laddar.
En gammal lucas...

Funderar på renovering eller en ny universal.

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.

Lasse Jana

18:26:14, 07-04-2024

här är blinkersen , köpte en för nåt år sedan från dom
https://www.benozastavka.cz/ceskenaradi ... inkr-Zetor
// Lasse Jana

2 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

23:36:23, 07-04-2024

Zetor borde väl ha haft en generator av märke PAL-Magneton som original? Mitt förslag är (som vanligt) att om du inte får ordning på Lucasgeneratorn, ta hellre en märkesgenerator från godtyckligt bilvrak från 90- eller 00-talet än en fabriksny märkeslös pirat- eller universalgenerator. En gammal märkesgenerator är alltid renoveringsbar och det går att få tag i reservdelar till den.

DeVille

09:18:14, 08-04-2024

Den där knappen har jag också hittat, kanske får bli en sådan om jag inte hittar originalet.
Går ju att sätta tutan på en separat knapp.


Kom ihåg att det finns en bra firma i Bengtsfors som renoverar startmotorer/generatorer etc.
Ska kolla med Walters Bilel om han har grejor hemma.

Generatorn är en Lucas ACR.
Finns en bra video på hur man byter de elektriska delarna här:
https://youtu.be/ivIZsQbH728?si=mh4xM27Swv1ynxON

Justerade kopplingen för kraftuttaget, det fungerar utan problem nu! :grin:
Men det verkar som att kopplingen för framdriften är på upphällningen. Ska klura på en väg framåt.

/DeVille

2 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

09:25:36, 08-04-2024

Om generatorn är så oljig som den där, så är det troligt att felet helt enkelt är att släpringar och kol är så oljiga att det inte blir kontakt.
Ett annat vanligt fel på Lucas ACR är att det går varmt i kolhållaren så plasten smälter och något av kolen fastnar och når sedan inte fram till släpringen.

Byt inga delar som inte bevisligen är trasiga.

3 personer gillar det här inlägget.