Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Skotningskostnader jämfört med ny skogsbilväg

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

paul_g

09:11:49, 18-04-2024

Hallå alla
Testar om det finns någon som har koll här.
Jag ska avverka ca 10 ha skog (~2500 m3) och som en del av det hade jag tanken att restaurera en samfälld väg. Tyvärr är den inflyttade "utbölingen" som köpt grannfastigheten där vägen går inte intresserad "pga hundarnas tassar" (han har också skogsmark i anslutning till vägen)
Han har även sagt att "han inte är intresserad av transporter på vägen" (den går i anslutning till hans lada) och jag misstänker att han kommer ställa saker i vägen och hindra mitt nyttjande.
Så just nu är mina överväganden bygg egen väg eller skota ut.
Vägen blir runt 300m restaurering/förstärkning av gammal grusväg samt för att få praktiskt bra nytta långsiktigt runt 700m nybruten väg. (så vägen kan nyttjas till hela mitt bestånd och inte endast i princip för denna avverkning)
Alternativet är ju att skota ut allt till väg, ca 1km. (finns några granmarker med skogsvägar men är nära på 1km dit också genom annans skog).

Har någon koll på kostnaden för att skota ut?
Om någon har koll på vad en skogsbilväg kan kosta idag att bygga uppskattar jag självklart det (fick förslag på renoveringen av den gamla vilket blev ca 300kr/m). Gården ligger i Norrtälje kommun så vi har väl tyvärr stockholmspriser på entreprenad.

Tack på förhand om någon



Burträskarn

09:26:25, 18-04-2024

Är du delägare i den samfällda vägen så kan han inte neka dig att använda den. Är din andel dessutom beräknad utifrån ditt skogsinnehav, så stärker det din rätt. Här handlar det om att läsa gamla(?) papper. När är vägen (juridiskt) bildad? Laga skifte, en fastighetsbildning eller efter en särskild förrättning? Din trevlige(?) grannes fastighet - vad har den för status? En del gamla samfälligheter gäller endast i mantal satt jord, och eftersom många moderna avstyckningar inte får något mantal, så ingår de inte i samfälligheten - ERGO: din granne skulle i så fall inte ha med vägen att göra.
Allt detta bör du kolla, och lantmäteriet är en bra plats att leta på...

En kilometer skotning är VÄLDIGT långt, en väg kommer med stor sannolikhet att löna sig..
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.

Ivar Risslén

09:50:48, 18-04-2024

Bygg en egen väg och strunta i den samfällda.
Det är besvärligt med gamla samfälligheter om det inte finns någon samfällighetsförening som sköter om samfälligheterna. Är det ingen förening så måste alla delägarna ge sitt tillstånd innan man kan göra något som att rusta upp den gamla vägen.
Errare humanum est

Viktorputts

10:32:21, 18-04-2024

Tror att det kallas delägarförvaltning när alla måste vara överens.
En sådan granne ska behandlas för all framtid som en fiende som ska i ha ett tjuvnyp om det går.
Absolut inga intrång tolereras, allt faktureras som återställning efter skada :vissla:

1 person gillar det här inlägget.

paul_g

13:28:52, 18-04-2024

Burträskarn skrev:Är du delägare i den samfällda vägen så kan han inte neka dig att använda den. Är din andel dessutom beräknad utifrån ditt skogsinnehav, så stärker det din rätt. Här handlar det om att läsa gamla(?) papper. När är vägen (juridiskt) bildad? Laga skifte, en fastighetsbildning eller efter en särskild förrättning? Din trevlige(?) grannes fastighet - vad har den för status? En del gamla samfälligheter gäller endast i mantal satt jord, och eftersom många moderna avstyckningar inte får något mantal, så ingår de inte i samfälligheten - ERGO: din granne skulle i så fall inte ha med vägen att göra.
Allt detta bör du kolla, och lantmäteriet är en bra plats att leta på...

En kilometer skotning är VÄLDIGT långt, en väg kommer med stor sannolikhet att löna sig..


Tack, absolut är jag delägare. Mina fyra fastigheter har tillsammans ca 37% och grannen har ca 29% (det är en av byns gamla stamfastigheter på samma sätt om min)
Allt är bildat ursprungligen vid laga skifte så mitten på 1800.talet.

paul_g

13:31:00, 18-04-2024

Viktorputts skrev:Tror att det kallas delägarförvaltning när alla måste vara överens.
En sådan granne ska behandlas för all framtid som en fiende som ska i ha ett tjuvnyp om det går.
Absolut inga intrång tolereras, allt faktureras som återställning efter skada :vissla:


Jo blir ju så man tänker, irriterande är att han är "jaktledare" för jaktlaget också. Han har nyttjat en gammal "väg+avlastningsplats" samfällighet som finns för att kunna lasta timmer till vedskuta för kajakgarage + brygga utan lov :D Ska nog ta lite promenader och anmäla olagliga bryggor :D

paul_g

13:37:50, 18-04-2024

Ivar Risslén skrev:Bygg en egen väg och strunta i den samfällda.
Det är besvärligt med gamla samfälligheter om det inte finns någon samfällighetsförening som sköter om samfälligheterna. Är det ingen förening så måste alla delägarna ge sitt tillstånd innan man kan göra något som att rusta upp den gamla vägen.


Är lite ditåt det lutar. Frågan hamnar ju då i hur långt man ska dra den.
-"rimligt" skotningsavstånd för denna avverkning?
-"rimligt" avstånd för ett skifte i nordväst (hörnen rör varandra) om där avverkningen ska vara (finns en 6-7ha som ska avverkas om 10-15 år där samt 10ha eller så som behöver gallras)
osv.

Man vill ju göra saker så det blir bra inte bara nu utan på lång sikt. Använde areal.se värderingssnurra och att gå från "under snitt" kvalitet på vägnät till "över snitt" ,vilket jag tror man skulle få i alternativ 2, var det för gården ett antal hundra tusen i värdeskillnad också.

Alrik

13:59:06, 18-04-2024

Slutavverkning vad skotaren fick här, en kompis som har maskin.
Ca: 40kr/m3 +4kr per 100m. Skulle ge en skotningskostnad på 80kr/m3

Ca: Gallring 60kr/m3 + 6kr per 100m.

En egen väg är inget man ångrar när den väl finns. Tänk på att du ska även upp och plantera/röja osv samma areal som avverkas nu. Inte vara gallring in 10-15 år att göra.

Avverka 2500 m3 ger direkt 75k kr att bygga väg för. 30kr/m3 * 2500 = 75000 (Räknar inte på 40 kr direkt)

Kolla med E_pettersson här på forumet ifall de ev kan vara intressant att bygga väg.

3 personer gillar det här inlägget.

paul_g

07:13:26, 22-04-2024

Bild

Det här förslaget fick jag av entreprenören. Ska ta en promenad med honom på onsdag (suddade ut mitt eget namn på bilden lite privat får man vara). Från vändplan till avverkningen (som är vid slutet av det utritade) är det ca 400m. Från husen till där det är en 90 graders sväng är det urgamla landsvägen (den flyttades på 50 talet) där är det en "bro" över ett krondike vilket ej är vattenförande hela året dock borde nog den "bron" (stor stenhög snarare...) grävas bort och ersättas.
Min tanke just nu är att försöka få lite alternativ, min hypotes är dock att vändplanen snarare bör vara i hörnet av den tidigare avverkningen, det är högre och torrare där än där det är utritat nu, vilket borde göra så jag får typ 300m till avverkningen. Sen bygga vidare med en egen traktorväg till ett övre skifte som inte syns på bild så kan man ta beslut om att bygga den delen i ett senare steg.

Lite irriterande dock är ju att för de som sett den tråden så bygger jag ju mitt pannhus på andra sidan av vägen från mina hus och kulverten är dragen under vägen. Dock la jag kulverten inuti betongrör för att skydda så får hoppas det räcker.

paul_g

07:16:58, 15-05-2024

Nu har man snackat med grävaren.
Måste säga att det blev en lite kalldusch.
I princip:
1: den gamla bron vågar man inte göra något åt, blir att lägga på körplåtar och stockmattor osv. Risk för länsstyrelsen kommer och klagar annars.
2: I princip inget material som går att använda längs dragningen (nackdelen med den utmärkta roslagsmyllan)

Så man hamnar i en situation med att behöva köra in i princip allt material från täkter. Lite grovt räknade han med 400m x 5m brett och 0,45 djupt i snitt. Sen runt 200kr/ton så blir det i häraden runt 320000kr bara i material

Som alternativ föreslog han att man skulle spränga fram eget material från någon berghäll längs sträckningen. Man blir ju lite fundersam till att ha en "stor" damm mitt i skogen :/. Är inte så intresserad av att ha kräftdamm trots allt. Om jag antar att det är 900 m3 kross man ska ha för vägen så gissar jag att man behöver ta fram nästan det dubbla i en sprängd täkt. Som han beskrev det så är översta metern förlorad så då blir det ju runt 30x30x3 meter.

Han gissade (är inte han som spränger) att det kanske var runt 70000 i sprängkostnader, runt 100000 för grävning och "dumper" och sen tillkommer slitlagret. Så minst gissar jag på 30000 för allt. Känns lite dyrt.

Mangan

10:20:18, 15-05-2024

När vägen är byggd, så kostar det underhåll också. Om du räknar på 300kr/m (30.000/100m)för väg i byggnation (är väl snarare 400kr häromkring...), så kan du skota 30000/4 = 7500 m3fub innan vägen ens går jämt upp. Väg är svindyrt (om man inte bor på en grusås)

Alternativet är att du registerar samfälligheten som en förening, och då kan ni fatta besluta i den föreningen om ni har majoritet så får den fjärde rätta sig. Jag menar nu finns det en samfållighet som är gjord för att köra ut över andras fastighet. Utnyttja det, och dela på underhållet.

1 person gillar det här inlägget.

akkamaan

16:46:39, 15-05-2024

Det är potentilla virkesvolymer som ska betala vägen under dess avskrivningstid.
Låt säga en skotare kostar 1500 kr/tim eller 25 kr/minut
Själva körkostnaden per 100 meter beror på möjlig körhastighet. 100 m/min i genomsnitt för tom och lasskörning är kanske inte en exakt siffra i TS fall men det är en ganska relevant genomsnitts siffra. Med 1000 m körväg så kostar själva tom- och lasskörningen 2x1000/100=20 minuter eller 500 kr. Om lastvolymen är 20 m3 så blir kostnaden för själva tom- lasskörningen 25 kr/m3
Om vi nu bygger väg så ochvi får en medelkörväg på 100 meter så blir kostnaden 2 minuter eller 50 kr och vid samma lassvolym 2.50 krm3.
Så med en avverkiningsvolym på 2500 m3 så är det mellanskillnaden 25x2500=62500 kr minus 2.50x2500=6250 kr = 56250 kr vilket då är det direkt-bidrag till vägbyggnaden.
Så med dessa siffror så kan man se att med mina givna förutsättninger vägbidraget räcker till att "grusa" den nybyggda vägen.
Nu kan ni vända och vrida på mina siffror men det är svårt att hitta några "flera hundra tusen" kr till en väg även om det finns framtida avverkningar med vägkostnads bidragande virkesvolymer. Men om dessa avverkningar ligger långt fram i tiden så ska det betalas (intern?) ränta under många år på investringskostnaden.
Diskussionen kommer i en annan dager om det kommer att avverkas ytterligare "10000" m3 de närmaste 10 åren
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

bonnen513

19:33:36, 15-05-2024

Vad har ni för jord där egentligen?

BM Jens

19:54:34, 15-05-2024

Jag hade använt befintlig väg som du är delägare i ! Å jävlas grannen med detta så behöver nog någon prata lite förstånd med han så han lär sej veta hut !

3 personer gillar det här inlägget.

Viktorputts

20:25:01, 15-05-2024

Om jag inte vet fel så finns det tre typer av förvaltning:
Delägarförvaltning fungerar bra om man är överens och kan ge och ta.
Föreningsförvaltning ger möjlighet att fatta majoritetsbeslut, som en person som vill krångla kan överklaga.
Att länsstyrelsen efter ansökan ger uppdrag till någon att vara (syssloman?) och då tror jag att det kommer en saftig faktura till samfälligheten

Nu var det bara vad jag hört eller läst så jag hoppas någon expert på samfälligheter kan rätta mig.

BM jens har rätt inställning. Man får tänka på framtiden, den grannen behöver lära sig hur man gör på landet :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.