Småbrukaren skrev:2. Trycker nödpinnen på elventilen i botten medan jag fortsätter trycka ut kolven med spaken. Kolvens fart ökar väsentligt!
Bra! Precis vad jag förväntade mig
3. Släpper manöverspaken så att kolven stannar, med nödpinnen fortsatt intryckt. Det börjar tugga/skrapa oroväckande i hydrauliken.
Det tyder på att manöverventilen blockerar flödet när den står i neutralläge. Dvs max
tryck uppstår och flödet går via tryckbegränsningsventilen.
Manöverventilen bör tas loss och diagnostiseras. Möjligt att den inte går att använda till det konstantflödessystem som aggregatet är avsett för
Drar spaken åt andra hållet för att mata in kolven. Det fortsätter tugga men kolven rör sig inte.
Jag måste ifrågasätta hur du har allt kopplat. Går returen från manöverventilen tillbaka till elventilen?
När kolven går tillbaka inåt så går det ett högre
flöde än vad pumpen ger tillbaka till tank beroende på att cylinderns plussida har högre deplacement än kolvens minussida. Vilka dimensioner har cylindern vad gäller cylinderdiameter och kolvstångsdiameter. Du kan mäta cylinderdiametern på utsidan
Släpper jag nödpinnen matar kolven in igen, men extremt långsamt.
Precis som tidigare, den rör sig med ett reducerat flöde och med hjälp av mottrycket i returen.
Känslan är att nödpinnen öppnar oljeflödet ut men samtidigt blockerar vägen tillbaka. Ska det vara så eller är det något som kärvar felaktigt?
Om du tittar på ANs bilder på elventilen så ska tryckpinnen synas ända ut ut och den ska då gå att trycka in 5-10 mm mot en
fjäder som ska trycka tillbaka ventilen och tryckpinne när tryckpinnen släpps.
Så det är nog så att själva ventilsliden eller eventuellt tryckpinnen kärvar så att den inte går tillbaka i retur.
Upprepar vad jag skrev i den tidigare kommentaren
Kanske måste tas isär och ges lite "gymnastik"...
Ta isär genom att lossa de 4 skruvarna baktill på ventilhuset
Var försiktig, det kan sprätta ut nån fjäder