Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulaggregat med solenoid

197 inlägg • Sida 5 av 14
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

11:59:21, 23-04-2024

Det är nog dag för att rita ett hydraulschema...



akkamaan

15:19:36, 23-04-2024

Småbrukaren skrev:2. Trycker nödpinnen på elventilen i botten medan jag fortsätter trycka ut kolven med spaken. Kolvens fart ökar väsentligt!

Bra! Precis vad jag förväntade mig

3. Släpper manöverspaken så att kolven stannar, med nödpinnen fortsatt intryckt. Det börjar tugga/skrapa oroväckande i hydrauliken.

Det tyder på att manöverventilen blockerar flödet när den står i neutralläge. Dvs max tryck uppstår och flödet går via tryckbegränsningsventilen.
Manöverventilen bör tas loss och diagnostiseras. Möjligt att den inte går att använda till det konstantflödessystem som aggregatet är avsett för


Drar spaken åt andra hållet för att mata in kolven. Det fortsätter tugga men kolven rör sig inte.

Jag måste ifrågasätta hur du har allt kopplat. Går returen från manöverventilen tillbaka till elventilen?
När kolven går tillbaka inåt så går det ett högre flöde än vad pumpen ger tillbaka till tank beroende på att cylinderns plussida har högre deplacement än kolvens minussida. Vilka dimensioner har cylindern vad gäller cylinderdiameter och kolvstångsdiameter. Du kan mäta cylinderdiametern på utsidan

Släpper jag nödpinnen matar kolven in igen, men extremt långsamt.
Precis som tidigare, den rör sig med ett reducerat flöde och med hjälp av mottrycket i returen.



Känslan är att nödpinnen öppnar oljeflödet ut men samtidigt blockerar vägen tillbaka. Ska det vara så eller är det något som kärvar felaktigt?


Om du tittar på ANs bilder på elventilen så ska tryckpinnen synas ända ut ut och den ska då gå att trycka in 5-10 mm mot en fjäder som ska trycka tillbaka ventilen och tryckpinne när tryckpinnen släpps.
Så det är nog så att själva ventilsliden eller eventuellt tryckpinnen kärvar så att den inte går tillbaka i retur.
Upprepar vad jag skrev i den tidigare kommentaren
Kanske måste tas isär och ges lite "gymnastik"...
Ta isär genom att lossa de 4 skruvarna baktill på ventilhuset
Var försiktig, det kan sprätta ut nån fjäder
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

Småbrukaren

16:37:47, 23-04-2024

Tack för allt engagemang. Otroligt värdefullt och lärorikt.

Manöverventilen bör tas loss och diagnostiseras. Möjligt att den inte går att använda till det konstantflödessystem som aggregatet är avsett för


Jag har funderat på att byta den mot en ny "vedklyvsventil", en sån där med två hastigheter. Kan det vara en lösning i den delen?

Jag måste ifrågasätta hur du har allt kopplat. Går returen från manöverventilen tillbaka till elventilen?


T på manöverventilen går till oljefiltret utanpå tanken (bifogar bild). Om den sedan är kopplad till elventilen under locket vet jag inte.

Vilka dimensioner har cylindern vad gäller cylinderdiameter och kolvstångsdiameter.


Cylinder 12 cm, kolvstång 7 cm, får jag det till.

Om du tittar på ANs bilder på elventilen så ska tryckpinnen synas ända ut ut och den ska då gå att trycka in 5-10 mm mot en fjäder som ska trycka tillbaka ventilen och tryckpinne när tryckpinnen släpps.
Så det är nog så att själva ventilsliden eller eventuellt tryckpinnen kärvar så att den inte går tillbaka i retur.
Upprepar vad jag skrev i den tidigare kommentaren
Kanske måste tas isär och ges lite "gymnastik"...
Ta isär genom att lossa de 4 skruvarna baktill på ventilhuset
Var försiktig, det kan sprätta ut nån fjäder


Gymnastik genomförd. Resultaten lite oklara.
1. Skruvade bort locket med fyra skruvar på ventilens baksida.
2. Plockade ut en fjäder och en bricka som hängde runt "ventilpinnen" (i brist på bättre ord).
3. Tryckte och drog ventilpinnen fram och tillbaka. Det märktes att den var förbunden med nödpinnen i andra änden, men jag gissar att de är olika delar. Jag kunde inte trycka så mycket att nödpinnen kom ända ut till kanten. Det kändes som att den nådde sitt ytterläge där den var från början.
4. Skruvade även bort kåpan med elanslutningen som sitter runt nödpinnen, joxade lite till med pinnarna fram och tillbaka och satte sedan tillbaka alla delar.
5. Jag noterar att nödpinnen inte fjädrar ut något vidare, och ännu sämre efter gymnastiken (den går dock att trycka in djupare nu än före). Nu har den stannat ca 5 mm in från kanten, men går att trycka in ytterligare 2 mm. Som från början med andra ord, men utgångsläget är djupare in.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Michael Meier

16:57:52, 23-04-2024

Om du under locket kopplar förbi ventilen (som du inte använder) så är du i stort sett färdig..

Det är min lösning, om du inte kommer att få användning av ventilen senare heller?! den där behöver du inte mecka med- du ska ju fokusera på att klyva ved .
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

akkamaan

17:02:16, 23-04-2024

Småbrukaren skrev:
Jag har funderat på att byta den mot en ny "vedklyvsventil", en sån där med två hastigheter. Kan det vara en lösning i den delen?

Korrekt! Men jag vill ändå att vidiagnostiserar din nuvarande manöverventil innan vi drar den slutsatsen. Det skulle ju kunna vara nåt annat fel som vi förbisett



T på manöverventilen går till oljefiltret utanpå tanken (bifogar bild). Om den sedan är kopplad till elventilen under locket vet jag inte.

OK, bra svar!



Cylinder 12 cm, kolvstång 7 cm, får jag det till.

Då blir returflödet när kolven går in 68% till 100% högre än pumpflödet beroende på verklig cylinderdiameter på insidan. Genom all dessa snabbkopplingar så blir det väldigt högt mottryck i returen ochkan orsaka att tryckbegränsningsventilen öppnar.
Med en genomgående ombyggnada av aggregatet å kan elventilen elimineras (inklusive tryckbegränsaren som sitter under. En ny tryckberänsare borde sitta inbyggd i en ny klyv-ventil


Skruva bort huset med tryckpinnen (de 4 insex skruvarna) så att du kommer åt andra ändan av tryckpinnen. Spraya med rostlösand olja typ 5.56 och "gymnastisera mera" till den inte haka upp sig. Samma sak med den hydrauliska ventilsliden.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

akkamaan

17:19:06, 23-04-2024

Michael Meier skrev:Om du under locket kopplar förbi ventilen (som du inte använder) så är du i stort sett färdig..

Det är min lösning, om du inte kommer att få användning av ventilen senare heller?! den där behöver du inte mecka med- du ska ju fokusera på att klyva ved .

Visst, är det en effektiv genväg vilket jag också skrev i min senaste kommentar . Men med allt engagemang som bistått TS så vill vi nog att vi "meckar klart" så vi får "all cards face up on the table" och därmed kan vi sova i lugn och ro"... :mrgreen:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.

bonnen513

19:41:51, 23-04-2024

Har du kört klyven med traktor förut eller är den ny för dig?
Isåfall vad för traktor?
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det är dina snabbkopplingar på retursidan som ställer till problem vid neutralläge och returrörelse då flödet vid dessa tillfällen blir högre än när kolven går ut. Det brukar vara ganska lätt att konstatera genom att titta och känna på slangen, blir den styv som en rallarpitt så är det nåt lurt

2 personer gillar det här inlägget.

Turbodiesel

03:43:06, 24-04-2024

En mustig Vickersventil gör den styv som i ungdomens dagar :mrgreen:

Men den kan ju vara vissen den med..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Småbrukaren

15:37:46, 24-04-2024

akkamaan skrev:jag vill ändå att vidiagnostiserar din nuvarande manöverventil innan vi drar den slutsatsen. Det skulle ju kunna vara nåt annat fel som vi förbisett


Gärna det!

akkamaan skrev: Skruva bort huset med tryckpinnen (de 4 insex skruvarna) så att du kommer åt andra ändan av tryckpinnen. Spraya med rostlösand olja typ 5.56 och "gymnastisera mera" till den inte haka upp sig. Samma sak med den hydrauliska ventilsliden.


Hoppas hinna imorgon! Återkommer.

Småbrukaren

15:40:44, 24-04-2024

bonnen513 skrev:Har du kört klyven med traktor förut eller är den ny för dig?
Isåfall vad för traktor?
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det är dina snabbkopplingar på retursidan som ställer till problem vid neutralläge och returrörelse då flödet vid dessa tillfällen blir högre än när kolven går ut. Det brukar vara ganska lätt att konstatera genom att titta och känna på slangen, blir den styv som en rallarpitt så är det nåt lurt


Jag har aldrig använt den med traktor, men förre ägaren (som hade byggt klyven) körde den så. Tror att det var nån äldre Volvo BM han hade.

Det får nog bli att försöka byta ut de där kopplingarna - de dyker upp som möjlig felkälla flera gånger här i tråden.

bonnen513

20:47:45, 24-04-2024

Jo skruvsnabbkopplingsadaptrarna talar väl för en VBM och då bör ju manöverventilen vara opencenter.

Hydraulikljudet som du hörde, kom det från manöverventilen eller aggregatet?

Småbrukaren

21:25:29, 24-04-2024

bonnen513 skrev:Jo skruvsnabbkopplingsadaptrarna talar väl för en VBM och då bör ju manöverventilen vara opencenter.

Hydraulikljudet som du hörde, kom det från manöverventilen eller aggregatet?


Spontant vill jag säga aggregatet, men jag blir lite osäker nu när jag letar i minnet...

Småbrukaren

10:00:54, 25-04-2024

akkamaan skrev:Skruva bort huset med tryckpinnen (de 4 insex skruvarna) så att du kommer åt andra ändan av tryckpinnen. Spraya med rostlösand olja typ 5.56 och "gymnastisera mera" till den inte haka upp sig. Samma sak med den hydrauliska ventilsliden.


Nu har jag plockat isär allt jag kommer åt i elventilen, från båda håll. Allting ser fint och välsmort ut och jag hittar inga delar som kärvar, med undantag för den jag tror är "ventilsliden", den svarvade del som jag förmodar är vad som öppnar och stänger flödet när den flyttas in eller ut. (Sista bilden nedan.) Men det enda som kärvar där är om jag drar ut den så långt att den kommer ut nästan helt - då är den lite lurig att få tillbaka in. Känns inte som att det problemet borde uppstå under drift när den inte rör sig lika långt.

Några observationer:

1. Jag tvivlar lite på att nödpinnen ska vara ända ute vid kanten i sitt yttersta läge. Nu stannar den i kant med en avfasning av hålet, jag kan inte trycka ut den längre bakifrån, och känslan är inte att den kärvar utan att det är stopp. I det läget är pinnen dessutom i linje med en annan kant på baksidan, om man tittar i anda änden. Känns rimligt. (Bild 3 och 4.)

2. Med allt gymnastiserat och återmonterat fjädrar nödpinnen fortfarande inte ut alls, när jag trycker in den. Det finns precis som tidigare lite fjädring "i botten", så trycker jag in pinnen så långt det går och släpper, kommer den ut 1-2 mm, men stannar alltså runt 5 mm in från ytterläget.

3. Det finns två fjädrar, en på var sida om ventilsliden. Den som sitter på nödpinnesidan har inte någon kontakt med nödpinnen utan är trädd runt den. Den bottnar i "röret" nödpinnen ligger i. (Bild 5.) Det är alltså själva konstruktionen jag beskriver, det ser inte ut att vara något fel. Det får mig att undra hur nödpinnefjädringen är tänkt att fungera. Är det fjädern på andra sidan ventilsliden som ska trycka tillbaka hela ventilsliden + nödpinnen, när man släpper nödpinnen? I så fall är den kanske för klen? Men den ser hel och fin ut.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Småbrukaren

14:00:07, 25-04-2024

bonnen513 skrev:Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det är dina snabbkopplingar på retursidan som ställer till problem vid neutralläge och returrörelse då flödet vid dessa tillfällen blir högre än när kolven går ut.


Jag lyckades rationalisera bort diverse skarvkopplingar på slangarna nu, så slangen från pumpen på aggregatet sitter skruvad helt utan snabbkopplingar. Slangen till filtret/tanken på aggregatet har fortfarande en snabbkoppling, men en del mellanskrot är i alla fall borta. Jag förstår utifrån tidigare tankar om motstånd på retursidan att det vore bättre att byta plats på slangarna, men jag är osäker på om de har samma kopplingar mot manöverventilen så det får vara för tillfället. Jag kan skaffa någon nippel/adapter till att ersätta snabbkopplingarna på returen imorgon istället, så att den också kan skruvas på plats.

Så. Testkörning av klyven med dessa lättare kopplingar:

1. Kolvens utmatningsfart påverkas inte längre när jag trycker in nödpinnen på elventilen.

2. Trycker jag in nödpinnen under inmatning av kolven ökar farten väsentligt, utan några otäcka läten. Då går den in snabbare än vid utmatning.

3. Trycker jag in nödpinnen med spaken i neutralläge händer inget särskilt.

2 och 3 känns som rejäla framsteg.


Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.

bonnen513

15:32:55, 25-04-2024

På sista bilden har du en adapter som jag funderar lite över om den kan vara klen invändigt, den första lösa grejen från slangsidan.
men det verkar ju som det funkar nu.