Vad är det för fel med tåget?

Diskutera tågtransport här
Janson1
Fler än 500 inlägg
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

Inlägg av Janson1  (trådstartaren) »

Om det har med detta med ev spänningar i rälsen att göra så borde det finnas ganska exakta beräkningar med hänsyn till materialets utvidgningskoefficient och aktuell temp. Vi kan ju åka ut i rymden med ganska stor precision (för det mesta lyckas det) Så detta borde inte vara ett oöverstiget problem? Ny räls, den som sattes mellan Varberg och Borås byggdes och svetsades under två års tid, jag tror dom har lyckats med den biten i alla fall...
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Maskin: E60
Sverige

Inlägg av Robert T »

Jag vet att dom utför något som kallas neutralisering av rälsen också. Jag som inte har en aning egentligen trodde att man kunde svetsa när som men om man gör det vid "fel" temperatur måste man göra om det senare vid rätt temperaturspann. Men jag har säkert helt fel eftersom det inte går att laga några spår alls på vintern.

Jag körde för övrigt över de växlarna idag, ett antal gånger. Hastigheten är nedsatt till 40 mot normala 200 och det small bra högt när hjulen rullade över...
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
Sverige

Inlägg av Michael Meier »

Towil skrev: .... Verkar som att man svetsar inom ett visst temperatur spann när det inte finns spänningar i rälsen ....
Man kan också formulera fenomenet att hopsvetsning av två räler låser neutralläget vid den temperaturen.

Vill man inte ha neutral vid den temperaturen så får man svetsa ihop rälerna vid en annan temperatur.

Ungefär som oljereservoaren i pelardomkraft/garagedomkraft och liknande, där låses neutraltryck närapå med halva slaglängden ute med gummipropp.
/Michael M
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Sverige

Inlägg av Robert T »

Ni får en lite cencurerad verison av min fredag tänkte jag:

Förenklad klargöring av en Regina på bangården, ena hytten är belamrad med städmateriel som riskerar hamna på golvet vid en nödbroms vilket innebär att min utrymningsväg kan blockeras (snubbelrisk, detta är återkommande). Inte så smart om det råkar stå en lastbil på en plankorsning någonstans (händer ju tyvärr ibland). Jag lägger allt detta på sin rätta plats, städskåpet i DMB K4. Har jag tid för detta? Så klart inte men jag gör det för min egen säkerhet.

Växlar fram, säger hej till tågvärden, hon begär tågväg åt fel håll, ringer mig och frågar hur man gör, jag säger vet inte men jag ringer fjärren, ingen stor grej men ändå, ringa ringa ringa ringa, ibland undrar man om man är telefonist eller lokförare.

Rast

Tar över ett sent ankommande som har tre kända skador gällande broms, otydliga inskrivningar, ringer driftstöd som kontaktar vst. Ringer tågvärden och säger, begär inte tågväg då vi har fordonsfel. Ringer fjärren och säger vi har problem med en broms jag hör av mig när jag är klar (ringa ringa ringa ringa). Får svar av driftstöd, det är ingen fara den kan gå med all broms inkopplad (kunde dom inte skrivit det då...), när jag får höra detta har avgångstiden passerats med ca sju minuter.

Ser att UniversalWC är ur funktion, ringer tågvärden som säger att det inte går att fixa, jag säger att du måste fixa annars ska den tas ur trafik, han säger att han försökt med allt, jag ger honom tips och råd och att jag aldrig misslyckats med att fixa ett stopp så endera gör du det eller så stannar vi och jag fixar. Han fixar.

På resan upp blir vi stående i Örbyhus då ett sent SJ ska köra om. Där kliver även en kraftigt berusad man ombord, tågvärden ringer och frågar hur vi ska göra, jag säger att han får åka med om han inte är ett hot mot sig själv och andra men om du bedömer att han inte kan ta hand om sig själv så ring polisen som får möta upp i Gävle. Tågvärden ringer, polisen hade fullt upp med en skjutning i Gävle, dom kommer inte komma. Vi har inget nummer till väktare i Gävle.

Ankommer Gävle på min avgångstid söderut. Ser två väktare på plattform, ringer tågvärden och säger åt honom att kontakta dessa, allt löser sig med den kraftigt berusade som då även tydligen hade kommit i konflikt med annan resenär, han omhändertas av väktarna.

Avgår söderut igen något försenad men resan flyter på fint, ser fram emot lite lugn och ro i Uppsala och kanske ett toabesök... Anländer skapligt i tid, första toan upptagen, massa folk i vägen vid stora, nästa upptagen, äsch klarar mig till Gävle...

Avgångstiden inne men nattåg ska gå före, vi kommer bli sena. Får kör, ger klarsignal, ingen tågvärd syns till. Väntar 30 sek, ringer, "min rast sprack så jag är i lokalen i två minuter till sen kommer jag, dlc borde ringt dig". Ringer fjärren och meddelar att tågvärd dyker upp ca 19:25, han blir arg då vi förstör för andra tåg och han måste ringa Gävle och planera om allt, enkelspår Uppsala-Storvreta pga växelfel.

Ringer upp driftledaren för trafik/lokförare, hon hade fullt upp med ett slagsmål i Eskilstuna eller om det var på ett tåg i Eskilstuna, jag säger att jag förstår att det tar prio men jag är trött att som förare alltid få veta saker sist och ofta för sent. Hon ber om ursäkt återigen och jag berättar om hennes kollega, hon kommenterar inte det. Jag säger att nu kommer min rast spricka i Gävle, hur gör vi? Får inget svar utan hon slingrar sig och styr över pucken till mig. Jag säger att jag inte vågar kasta av resenärerna jag har bakom mig så ge mig nånting för det så kör jag. Hon tackar så hemskt mycket och vi avgår 25 min sent bakom ett SJ tåg.

Jag ringer upp föraravbytet i Gävle som jag ser har obetald rast, ber om ursäkt om jag stör men vi avgick 25 sent så du kan ta det lugnt en stund extra säger jag. Han tackar så mycket för infon och säger att han ska lägga upp benen på soffan och vila en stund. När jag avgår från Furuvik ringer jag återigen upp och överlämnar relevant fordonsstatus och säger att du kan hoppa in i din hytt direkt för en snabb vändning. Kommunikation, ska det vara så svårt undrar jag för mig själv...

Anländer Gävle till slut efter att ha jobbat knappt fem och en halv timme och ångrar bittert kaffet jag drack till lunch. Frågar tågvärden när jag passerar varför hon inte ringde mig när hon visste att rasten sprack "tänkte inte på det men dlc ska ju" Ja sa jag, men hellre ett samtal för mycket än för lite. Men det var ju skönt att hon fick sin rast på sin sex timmar och trettioen minuter långa tur tänkte jag bittert.

Äntligen rastlokalen Gävle och toabesök, tittar på klockan, lär gå igen om ca en kvart, tar en kopp choklad för att stilla hungern lite då jag egentligen hade tänkt äta middag nu.

Går ut igen och tar över nästa och sista tåget, äntligen hemåt, undrar var tågvärden är, avgångstid inne, ingen tågvärd, ringer, ser henne komma springande, hon hade hjälpt en som mådde dåligt, inga problem vi drar. Helt plötsligt har vädret slagit om och det är SNORHALT på banan. Jag känner att detta blir en utmaning om jag ska hålla tiden. Furuvik ok, tappar helt fästet i Skutskär, men plattformen är lång, funkar. Möter kollega som står still ca 100 meter efter plattformen i Mehedeby, undrar varför han står där, får senare reda på att han kanat förbi plattformen, både där och i Marma... Hoppsan!

Fortsätter söderut i halkan, förseningen tickar på men försöker köra så hårt jag orkar, hjärnan är trött, sju timmars jobb med bara 15 min rast, snart framme... Anländer Uppsala med en försening av 6 minuter, sju och en halv timme med bara en kvarts rast, en timmer mer än min tågvärd... Äntligen får jag gå hem efter prick elva timmar på jobbet.
Senast redigerad av Robert T den 13:24:19, 24-02-2025, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280
Sverige

Inlägg av Burträskarn »

Mycket intressant att få läsa hur det kan gå till. Att järnvägstrafik handlar om logistik i massiva mängder, det hade jag räknat ut, men att det var så många faktorer som kan ställa till det, det visste jag inte.
I jämförelse är det enkelt att köra en lastbil, med den skillnaden att om du bryter mot kör- och vilotidsreglerna så blir du skjuten om farbror Blå kommer på dig....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Sverige

Inlägg av Robert T »

Igår och idag gick ett fordon som vi säger, ett tåg med extremt dålig broms vilket gör att man inte kan köra så fort som man borde. Detta fick jag i mitt knä i morse kl 4 och lyckades få en bromsprocent som räckte till att köra 110km/h på vår bana. Driftledningen valde att styra bort detta fordon mot verkstad men som av en händelse lyckades kollegan som tog över få den att bromsa bättre. Jag har ingen aning om hur han gjorde men i tid kom han. Sen senare på eftermiddagen gick den i max 120 igen, som den gjorde igår. Märkligt.
Skriv svar

Återgå till "Tågtransport"