Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1231 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Stötte på en N88 lastad med stolpar i dag så tog en pratstund med besättningen :grin: Visade sig att den ene mannen hade en stor samling gamla lastbilar och militär bilar, han planerade att öppna ett museum så småningom. Roligt att få en pratstund om gamla fordon och gamla tider!
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1232 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Tror det var Grästorp han var från.
Användarens profilbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 5044
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1233 

Inlägg av PeterR »

Körde själv N86 i det militära. Det krävdes mer planering än för dem som körde N88 (alla andra på kompaniet), speciellt när man hade lastat maskinsläp efter. Dessutom hade min den lite klenare kroken, så det var ett rejält glapp i släpets ögla. Klonk, klonk, vid varje växling…..
Gammelmodig men ganska trevlig lastbil.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1234 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Tom var ju N86 trevlig att köra, men 190 hk mot N88an 250hk märks ju när man hänger släp efter...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1235 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

På tal om lumpen minns jag ju än lastbilarna där, och Bussen som jag ju körde lite för att få den med i det militära förarbeviset. Då på sextiotalet på T2 hade vi inte direkt topp moderna fordon, Bussen var en Scania med 140 hästar om jag minns rätt, trött var den i alla fall, de lastbilar jag körde ibland var Volvo Brage med bensin motor på en 100 hk. Fans en Myrslok och några terräng lastbilar med ksp på taket men de var inte med i min sjukvårds grupp. Jag körde ju mest en Valp vilket var trevligt. Särskilt på repmånaderna, hade ju mycket frihet när jag for runt med valpen och min besättning på egen hand för att köra runt både sår skada markörer och äkta skadade till vård platserna.

På repmånaderna var ju lastbilarna inhyrda civila fordon och därmed inte heller dem toppmoderna. Var ju en repmånad där också den andra Valpen i vår grupp kördes av en duktig lastbils chaufför som jag kände så vi var ett väldigt duktigt team, en lastbil, en Scania 76 boggi bil som transporterade våra tält kördes av en kille som aldrig kört lastbil förr. Han var upprörd " finns ju två yrkes chaufförer i gruppen och så kör de Valpar medans jag som aldrig kört lastbil förr får försöka klara av en stor lastbil!" Förstod hans poäng, kan tyckas lite dålig planering av de ansvariga men fara runt på småvägar med Valpen full med folk hela tiden är riskablare än att köra en lastbil från ena lägerplatsen till nästa varje gång man grupperar om, så vi två var på rätt plats i alla fall.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1236 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Jag saknar ju jobbet, arbetskamraterna, lösa problem och tala engelska varje dag. Jag har ju berättat tidigare om hur mitt första framträdande framför en församling talade engelska blev ett fiasko. Var ju i början när jag kommit från fabriken till TC som det hette då så jag hade inte hunnit öva upp min engelska ännu och när jag stod där på podiet och skulle sälja in en tjänst till en delegation från Finland fick jag en underlig utomkroppslig upplevelse av att stå utanför mig själv och höra att jag lät som Svenska koken i mupparna :uupps: Så jag tappade det helt och kortade av framförandet så fort jag kunde. Det ser jag som att man inte kan vara bäst på något första gången man gör det och vi fick jobbet ändå! Och jag kom att älska att så på ett podium och hålla genomgångar vilket kan tyckas udda då jag är en normalt fåordig man. Men det där framträdandet kom att spöka längre fram.

Det var när jag hade fått en ny chef och hade planerings samtal med honom, då kom han med att min engelska behövde förbättras... Jag höll inte med och undrade var han fått det ifrån, han var ju ny och hade hört mig tala det eller läst något jag skrivit. Han hade talat med min tidigare chef sade han, samma som varit med vid mitt fiasko med finnarna! Så gamla synder poppar upp när man minst anar det. Men vi skildes oense om den biten och det kom aldrig på tal igen :grin:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1237 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Hör till saken att jag fick en österrikare som inte talade någon svenska till gruppen i den vevan, han hade jobbat i Kanada ett par år så han pratade god engelska. Så under det närmaste året var det bara engelska som gällde i min grupp. Nyttigt, jag läste ju mycket på engelska innan, med det hjälper inte så mycket när man skall tala det. Jag läser tyska bra men, samtala med en tysk är en annan femma...
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 17778
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1238 

Inlägg av Michael Meier »

Att lära sei (sam)tala tidsenligt språk borde vara alla förunnat..

Läsinlärning är väl ett mode, när det behövs så kan man skylla på någon skola, å andra sidan, det tar längre tid men behöver man kunna följa en skriven text kan man väl lära sei det?

Svårt att motivera idag när inlärning endast sker på uppdrag av den fria viljan.
/Michael M
Bygert
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2331
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Maskin: Huddig 1160
Ort: Forshaga
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1239 

Inlägg av Bygert »

Tyska ja. An, auf, hinter, in... Remsan finns där men jag har inte en aning om vad den ska vara till (det är förmodligen förtal att det är tysklärarens bröllopsnatt det handlar om). Tyvärr så tappades det där med att kunna prata bort i grammatiktraggel. Bryr vi oss om om nån som uppenbarligen inte har svenska med modersmjölken missar på de och dem eller den och det? Knappast, finesserna kan kvitta om man kan kommunicera begripligt.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1240 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Problemet med att prata tyska med tyskar är ju att de pratar för fort för att jag skall hänga med :uupps: Min franska är ändå sämre! Men att förstå en del var användbart när jag var i fabrikerna och bara var engelsktalande :blinkis: Då kunde jag ju snappa upp en del matnyttigt när de talade sitt eget språk sinsemellan . Gammal trick men fungerar fortfarande. Fast i Hamburg talade både direktören och fabriks chefen svenska så det talade svenska sinsemellan med. De hade jobbat på en fabrik i Norge tidigare och lärt sig språket där men varför de talade svenska och inte norska fick jag inte riktigt kläm på :eek:
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 17778
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1241 

Inlägg av Michael Meier »

Ledordet i snabbt informationsutbyte är att skippa alla oviktiga bokstäver och ord, framför allt ööööh och uuuuh när man letar ord.

Och att kunna dela tal i fraktioner, (1-1/2-1/4-1/8-1/16 osv.. då hittar man rätt i främmande tänkesätt.

Hur låter svenskan i främmande öra?

Jag har störst problem med negation efteråt, den fallgropen ramlar jag ner i ofta.
/Michael M
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1242 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Man kan ju som sagt inte vara bäst på något första gången man gör det. Det upptäckte jag ju när jag började köra lastbil som yrke. Hade ju kört en Volvo Brage lite i lumpen så hade gott självförtroende som unga grabbar ofta har. Men upptäckte att det var en annan femma att göra det som åkardräng. Last bilen jag började med underlättade ju inte heller, osynkad växel låda, ingen styrservo så vrida ratten när bilen stod stilla var inte att tänka på ens, bromsarna var tung trampade och backspeglarna små. Och sidventil motorn trött om man hade lass vilket inte underlättades av den jobbiga växel lådan. Och när man kör lastbil så kan man inte dölja sin svagheter utan alla har snabbt koll på varandras skicklighet. Köra personbil är ju lätt, sällan några utmaningar, fickparkeringar är väl det svåraste många råkar ut för om man inte är ute och kör i ishalka eller snöstorm och då är det sällan några vittnen :smile:

Med last bil är det ofta trångt och kör man på byggen eller schakt är det ofta riktigt besvärligt och man brukar ju vara ett gäng lastbilar så man kollar på varandra vem som har millimeter koll på sin lastbil. Och backa in ett släp till lastbryggan på en terminal mellan andra uppställda släp och lastbilar sållar direkt ut de bästa förarna. Värre än backa i en husvagn på en campingplats kan jag garantera :smile:

Men jag lärde ju mig och när jag fick en Starke så var det ett bättre redskap för jobbet. Man blir ju aldrig full lärd men efter två år var jag riktigt bra till slut. Fast man blir som sagt aldrig full lärd, när jag några år senare började köra med släp var jag taggad för den nya utmaningen och det var lite som att vara nybörjare igen. Fast inlärningen gick ju snabbare då när jag hade en bra grund att stå på. Och när jag väl behärskade den del också så tröttnade jag på chaufförs yrket och sadlade om till något som var bättre betalt och intressantare som ni vet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1243 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Läste om dessa riktade kontroller:
26 februari 10.49, Trafikkontroll, Värmlands län
Under förra veckan genomfördes en nationell trafikvecka med inriktning mot yrkestrafik.
I Värmland kontrollerades totalt 298 fordon i ykesmässig trafik varav 32 uppvisade brister av skiftande slag. Tre fall av tekniska brister, fem fall av överlast, tretton brott mot ADR-regler (farligt gods) och tolv fall av bristande lastsäkring. I fem fall tvingades polisen hindra fortsatt färd. Vid kontroll av förarna påräffades fyra som var påverkade av narkotika, fyra som var påverkade av alkohol, femtio förare som uppmättes för hög hastighet och tre förare som underlät att använda bilbälte. Nitton fall av överträdelser gällande kör- och vilotider påträffades också. Tjugosex av de kontrollerade fordonen var taxibilar.

Fick mig att vara glad att jag inte råkade ut för sådant när jag körde lastbil. Överlass , jodå en 100 % har jag varit uppe i fast det var en galen maskinist som öste på när jag hade lämnar Scanian för att få påskrivet. Bristande lastsäkerhet, jo tappade ju en tom transformator låda på Skeppsbron i Göteborg :generadsmily: Överträdelser a kör och vilotider, jodå körde plogbil i tre dygn med bara 5 timmars vilotid... Säkerhets bälte? fanns inte så det behövde jag inte bekymra mig om. Fast den gånge i blixthalka när jag höll på att sladda av nedfarten från Tjörn bron med bil och släp hade det känts lite bättre med bälte, fast chansen att klara sig hade nog varit liten ändå. ADR -regler? Farligare gods än när jag körde en tunna Tetraetylbly för raffet i GB fanns nog inte, enda kravet de hade när jag lastade fatet var tt jag hade bakstam på flaket så tunnan inte kunde välta och ramla av under resan :uupps: Men inte så noga på sextitalet :grin: Och ja, fortkörning med lastbil var jag inte oskyldig till, mycket var ju på ackord så gällde att få ihop så många lass och ton som möjligt varje dag.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2956
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1244 

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Läste om Taxi föraren som blev dödad av tåget i går. Väcker minnen av när jag kunde rönt samma öde. Jag körde tipp bil för EKA i Bohus, deras interna tipp låg bortom fabriken och järn vägen passerar ju alldeles utanför. Så för att komma till tippen för fyllnads massor så fick man köra parallellt med järnvägen och sedan korsa den, inga bommar eller signaler alls. Den dagen åkte frugan med i hytten och när jag skulle till att korsa spåret sade hon "tåget kommer"! Det var i min döda vinkel på högersidan om lastbilen men hon såg det från sin sida. Så jag stannade och sekunder senare bakade tåget förbi! Jag blev kall när jag tänkte på vad som kunde hänt om hon inte reagerat. I fortsättningen var jag väldigt försiktig när jag korsade den järnvägs övergången, fast det var ju inget som jag behövde göra ofta.
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 1848
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Maskin: E60
Ort: Uppsala
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1245 

Inlägg av Robert T »

Ja det är ganska otäckt, på sträckan jag kör ofta så har vi en stor bergtäkt och ett stort åkeri som korsar järnvägen och båda har i vissa fall problem att hinna undan då tåg kommer pga smala vägar och närhet till korsande riksväg. Det händer väl kanske varannan månad att vi måste sätta ner hastigheten och göra kaos med trafiken bara för att en lastbil stått på spåret när bommarna börjar fällas.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt om lastbilar"