Det blev en Hymac till! En 580D!
-
dea
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
BM 641 - Ort: Njura, NordĂstra SkĂ„ne

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Grattis, skoj nÀr saker man köper verkar vettiga nÀr man fÄr hem dom
- Antevante
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Hymac 580DS
MB Trac 800
MaskinMekano LS200
Dynapac CH47 - Ort: VÀxjö

Fortsatt att titta lite pÄ oljelÀckaget. Boven Àr med all sÀkerhet svivlen. VrÀker ut olja ovanpÄ underdelen nÀr man öpnnar redskapsfÀstet nere. Anledningen till att den Àven lÀckte nÀr rotorn gick Àr med all sannolikhet att just ett uttaget som jag satte att mata olja till rotorfunktionen Àven matar redskapslÄsningen. Dessutom fÄr jag tryck i extrauttagen nere pÄ underdelen. Trots att den inte Àr aktiverad. För mig lutar det dÄ Ät att svivlen lÀcker internt mellan funktionerna. Ska plocka av överdelen och försöka ta ur svivlen sÄ fÄr vi se.
/Ante
/Ante
- Antevante
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
MB Trac 800
MaskinMekano LS200

Projekt âGe Hymac en rototiltâ gĂ„r framĂ„t.
Började med att montera bort tiltkolvarna. Genast mer utrymme! DÀr ser allt bra ut med bussningar och tÀtningar. Bara fruktansvÀrt skitigt. Maskinen verkar gÄtt med miljöolja sÄ den Àr helt hopplös att tvÀtta ren. NÄn som har tips pÄ medel som löser miljöoljor?

Blocket Àr sitter bultat underifrÄn svivlen sÄ allt ska med upp. Var inte sÀker pÄ att det skulle gÄ fÄ ur svivlen med överdelen kvar, men jag tÀnkte att jag kan ju ialf lossa den till att börja med. Uppe vid blocket sitter en lÄsning med tvÄ m6 som hÄller paketet pÄ plats.

Bort med skoplÄset sÄ gick det ganska bra att komma Ät undersidan.

Sen var det bara att lossa slangarna nere under svivlen.

Sen var det bara att tvinga ur den upp ur sitt tillhÄll. Gick utmÀrkt att fÄ ut den med överdelen kvar.
Kan ju vara bra för nÄn att veta. Ska bestÀlla en tÀtningssats innan jag öppnar den tÀnker jag.

Jaha eftersom dÀr var lite glapp i tiltleden ville jag gÀrna passa pÄ att dela taket frÄn underdelen. Den bakre axeln va inga problem, men den frÀmre satt fast. Det va just denna led som nÄgon masserat med gasbrÀnnare tidigare. Förmodligen har tidigare innehavare (TimrÄ Kommun) gett upp översynen pÄ rotorn vid detta moment.
Finns en inv gÀnga att dra ut tappen med, fick Äka till jÀrnhandlarn och köpa M30 gÀngstÄng. Hade sedan tÀnkt göra en hylsa och tillverka en avdragare. Men kunde inte hÄlla mig ikvÀll sÄ tog lite vad som fanns tillgÀngligt och spÀnde upp.

Med lite tryck innifrÄn med hydrauliken och ett tvÄmeters rör pÄ skiftnycklen sÄ rörde det sig liiite liite ialf. Plötsligt sa det pang och tappen kom ut! Otroligt att det kan sitta pÄ det viset. Men nu Àr den lös tack och lov.

Bussningarna i överdelen fÄr jag byta. Kan jag leva med. Men öronen bak pÄ underdelen har lite slitage.
NÀstan en millimeter glapp.. Vilket kan lÄta lite men kÀnns inte bra och blir sÀllan bÀttre med tiden.

Original Ă€r axlarna 50mm. Men jag fick en ide. Hade en snutt med 2â cromax axel över frĂ„n Hymacen. Den Ă€r 50,8mm
Blir nÀstan perfekt faktiskt. SÄ kan jag nu hitta nÄgon som kan borra en smörjkanal i min axel sÄ ska det nog kunna lösa sig utan att arborra och vÄldföra sig för mycket pÄ grejerna. FÄr ju bara köra upp den nya bussningen sedan sÄ axeln gÄr i givetvis.

FortsÀttning följer!
/Ante
Började med att montera bort tiltkolvarna. Genast mer utrymme! DÀr ser allt bra ut med bussningar och tÀtningar. Bara fruktansvÀrt skitigt. Maskinen verkar gÄtt med miljöolja sÄ den Àr helt hopplös att tvÀtta ren. NÄn som har tips pÄ medel som löser miljöoljor?

Blocket Àr sitter bultat underifrÄn svivlen sÄ allt ska med upp. Var inte sÀker pÄ att det skulle gÄ fÄ ur svivlen med överdelen kvar, men jag tÀnkte att jag kan ju ialf lossa den till att börja med. Uppe vid blocket sitter en lÄsning med tvÄ m6 som hÄller paketet pÄ plats.

Bort med skoplÄset sÄ gick det ganska bra att komma Ät undersidan.

Sen var det bara att lossa slangarna nere under svivlen.

Sen var det bara att tvinga ur den upp ur sitt tillhÄll. Gick utmÀrkt att fÄ ut den med överdelen kvar.
Kan ju vara bra för nÄn att veta. Ska bestÀlla en tÀtningssats innan jag öppnar den tÀnker jag.

Jaha eftersom dÀr var lite glapp i tiltleden ville jag gÀrna passa pÄ att dela taket frÄn underdelen. Den bakre axeln va inga problem, men den frÀmre satt fast. Det va just denna led som nÄgon masserat med gasbrÀnnare tidigare. Förmodligen har tidigare innehavare (TimrÄ Kommun) gett upp översynen pÄ rotorn vid detta moment.
Finns en inv gÀnga att dra ut tappen med, fick Äka till jÀrnhandlarn och köpa M30 gÀngstÄng. Hade sedan tÀnkt göra en hylsa och tillverka en avdragare. Men kunde inte hÄlla mig ikvÀll sÄ tog lite vad som fanns tillgÀngligt och spÀnde upp.

Med lite tryck innifrÄn med hydrauliken och ett tvÄmeters rör pÄ skiftnycklen sÄ rörde det sig liiite liite ialf. Plötsligt sa det pang och tappen kom ut! Otroligt att det kan sitta pÄ det viset. Men nu Àr den lös tack och lov.

Bussningarna i överdelen fÄr jag byta. Kan jag leva med. Men öronen bak pÄ underdelen har lite slitage.
NÀstan en millimeter glapp.. Vilket kan lÄta lite men kÀnns inte bra och blir sÀllan bÀttre med tiden.

Original Ă€r axlarna 50mm. Men jag fick en ide. Hade en snutt med 2â cromax axel över frĂ„n Hymacen. Den Ă€r 50,8mm
Blir nÀstan perfekt faktiskt. SÄ kan jag nu hitta nÄgon som kan borra en smörjkanal i min axel sÄ ska det nog kunna lösa sig utan att arborra och vÄldföra sig för mycket pÄ grejerna. FÄr ju bara köra upp den nya bussningen sedan sÄ axeln gÄr i givetvis.

FortsÀttning följer!
/Ante
- PeterR
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bra jobbat!
AngÄende miljöolja: Jag vet inte, men det kan vara vÀrt att prova med E85?
AngÄende miljöolja: Jag vet inte, men det kan vara vÀrt att prova med E85?
-
Mattias Petterson
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Ărn skolsvarv
Blomqvist bs 600
FrÀs okÀnd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar - Ort: Ekerö

VrÀk pÄ mer miljöolja, lika löser lika
Det finns tvÄ sorters mÀnniskor:
De som gillar hÄrdrock... Och de som inte lÀrt sig gilla hÄrdrock Ànnu...
De som gillar hÄrdrock... Och de som inte lÀrt sig gilla hÄrdrock Ànnu...
-
krenr09
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Gehl 4625DX-1995
Hi-tec 210 grÀvaggregat-1990
Kubota B7100HST-1986
K-vagnen tippvagn-1998 - Ort: Kalmar

Hej!
Jag tror HD-Grön funkar. Funkar iallafall bra till matoljor osv. Ăven bra till bilen för att lösa upp insekter osv..
/Kim
Jag tror HD-Grön funkar. Funkar iallafall bra till matoljor osv. Ăven bra till bilen för att lösa upp insekter osv..
/Kim
- Antevante
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
MB Trac 800
MaskinMekano LS200

Tack för tipsen om miljöoljan! Det blev faktiskt sÄ att jag penslade pÄ mÄlarförtunning och körde med roterade stÄlborste sÄ gick det ialf fÄ loss det.
TÀnkte visa hur en svivel till en RT30 ser ut och hur man byter tÀtningar med det verktyg som Rototilt (indexator) tillhandahÄller.
Jag hade turen att min lokala maskinreparatör hade ett sÄdant verktyg, han sa att det va inte dyrt men helt ovÀrdeligt.
Skriver under pÄ ovÀrdeligheten! För vette tusan hur jag skulle fÄtt dit de tÀtningarna utan att fördÀrva dem pÄ kuppen annars.
I botten sitter tre insexbultar (borta pÄ bilden) som gÄr rakt igenom huset och hÄller medbringaren och blocket pÄ plats.

Med blocket i toppen löst kunde man ganska lÀtt se vart den stora boven i dramat var. En förhÄllandevis usel oring. Kanske var det bara detta som lÀckte, men var ju lika bra att göra resten nÀr grejerna Àr itu.

Men blocket borta sÄ kunde man ganska lÀtt knacka ur svivlen ur huset. HÀr ser man toppen pÄ svivlen dÀr blocket tÀtar.

I svivlen satt det plastringar med oringar under, stenhÄrda som sprack direkt nÀr man försökte bÀnda ur dem. Nya tÀtningarna var endast i plast alltsÄ inga oringar.

Första steget med monteringsvertyget.

TrÀ pÄ tÀtningen

SĂ€tt pĂ„ koppen i botten och anvĂ€nd den slitsade delen att pressa ner tĂ€tningen till âkoppenâ

Beroende pĂ„ vilken tĂ€tning pĂ„ svivlen du vill montera sĂ„ stoppar man en distans i botten pĂ„ âkoppenâ

Sedan Ă€r dĂ€r ytterligare en del som man pressar utanpĂ„ âkoppenâ som trycker av tĂ€tningen pĂ„ svivlen.

Alla tÀtningar pÄ plats! Utan skador!

Sedan smorde jag lite med olja och kunde försiktigt knacka mer svivlen i huset igen.

Nya nipplar i botten kĂ€ndes lyx, men de var med i tĂ€tningssatsen sĂ„âŠ

Putsade av blocket med sandpapper och nya oringar pÄ plats.

Nu hoppas vi oljan stannar invÀndigt!
Dags för byte av bussningar i överdelen!
TÀnkte visa hur en svivel till en RT30 ser ut och hur man byter tÀtningar med det verktyg som Rototilt (indexator) tillhandahÄller.
Jag hade turen att min lokala maskinreparatör hade ett sÄdant verktyg, han sa att det va inte dyrt men helt ovÀrdeligt.
Skriver under pÄ ovÀrdeligheten! För vette tusan hur jag skulle fÄtt dit de tÀtningarna utan att fördÀrva dem pÄ kuppen annars.
I botten sitter tre insexbultar (borta pÄ bilden) som gÄr rakt igenom huset och hÄller medbringaren och blocket pÄ plats.

Med blocket i toppen löst kunde man ganska lÀtt se vart den stora boven i dramat var. En förhÄllandevis usel oring. Kanske var det bara detta som lÀckte, men var ju lika bra att göra resten nÀr grejerna Àr itu.

Men blocket borta sÄ kunde man ganska lÀtt knacka ur svivlen ur huset. HÀr ser man toppen pÄ svivlen dÀr blocket tÀtar.

I svivlen satt det plastringar med oringar under, stenhÄrda som sprack direkt nÀr man försökte bÀnda ur dem. Nya tÀtningarna var endast i plast alltsÄ inga oringar.

Första steget med monteringsvertyget.

TrÀ pÄ tÀtningen

SĂ€tt pĂ„ koppen i botten och anvĂ€nd den slitsade delen att pressa ner tĂ€tningen till âkoppenâ

Beroende pĂ„ vilken tĂ€tning pĂ„ svivlen du vill montera sĂ„ stoppar man en distans i botten pĂ„ âkoppenâ

Sedan Ă€r dĂ€r ytterligare en del som man pressar utanpĂ„ âkoppenâ som trycker av tĂ€tningen pĂ„ svivlen.

Alla tÀtningar pÄ plats! Utan skador!

Sedan smorde jag lite med olja och kunde försiktigt knacka mer svivlen i huset igen.

Nya nipplar i botten kĂ€ndes lyx, men de var med i tĂ€tningssatsen sĂ„âŠ

Putsade av blocket med sandpapper och nya oringar pÄ plats.

Nu hoppas vi oljan stannar invÀndigt!
Dags för byte av bussningar i överdelen!
-
dea
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
BM 641 - Ort: Njura, NordĂstra SkĂ„ne

Det var ett smart verktyg för montering av tÀtningarna, kan förstÄ att det varit svÄrt utan det 
-
MatteN
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168 - Ort: VÀstmanland Norr om Köping

Kommer bli super det dÀr
. MÄste nog hÄlla med om att d dÀr verktyget verkar vara (ovÀrderligt) Ser sjukt smidigt ut 
Det blir va du gör det till.
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

För att lösa upp intorkade rester av mindre lyckad "miljöolja" (eftersom den har torkat in sÄ mÄste den nÀstan ha innehÄllit en del av nÄgon oxiderande olja, t ex linolja, vilket inte kÀnns riktigt lÀmpligt), sÄ kan det ocksÄ vara vÀrt att prova nÄgot kraftigt alkaliskt (t ex nÄgot grovrengöringsmedel med högt pH-vÀrde, maskindiskmedel etc) i kombination med hetvatten. TÀnk dock pÄ att en sÄdan hÀxbrygd ocksÄ löser upp fÀrg och kan angripa aluminium.
- Antevante
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
MB Trac 800
MaskinMekano LS200

Intressant! Skulle kanske baxat in rotorn i diskmaskinen ÀndÄtorbjorn_forsman skrev:För att lösa upp intorkade rester av mindre lyckad "miljöolja" (eftersom den har torkat in sÄ mÄste den nÀstan ha innehÄllit en del av nÄgon oxiderande olja, t ex linolja, vilket inte kÀnns riktigt lÀmpligt), sÄ kan det ocksÄ vara vÀrt att prova nÄgot kraftigt alkaliskt (t ex nÄgot grovrengöringsmedel med högt pH-vÀrde, maskindiskmedel etc) i kombination med hetvatten. TÀnk dock pÄ att en sÄdan hÀxbrygd ocksÄ löser upp fÀrg och kan angripa aluminium.
NÀsta steg blev överdelen. Bakre bussningen gick lÀtt ur i pressen.

Men den frÀmre va inte kul. Ganska svÄrt att fixera fÀstet i pressen dessutom. Fick bli tigersÄg istÀllet och sprÀcka elÀndet.

Sedan gick det pressa ur den pÄ bÀnken.

Riktade och flyttade slÀngfÀstet pÄ överdelen, Hymacen har alla uttag pÄ motsatt sida sÄ detta blir bÀttre.

Sen har jag lagt nÄgra timmar pÄ att rengöra allt och slipa det vÀrsta. Lite penselrenovering gör det lite roligare att montera.

Har skickat den bakre axeln med nya bussningen till Daniel pÄ DH Service. Alla som sett hans Hymac vet vad han Àr kapabel till.
En runda fÀrg till sen kan jag nog börja sÀtta ihop lite. Ska se om jag kan hitta en 12v magnet till elventilen som styr extrauttaget.
/Ante
- Antevante
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
MB Trac 800
MaskinMekano LS200

MÄlat alltihop nÄn gÄng till och sedan bytt ut alla nipplar frÄn centralsmörjning till vanliga nipplar. Bytt alla slangar, dragit om lite för flytten av fÀstet pÄ sidan. Missade dock att jag mÄste korta slangarna till rotormotorn nu, men Àr ju enkelt gjort nÀr allt vÀl Àr monterat. Saknar nu bara tappen och bussningen till den bakre tiltleden
Jo just det, saknar Àven magnet till extrauttagen men har en krok ute dÀr sÄ det löser sig nog.

Med grÀvaren hemma blev det ett litet blomsterland gjort ialf! Man Àr bra sugen pÄ att fÄ dit och pröva rotorn

Ska tvÀtta ikvÀll och sanera undervagnen innan det blir oljebyte och lite service.
/Ante

Med grÀvaren hemma blev det ett litet blomsterland gjort ialf! Man Àr bra sugen pÄ att fÄ dit och pröva rotorn

Ska tvÀtta ikvÀll och sanera undervagnen innan det blir oljebyte och lite service.
/Ante
-
Bergakungen
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Atlas 1202
Stiligt med lite ny fÀrg!
Skickat frÄn min SM-S906B via Tapatalk
Skickat frÄn min SM-S906B via Tapatalk
- Antevante
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
MB Trac 800
MaskinMekano LS200

En uppdatering i efterhand..
Tappen kom med posten pÄ fredagens morgon, plötsligt var det ju möjligt att fÄ ihop allt för provkörning innan helgen! Som det barn man Àr ville man ju provköra snarast!
Ett litet konstverk av Daniel pÄ DH Service! Grymt bra.

In till mÀnniskobyn och ordnade de sista kopplingarna och mer slang. Kul att skruva ihop allt pÄ kvÀllen nÀr familjen sov

Daniel anpassade Àven bussningen till den nya axleln med övermÄtt. Ett par timmar i frysen sÄ kröp den i snÀllt.

Vid midnatt smög jag igÄng Hymacen och provkörde! Funkade ju bra! Fick dra nÄn koppling och sÄ men inget alvarligt.

I söndags hann jag byta oljan i rotorhuset och fixa lite slangskydd dessutom dök det upp ett jobb som maskinen behövdes pÄ.
Blev lite brÄdis med service pÄ maskinen plötsligt. Nya dieselfilter fanns pÄ hyllan.

Skönt att vÀxellÄdsoljorna sÄg riktigt bra ut! Brukar bli mjölkiga av all kondens.

Oljebyte pÄ motorn blev det oxÄ.

Fick Àven dit lite schims pÄ skopleden, som jag köpte för lÀÀÀngesen. Blev mycket bra.

Sedan bar det ivÀg pÄ en tomtplanering! Gallra jord med gallerskopa och finplanera.

Kört tre heldagar nu och funkar bra. Fick pressa om en slang som tog i lite vid full tilt, löst det tillfÀlligt men ska titta pÄ det senare. Funkar helt ok med att köra rototilt via 6/2 ventil. JÀdra kul Àr det oxÄ! Klart man blir sugen pÄ ett modernt styrsystem med rullar, men nÄnstans fÄr vi lÀgga ribban.. Rotorn kÀnns bra i storlek, detta Àr en RT30 som Àr upp till 11 ton. RT40 som Àr nÀsta steg hade nog blivit vÀl tung, men man fÄr ju givetvis tÀnka sig för nÀr man bryter i. FortsÀtter nÀsta vecka med tomten sen vÀntar en skogsvÀgsrenovering.
/Ante
Tappen kom med posten pÄ fredagens morgon, plötsligt var det ju möjligt att fÄ ihop allt för provkörning innan helgen! Som det barn man Àr ville man ju provköra snarast!
Ett litet konstverk av Daniel pÄ DH Service! Grymt bra.

In till mÀnniskobyn och ordnade de sista kopplingarna och mer slang. Kul att skruva ihop allt pÄ kvÀllen nÀr familjen sov

Daniel anpassade Àven bussningen till den nya axleln med övermÄtt. Ett par timmar i frysen sÄ kröp den i snÀllt.

Vid midnatt smög jag igÄng Hymacen och provkörde! Funkade ju bra! Fick dra nÄn koppling och sÄ men inget alvarligt.

I söndags hann jag byta oljan i rotorhuset och fixa lite slangskydd dessutom dök det upp ett jobb som maskinen behövdes pÄ.
Blev lite brÄdis med service pÄ maskinen plötsligt. Nya dieselfilter fanns pÄ hyllan.

Skönt att vÀxellÄdsoljorna sÄg riktigt bra ut! Brukar bli mjölkiga av all kondens.

Oljebyte pÄ motorn blev det oxÄ.

Fick Àven dit lite schims pÄ skopleden, som jag köpte för lÀÀÀngesen. Blev mycket bra.

Sedan bar det ivÀg pÄ en tomtplanering! Gallra jord med gallerskopa och finplanera.

Kört tre heldagar nu och funkar bra. Fick pressa om en slang som tog i lite vid full tilt, löst det tillfÀlligt men ska titta pÄ det senare. Funkar helt ok med att köra rototilt via 6/2 ventil. JÀdra kul Àr det oxÄ! Klart man blir sugen pÄ ett modernt styrsystem med rullar, men nÄnstans fÄr vi lÀgga ribban.. Rotorn kÀnns bra i storlek, detta Àr en RT30 som Àr upp till 11 ton. RT40 som Àr nÀsta steg hade nog blivit vÀl tung, men man fÄr ju givetvis tÀnka sig för nÀr man bryter i. FortsÀtter nÀsta vecka med tomten sen vÀntar en skogsvÀgsrenovering.
/Ante
-
Sparrow
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: MF 35 (utlÄnad till dottern pÄ obestÀmd tid)

Hur gĂ„r det med Hymacen, var ett tag sen man hörde nĂ„t ?