Det blev en Hymac till! En 580D!
- Antevante
- Fler än 500 inlägg
- Inlägg: 1674
- Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
- Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800 - Ort: Växjö
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Fortsatt att titta lite på oljeläckaget. Boven är med all säkerhet svivlen. Vräker ut olja ovanpå underdelen när man öpnnar redskapsfästet nere. Anledningen till att den även läckte när rotorn gick är med all sannolikhet att just ett uttaget som jag satte att mata olja till rotorfunktionen även matar redskapslåsningen. Dessutom får jag tryck i extrauttagen nere på underdelen. Trots att den inte är aktiverad. För mig lutar det då åt att svivlen läcker internt mellan funktionerna. Ska plocka av överdelen och försöka ta ur svivlen så får vi se.
/Ante
/Ante
- Antevante
- Fler än 500 inlägg
- Inlägg: 1674
- Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
- Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800 - Ort: Växjö
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Projekt ”Ge Hymac en rototilt” går framåt.
Började med att montera bort tiltkolvarna. Genast mer utrymme! Där ser allt bra ut med bussningar och tätningar. Bara fruktansvärt skitigt. Maskinen verkar gått med miljöolja så den är helt hopplös att tvätta ren. Nån som har tips på medel som löser miljöoljor?

Blocket är sitter bultat underifrån svivlen så allt ska med upp. Var inte säker på att det skulle gå få ur svivlen med överdelen kvar, men jag tänkte att jag kan ju ialf lossa den till att börja med. Uppe vid blocket sitter en låsning med två m6 som håller paketet på plats.

Bort med skoplåset så gick det ganska bra att komma åt undersidan.

Sen var det bara att lossa slangarna nere under svivlen.

Sen var det bara att tvinga ur den upp ur sitt tillhåll. Gick utmärkt att få ut den med överdelen kvar.
Kan ju vara bra för nån att veta. Ska beställa en tätningssats innan jag öppnar den tänker jag.

Jaha eftersom där var lite glapp i tiltleden ville jag gärna passa på att dela taket från underdelen. Den bakre axeln va inga problem, men den främre satt fast. Det va just denna led som någon masserat med gasbrännare tidigare. Förmodligen har tidigare innehavare (Timrå Kommun) gett upp översynen på rotorn vid detta moment.
Finns en inv gänga att dra ut tappen med, fick åka till järnhandlarn och köpa M30 gängstång. Hade sedan tänkt göra en hylsa och tillverka en avdragare. Men kunde inte hålla mig ikväll så tog lite vad som fanns tillgängligt och spände upp.

Med lite tryck innifrån med hydrauliken och ett tvåmeters rör på skiftnycklen så rörde det sig liiite liite ialf. Plötsligt sa det pang och tappen kom ut! Otroligt att det kan sitta på det viset. Men nu är den lös tack och lov.


Bussningarna i överdelen får jag byta. Kan jag leva med. Men öronen bak på underdelen har lite slitage.
Nästan en millimeter glapp.. Vilket kan låta lite men känns inte bra och blir sällan bättre med tiden.

Original är axlarna 50mm. Men jag fick en ide. Hade en snutt med 2” cromax axel över från Hymacen. Den är 50,8mm
Blir nästan perfekt faktiskt. Så kan jag nu hitta någon som kan borra en smörjkanal i min axel så ska det nog kunna lösa sig utan att arborra och våldföra sig för mycket på grejerna. Får ju bara köra upp den nya bussningen sedan så axeln går i givetvis.

Fortsättning följer!
/Ante
Började med att montera bort tiltkolvarna. Genast mer utrymme! Där ser allt bra ut med bussningar och tätningar. Bara fruktansvärt skitigt. Maskinen verkar gått med miljöolja så den är helt hopplös att tvätta ren. Nån som har tips på medel som löser miljöoljor?

Blocket är sitter bultat underifrån svivlen så allt ska med upp. Var inte säker på att det skulle gå få ur svivlen med överdelen kvar, men jag tänkte att jag kan ju ialf lossa den till att börja med. Uppe vid blocket sitter en låsning med två m6 som håller paketet på plats.

Bort med skoplåset så gick det ganska bra att komma åt undersidan.

Sen var det bara att lossa slangarna nere under svivlen.

Sen var det bara att tvinga ur den upp ur sitt tillhåll. Gick utmärkt att få ut den med överdelen kvar.
Kan ju vara bra för nån att veta. Ska beställa en tätningssats innan jag öppnar den tänker jag.

Jaha eftersom där var lite glapp i tiltleden ville jag gärna passa på att dela taket från underdelen. Den bakre axeln va inga problem, men den främre satt fast. Det va just denna led som någon masserat med gasbrännare tidigare. Förmodligen har tidigare innehavare (Timrå Kommun) gett upp översynen på rotorn vid detta moment.
Finns en inv gänga att dra ut tappen med, fick åka till järnhandlarn och köpa M30 gängstång. Hade sedan tänkt göra en hylsa och tillverka en avdragare. Men kunde inte hålla mig ikväll så tog lite vad som fanns tillgängligt och spände upp.

Med lite tryck innifrån med hydrauliken och ett tvåmeters rör på skiftnycklen så rörde det sig liiite liite ialf. Plötsligt sa det pang och tappen kom ut! Otroligt att det kan sitta på det viset. Men nu är den lös tack och lov.


Bussningarna i överdelen får jag byta. Kan jag leva med. Men öronen bak på underdelen har lite slitage.
Nästan en millimeter glapp.. Vilket kan låta lite men känns inte bra och blir sällan bättre med tiden.

Original är axlarna 50mm. Men jag fick en ide. Hade en snutt med 2” cromax axel över från Hymacen. Den är 50,8mm
Blir nästan perfekt faktiskt. Så kan jag nu hitta någon som kan borra en smörjkanal i min axel så ska det nog kunna lösa sig utan att arborra och våldföra sig för mycket på grejerna. Får ju bara köra upp den nya bussningen sedan så axeln går i givetvis.

Fortsättning följer!
/Ante
-
- Fler än 500 inlägg
- Inlägg: 8481
- Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
- Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar - Ort: Ekerö
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
-
- Fler än 10 inlägg
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 13:33:18, 13-11-2018
- Maskin: Gehl 4625DX-1995
Hi-tec 210 grävaggregat-1990
Kubota B7100HST-1986
K-vagnen tippvagn-1998 - Ort: Kalmar
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Hej!
Jag tror HD-Grön funkar. Funkar iallafall bra till matoljor osv. Även bra till bilen för att lösa upp insekter osv..
/Kim
Jag tror HD-Grön funkar. Funkar iallafall bra till matoljor osv. Även bra till bilen för att lösa upp insekter osv..
/Kim
- Antevante
- Fler än 500 inlägg
- Inlägg: 1674
- Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
- Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800 - Ort: Växjö
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Tack för tipsen om miljöoljan! Det blev faktiskt så att jag penslade på målarförtunning och körde med roterade stålborste så gick det ialf få loss det.
Tänkte visa hur en svivel till en RT30 ser ut och hur man byter tätningar med det verktyg som Rototilt (indexator) tillhandahåller.
Jag hade turen att min lokala maskinreparatör hade ett sådant verktyg, han sa att det va inte dyrt men helt ovärdeligt.
Skriver under på ovärdeligheten! För vette tusan hur jag skulle fått dit de tätningarna utan att fördärva dem på kuppen annars.
I botten sitter tre insexbultar (borta på bilden) som går rakt igenom huset och håller medbringaren och blocket på plats.

Med blocket i toppen löst kunde man ganska lätt se vart den stora boven i dramat var. En förhållandevis usel oring. Kanske var det bara detta som läckte, men var ju lika bra att göra resten när grejerna är itu.

Men blocket borta så kunde man ganska lätt knacka ur svivlen ur huset. Här ser man toppen på svivlen där blocket tätar.


I svivlen satt det plastringar med oringar under, stenhårda som sprack direkt när man försökte bända ur dem. Nya tätningarna var endast i plast alltså inga oringar.

Första steget med monteringsvertyget.

Trä på tätningen

Sätt på koppen i botten och använd den slitsade delen att pressa ner tätningen till ”koppen”

Beroende på vilken tätning på svivlen du vill montera så stoppar man en distans i botten på ”koppen”


Sedan är där ytterligare en del som man pressar utanpå ”koppen” som trycker av tätningen på svivlen.

Alla tätningar på plats! Utan skador!

Sedan smorde jag lite med olja och kunde försiktigt knacka mer svivlen i huset igen.

Nya nipplar i botten kändes lyx, men de var med i tätningssatsen så…

Putsade av blocket med sandpapper och nya oringar på plats.

Nu hoppas vi oljan stannar invändigt!
Dags för byte av bussningar i överdelen!
Tänkte visa hur en svivel till en RT30 ser ut och hur man byter tätningar med det verktyg som Rototilt (indexator) tillhandahåller.
Jag hade turen att min lokala maskinreparatör hade ett sådant verktyg, han sa att det va inte dyrt men helt ovärdeligt.
Skriver under på ovärdeligheten! För vette tusan hur jag skulle fått dit de tätningarna utan att fördärva dem på kuppen annars.
I botten sitter tre insexbultar (borta på bilden) som går rakt igenom huset och håller medbringaren och blocket på plats.

Med blocket i toppen löst kunde man ganska lätt se vart den stora boven i dramat var. En förhållandevis usel oring. Kanske var det bara detta som läckte, men var ju lika bra att göra resten när grejerna är itu.

Men blocket borta så kunde man ganska lätt knacka ur svivlen ur huset. Här ser man toppen på svivlen där blocket tätar.


I svivlen satt det plastringar med oringar under, stenhårda som sprack direkt när man försökte bända ur dem. Nya tätningarna var endast i plast alltså inga oringar.

Första steget med monteringsvertyget.

Trä på tätningen

Sätt på koppen i botten och använd den slitsade delen att pressa ner tätningen till ”koppen”

Beroende på vilken tätning på svivlen du vill montera så stoppar man en distans i botten på ”koppen”


Sedan är där ytterligare en del som man pressar utanpå ”koppen” som trycker av tätningen på svivlen.

Alla tätningar på plats! Utan skador!

Sedan smorde jag lite med olja och kunde försiktigt knacka mer svivlen i huset igen.

Nya nipplar i botten kändes lyx, men de var med i tätningssatsen så…

Putsade av blocket med sandpapper och nya oringar på plats.

Nu hoppas vi oljan stannar invändigt!
Dags för byte av bussningar i överdelen!
-
- Fler än 500 inlägg
- Inlägg: 558
- Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
- Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168 - Ort: Västmanland Norr om Köping
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Kommer bli super det där
. Måste nog hålla med om att d där verktyget verkar vara (ovärderligt) Ser sjukt smidigt ut 



Det blir va du gör det till.
-
- Fler än 500 inlägg
- Inlägg: 22815
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
För att lösa upp intorkade rester av mindre lyckad "miljöolja" (eftersom den har torkat in så måste den nästan ha innehållit en del av någon oxiderande olja, t ex linolja, vilket inte känns riktigt lämpligt), så kan det också vara värt att prova något kraftigt alkaliskt (t ex något grovrengöringsmedel med högt pH-värde, maskindiskmedel etc) i kombination med hetvatten. Tänk dock på att en sådan häxbrygd också löser upp färg och kan angripa aluminium.
- Antevante
- Fler än 500 inlägg
- Inlägg: 1674
- Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
- Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800 - Ort: Växjö
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Intressant! Skulle kanske baxat in rotorn i diskmaskinen ändåtorbjorn_forsman skrev:För att lösa upp intorkade rester av mindre lyckad "miljöolja" (eftersom den har torkat in så måste den nästan ha innehållit en del av någon oxiderande olja, t ex linolja, vilket inte känns riktigt lämpligt), så kan det också vara värt att prova något kraftigt alkaliskt (t ex något grovrengöringsmedel med högt pH-värde, maskindiskmedel etc) i kombination med hetvatten. Tänk dock på att en sådan häxbrygd också löser upp färg och kan angripa aluminium.

Nästa steg blev överdelen. Bakre bussningen gick lätt ur i pressen.

Men den främre va inte kul. Ganska svårt att fixera fästet i pressen dessutom. Fick bli tigersåg istället och spräcka eländet.

Sedan gick det pressa ur den på bänken.

Riktade och flyttade slängfästet på överdelen, Hymacen har alla uttag på motsatt sida så detta blir bättre.

Sen har jag lagt några timmar på att rengöra allt och slipa det värsta. Lite penselrenovering gör det lite roligare att montera.


Har skickat den bakre axeln med nya bussningen till Daniel på DH Service. Alla som sett hans Hymac vet vad han är kapabel till.
En runda färg till sen kan jag nog börja sätta ihop lite. Ska se om jag kan hitta en 12v magnet till elventilen som styr extrauttaget.
/Ante
- Antevante
- Fler än 500 inlägg
- Inlägg: 1674
- Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
- Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800 - Ort: Växjö
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Målat alltihop nån gång till och sedan bytt ut alla nipplar från centralsmörjning till vanliga nipplar. Bytt alla slangar, dragit om lite för flytten av fästet på sidan. Missade dock att jag måste korta slangarna till rotormotorn nu, men är ju enkelt gjort när allt väl är monterat. Saknar nu bara tappen och bussningen till den bakre tiltleden
Jo just det, saknar även magnet till extrauttagen men har en krok ute där så det löser sig nog.

Med grävaren hemma blev det ett litet blomsterland gjort ialf! Man är bra sugen på att få dit och pröva rotorn

Ska tvätta ikväll och sanera undervagnen innan det blir oljebyte och lite service.
/Ante


Med grävaren hemma blev det ett litet blomsterland gjort ialf! Man är bra sugen på att få dit och pröva rotorn


Ska tvätta ikväll och sanera undervagnen innan det blir oljebyte och lite service.
/Ante
-
- Fler än 100 inlägg
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
- Maskin: Atlas 1202
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
Stiligt med lite ny färg!
Skickat från min SM-S906B via Tapatalk
Skickat från min SM-S906B via Tapatalk
- Antevante
- Fler än 500 inlägg
- Inlägg: 1674
- Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
- Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800 - Ort: Växjö
Re: Det blev en Hymac till! En 580D!
En uppdatering i efterhand..
Tappen kom med posten på fredagens morgon, plötsligt var det ju möjligt att få ihop allt för provkörning innan helgen! Som det barn man är ville man ju provköra snarast!
Ett litet konstverk av Daniel på DH Service! Grymt bra.

In till människobyn och ordnade de sista kopplingarna och mer slang. Kul att skruva ihop allt på kvällen när familjen sov

Daniel anpassade även bussningen till den nya axleln med övermått. Ett par timmar i frysen så kröp den i snällt.

Vid midnatt smög jag igång Hymacen och provkörde! Funkade ju bra! Fick dra nån koppling och så men inget alvarligt.

I söndags hann jag byta oljan i rotorhuset och fixa lite slangskydd dessutom dök det upp ett jobb som maskinen behövdes på.
Blev lite brådis med service på maskinen plötsligt. Nya dieselfilter fanns på hyllan.

Skönt att växellådsoljorna såg riktigt bra ut! Brukar bli mjölkiga av all kondens.

Oljebyte på motorn blev det oxå.

Fick även dit lite schims på skopleden, som jag köpte för lääängesen. Blev mycket bra.

Sedan bar det iväg på en tomtplanering! Gallra jord med gallerskopa och finplanera.



Kört tre heldagar nu och funkar bra. Fick pressa om en slang som tog i lite vid full tilt, löst det tillfälligt men ska titta på det senare. Funkar helt ok med att köra rototilt via 6/2 ventil. Jädra kul är det oxå! Klart man blir sugen på ett modernt styrsystem med rullar, men nånstans får vi lägga ribban.. Rotorn känns bra i storlek, detta är en RT30 som är upp till 11 ton. RT40 som är nästa steg hade nog blivit väl tung, men man får ju givetvis tänka sig för när man bryter i. Fortsätter nästa vecka med tomten sen väntar en skogsvägsrenovering.
/Ante
Tappen kom med posten på fredagens morgon, plötsligt var det ju möjligt att få ihop allt för provkörning innan helgen! Som det barn man är ville man ju provköra snarast!
Ett litet konstverk av Daniel på DH Service! Grymt bra.

In till människobyn och ordnade de sista kopplingarna och mer slang. Kul att skruva ihop allt på kvällen när familjen sov


Daniel anpassade även bussningen till den nya axleln med övermått. Ett par timmar i frysen så kröp den i snällt.

Vid midnatt smög jag igång Hymacen och provkörde! Funkade ju bra! Fick dra nån koppling och så men inget alvarligt.

I söndags hann jag byta oljan i rotorhuset och fixa lite slangskydd dessutom dök det upp ett jobb som maskinen behövdes på.
Blev lite brådis med service på maskinen plötsligt. Nya dieselfilter fanns på hyllan.

Skönt att växellådsoljorna såg riktigt bra ut! Brukar bli mjölkiga av all kondens.

Oljebyte på motorn blev det oxå.

Fick även dit lite schims på skopleden, som jag köpte för lääängesen. Blev mycket bra.

Sedan bar det iväg på en tomtplanering! Gallra jord med gallerskopa och finplanera.



Kört tre heldagar nu och funkar bra. Fick pressa om en slang som tog i lite vid full tilt, löst det tillfälligt men ska titta på det senare. Funkar helt ok med att köra rototilt via 6/2 ventil. Jädra kul är det oxå! Klart man blir sugen på ett modernt styrsystem med rullar, men nånstans får vi lägga ribban.. Rotorn känns bra i storlek, detta är en RT30 som är upp till 11 ton. RT40 som är nästa steg hade nog blivit väl tung, men man får ju givetvis tänka sig för när man bryter i. Fortsätter nästa vecka med tomten sen väntar en skogsvägsrenovering.
/Ante