Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

Diskutera flygteknik här
Janson1
Fler än 500 inlägg
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

Inlägg av Janson1  (trådstartaren) »

Första veckan avklarad, från tidigt måndag morgon till sent onsdag kväll/natt. Hamnade i en mörk, kall och dragig hangar... Vi (Jag och min nya arbetskamrat OT) började med att plocka upp och städa. Sen var det bara att önska vad vi behöver och sen åka och köpa detta. Vi har grejat med hangar varvat med flygplan som också behövde lite omsorg då och då på dagen och sen på seneftermiddagen/kvällen har vi dragit in till "stan" dvs Rosklide och skaffat våra önskade grejer. Flygskolan hade köpt en ny kompressor som är supertyst, den är verkligen det! Tyvärr så blev den ännu tystare när vi behövde den på riktigt... Får nog reklamera den? Som tur är så har jag med mig min bil med i princip hela verktygsutrustningen (inkl kompressor) och dom vanligaste små dussinreservdelar såsom skruv, mutter, klämmor mm. Vi kom en liten bit på vägen vad gäller verktyg och lager... OT vill ha en verktygsvagn med lådor och formad foam för verktygen och jag vill ha en verktygsvagn med två dörrar och hängande verktyg. Detta tycker jag är mycket bättre, lättare att hitta rätt verktyg, lättare att med en hand bara hämta ett verktyg till vid behov, och vagnen välter inte så som en lådvagn gör till sist när flera lådor är öppna samtidigt... Min vagn skall innehålla både tum och mm verktyg, likaså dom vanligaste specialverktygen. Så OT inreder sin vagn och jag min! En lite tråkigare sak kanske är att jag fixar inte att jobba 75% i Danmark så det kommer att bli 50% istället med lite längre arbetsvecka och sen ledig en vecka åt gången (4 dagar arbete vecka 1 sen ledig vecka 2, 4 dagar vecka 3 och ledig vecka 4 osv.) Jag har och kommer att få mycket här hemma att fixa nu inför nästa flyg säsong, den har redan börjat!
Janson1
Fler än 500 inlägg
Case CK-15 (Kubota kx41)
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

"Min" vagn kom i tisdags, tyvärr var det fel sort ändå... Dom här verktygsvagnarna med två dörrar där man sätter upp krokar som sedan alla verktyg hänger snyggt och lättkontrollerat skall ha plåtar med väldigt många hål, typ flera tusen stycken totalt. Den vagn som kom hade bara något hundratal fyrkantiga hål, helt fel. Man får bara plats med bråkdelen av vad jag har som skall få plats. Jag tycker vitsen med dörrvagn försvinner om man inte kan hänga som man vill... Denna vagn från Wurth är rätt, tyvärr rätt pris också, typ 12000 plus moms tom! https://www.wurth.se/produkter/arbetspl ... 1962300401
Finns det verkligen INGA andra vagnar som har många småhål såsom det alltid var förr?
Lind1977
Fler än 500 inlägg
Maskin: Atlas 1404 -91
Sverige

Inlägg av Lind1977 »

En enkel googling på verktygsvagn dörrar gav många förslag, här är ett av dessa förslag och de har ju många varianter.

https://kalls.se/produkter/lager-indust ... ygsvagnar/
dea
Fler än 500 inlägg
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
BM 641
Sverige

Inlägg av dea »

Kanske detta har den gamla hålbilden

https://www.kamasatools.com/sv/produkte ... pa-ben-12/
gute84
Fler än 500 inlägg
Maskin: en mängd skrot
International

Inlägg av gute84 »

vi hade kamasa på jobbet för 25 år sen otroligt jobbigt att få plats med allt tycker mer dom amrikansk typ med lådor är bättre
Janson1
Fler än 500 inlägg
Case CK-15 (Kubota kx41)
Sverige

Nu har jag två kandidater, en från Kamasa och en från Wurth. Sen så fick jag två vagnar av min granne som har rätt hålbild. Nu är dom rejält gamla och använda, dessutom stod dom utomhus... Helst vill jag ha en ny vagn, blir det för svårt med hänsyn till Danmark osv så får jag väl ta en gammal istället och tvätta/måla upp så den blir acceptabel igen.
Användarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro
Expertområde: Nätverk och servers
Sverige

Inlägg av magloman »

Har båda typerna och den med lådor rymmer dubbelt så mycket och verktygen ramlar inte ner vid transport. Jag flyttar omkring mina i verkstan dit jag hålls ofta. Men är lådvagnen liten så ryms det ju inte mycket. Det gäller att köpa en lång och hög om det ska rymmas något. Sen dom där som är kompletta med verktyg är dåligt packade, så det skulle kunna rymmas 3ggr så mkt verktyg per låda. Så samma där, det tar lite tid att inreda dom. Jag har hållit på i flera år med min lådvagn och är inte klar än. Facom har rätt bra vagnar i tre längder(kanske fler nu).

https://www.facom.com/explore/systems/roll-workshop
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
gute84
Fler än 500 inlägg
International

Inlägg av gute84 »

Janson1 skrev: 20:45:43, 15-03-2025 Nu har jag två kandidater, en från Kamasa och en från Wurth. Sen så fick jag två vagnar av min granne som har rätt hålbild. Nu är dom rejält gamla och använda, dessutom stod dom utomhus... Helst vill jag ha en ny vagn, blir det för svårt med hänsyn till Danmark osv så får jag väl ta en gammal istället och tvätta/måla upp så den blir acceptabel igen.
glömde säga se till att den är stabil mins att våra välte ofta kan ju bli väldigt dyrt om det välter på ett flygplan kan jag tänka mig
Janson1
Fler än 500 inlägg
Case CK-15 (Kubota kx41)
Sverige

Jag har aldrig vält någon verktygsvagn med dörrar. Däremot har det välts dom här vagnarna med lådor, Om man öppnar flera lådor samtidigt kan det hända saker... Inte bra!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Det finns ju lådhurtsar med förregling så det bara går att dra ut en låda i taget.
gute84
Fler än 500 inlägg
International

Inlägg av gute84 »

Janson1 skrev: 23:28:12, 15-03-2025 Jag har aldrig vält någon verktygsvagn med dörrar. Däremot har det välts dom här vagnarna med lådor, Om man öppnar flera lådor samtidigt kan det hända saker... Inte bra!
nåt sånt här kan vara nåt https://www.henchmanusa.com/HTFLK.2600. ... ols/pd.php
Skriv svar

Återgå till "Flyg"