- H7MB -84 liv och leverne -
-
Sparrow
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
- Maskin: MF 35 (utlÄnad till dottern pÄ obestÀmd tid)
- Ort: Blekinge

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Röret pÄ stickcylindern Àr för att skydda kolvstÄngen mot brÀnnskada om man skulle grÀva under en oisolerad elledning o komma i kontakt med den.
- Herrdahl
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
- Maskin: Volvo LM846 -76
Ă kerman H7MB -84 - Ort: Hedemora

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Tusen tack för det, de hade jag knappast listat ut.Sparrow skrev: 20:33:08, 09-03-2025 Röret pÄ stickcylindern Àr för att skydda kolvstÄngen mot brÀnnskada om man skulle grÀva under en oisolerad elledning o komma i kontakt med den.
- Herrdahl
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
- Maskin: Volvo LM846 -76
Ă kerman H7MB -84 - Ort: Hedemora

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
FÀlgar har förberetts för lack, dÀck har krÀngts, broms tÀtningar och skaftcylindertÀtningar bestÀllt och idag Äkte snabbfÀstet ner för pÄlÀggssvetsning av lÄsklacken.
2 fÀlgar Àr plÄtrena och 2 ska det lÀggas pÄ nya dÀck pÄ.

Funkar bra som dÀckmaskin ocksÄ.

Gjorde ett lock för att skydda relÀna lite frÄn regn och rusk.

SnabbfÀstet nere, axlarna va oslitna i bussningslÀget men 0,5mm slitna dÀr fÀstörona pÄ snabbfÀstet Àr dÀr de fö stÄr still. Positivt överraskad! Bara va noga med fettet sÄ lever det lÀnge till.

HÀr pÄ lÄsklÀppen saknades det dock millimetrar.

LÀnkgaffeln va lite krokig sÄ den vart riktad och hÀr förberett för svets.

2 fÀlgar Àr plÄtrena och 2 ska det lÀggas pÄ nya dÀck pÄ.

Funkar bra som dÀckmaskin ocksÄ.

Gjorde ett lock för att skydda relÀna lite frÄn regn och rusk.

SnabbfÀstet nere, axlarna va oslitna i bussningslÀget men 0,5mm slitna dÀr fÀstörona pÄ snabbfÀstet Àr dÀr de fö stÄr still. Positivt överraskad! Bara va noga med fettet sÄ lever det lÀnge till.

HÀr pÄ lÄsklÀppen saknades det dock millimetrar.

LÀnkgaffeln va lite krokig sÄ den vart riktad och hÀr förberett för svets.

- Anton
- Grundare

- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
- Ort: Skeppshult/Sverige

- Kontakt:
Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Jag hr nog en larmenhetsdekal liggandes som Du kan fÄ gratis.
Anton
Anton
- Herrdahl
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
- Maskin: Volvo LM846 -76
Ă kerman H7MB -84 - Ort: Hedemora

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Det skulle sÄklart vara vÀldigt uppskattat, skickar ett PM!Anton skrev: 21:16:34, 29-03-2025 Jag hr nog en larmenhetsdekal liggandes som Du kan fÄ gratis.
Anton
- Herrdahl
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
- Maskin: Volvo LM846 -76
Ă kerman H7MB -84 - Ort: Hedemora

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Mata pÄ bra nog med svetsen tills jag kom upp i nivÄ.

Glömde ta efter bild innan jag hann montera men det vart bra.

TvÀtta ren och undersökte bussningarna, utrymmet mellan armens bussningar va kolsvart och grynigt, inte sÀrskilt vÀldmort. Man anar att bussningen svampar ut lite.

Bussningarna i lÀnkaget va kanonfina med minimalt med glapp, knappt mÀrkbart, armens bussningar och axel glappa 0,6mm men det bör bli tight med ett bussningsbyte.

Passade pÄ att byta bortÄt 10 fettnipplar.

Ska fixa schims och tighta upp mellan snabbfÀstet och skaftet, ett va nött och jag har ungefÀr 2mm axiellt spel dÀr, annars va det bÀttre Àn jag trott och Ànnu bÀttre nu med tightare lÄs att schimsa in skoporna mot.


Glömde ta efter bild innan jag hann montera men det vart bra.

TvÀtta ren och undersökte bussningarna, utrymmet mellan armens bussningar va kolsvart och grynigt, inte sÀrskilt vÀldmort. Man anar att bussningen svampar ut lite.

Bussningarna i lÀnkaget va kanonfina med minimalt med glapp, knappt mÀrkbart, armens bussningar och axel glappa 0,6mm men det bör bli tight med ett bussningsbyte.

Passade pÄ att byta bortÄt 10 fettnipplar.

Ska fixa schims och tighta upp mellan snabbfÀstet och skaftet, ett va nött och jag har ungefÀr 2mm axiellt spel dÀr, annars va det bÀttre Àn jag trott och Ànnu bÀttre nu med tightare lÄs att schimsa in skoporna mot.

- Herrdahl
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
- Maskin: Volvo LM846 -76
Ă kerman H7MB -84 - Ort: Hedemora

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Vidare mot skopan, hade inte skyhöga förhoppningar pÄ att skruvarna skulle slÀppa nÄnstans till inschimsningen, och dessutom fanns det mycket extra metall att skÀra lös, nÄvÀl, svetsarna va kvalitetsmÀssigt som trÀlim sÄ det vart inte sÄ mycket skÀrande..
Mycket dityxade plÄtbitar av oklar anledning.

RĂ€tt misshandlad..

..och inte mycket till motstÄnd.

Det gick att svetsa pÄ en mutter och gÄ lös med vÀrme och backa ur dom. HÀr Àr alla plÄtbitar borta men sÄklart small 3 av 6 skruvar av till plÄtschimsen.

Förstod att en magnetborrmaskin skulle va bra att ha!

Inga ditkladdade plÄtbitar och nya skruvar, skopan Àr i rÀtt bra skick, det Àr vÀl axlarna i frÀmre fÀstet som blivit lite ovala och nötta men de fÄr bli ett senare bekymmer.

Fick ett trevligt kuvert i postlÄdan frÄn Anton, tusen tack för det!

Mycket dityxade plÄtbitar av oklar anledning.

RĂ€tt misshandlad..

..och inte mycket till motstÄnd.

Det gick att svetsa pÄ en mutter och gÄ lös med vÀrme och backa ur dom. HÀr Àr alla plÄtbitar borta men sÄklart small 3 av 6 skruvar av till plÄtschimsen.

Förstod att en magnetborrmaskin skulle va bra att ha!

Inga ditkladdade plÄtbitar och nya skruvar, skopan Àr i rÀtt bra skick, det Àr vÀl axlarna i frÀmre fÀstet som blivit lite ovala och nötta men de fÄr bli ett senare bekymmer.

Fick ett trevligt kuvert i postlÄdan frÄn Anton, tusen tack för det!

- André S
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 22:40:10, 12-01-2018
- Maskin: Volvo BM 4200 -82
- Ort: HĂ€lsingland

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Kul att följa alla fina jobb du gör!
Ăr du nöjd med magnetborrmaskinen?
- Anton
- Grundare

- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
- Ort: Skeppshult/Sverige

- Kontakt:
Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Hanbromstest
- Herrdahl
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
- Maskin: Volvo LM846 -76
Ă kerman H7MB -84 - Ort: Hedemora

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
AndrĂ© S skrev: 23:02:17, 08-04-2025 Kul att följa alla fina jobb du gör!Ăr du nöjd med magnetborrmaskinen?
Tackar! Ja jag Àr vÀldigt nöjd, har tÀnkt anvÀnda den framöver som drivmotor för arborrning, ska bestÀlla svarvaxel och lagerbockar och bygga lite sÄ det passar, har sett flera testat det med gott resultat och har lite dÄliga lagerlÀgen pÄ 846an.
Va ivÀg pÄ jobb vid en kraftstation och sÄg en skrotlÄda med hur mycket rostfritt spill som helst, allt ifrÄn 2" - 8", sÄ lite 4" bitar följde med hem sÄ hade jag nÄgra timmar vid TIGen fixat, vart lite roligare resultat Àn innan.
Innan.

Efter.


Bonusbild frÄn jobbet, spricksvetsning av turbinhjul.

Under pÄsken ska fÀlgarna bli lackade Àr det tÀnkt!
-
Lind1977
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
- Maskin: Atlas 1404 -91
- Ort: Halland/VÀstra Götaland

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Det var en maffig turbin, har du nÄgra fler bilder pÄ det utrymmet och kan berÀtta vad det Àr?
- Herrdahl
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
- Maskin: Volvo LM846 -76
Ă kerman H7MB -84 - Ort: Hedemora

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Detta Àr alltsÄ en originalturbin frÄn Untra kraftverk, Untra uppfördes av Stockholmstad och stod klar 1917. NÀr maskinerna var igÄng och började leverera ström till Stockholm sÄ stod en kommunöverste och slog dig pÄ bröstet och uttröck "Nu har vi sÀkrat Stockholms elförsörjning för all framtid", ungefÀr 5-6Är senare hade förbrukningen sprungit om varvid Lanforsen kraftverk uppfördes 1930.Lind1977 skrev: 07:12:25, 18-04-2025 Det var en maffig turbin, har du nÄgra fler bilder pÄ det utrymmet och kan berÀtta vad det Àr?
Untra har idag 5 maskiner av Francis typ, liggande dubbelturbin med fasta löphjul (det pÄ bilden), 3 maskiner byggs i detta nu om till stÄende Kaplan turbiner.
HÀr Àr en bild frÄn en relativt stor Kaplan turbin, 6,1m i diameter, nÀst störst i DalÀlven, största mÀter 6,3m.
Dessa löphjul har stÀllbara bladvinklar för att maximera effektiviteten vid olika vattenflöden. NÀr maskin gÄr för fulla skaft passerar 250 kubik i sekunden, ingenting igentligen om man jÀmför med ex. HarsprÄnget och jÀttarna i LuleÀlv.

-
Lind1977
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
- Maskin: Atlas 1404 -91
- Ort: Halland/VÀstra Götaland

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Riktigt maffigt, du borde starta en ny trÄd om detta! Jag har alltid varit intresserad av turbiner i mindre vattendrag, men Àven stora Àr vÀl sÄ intressanta att se vilka proportioner de har. 250 kubik/s oavsett sÄ lÀr man inte simma ur intaget om man skulle rÄka komma förbi gallret x).
Trodde de flesta större hade stÀllbara blad i den storleken och utvecklingen som varit sedan de byggdes.
Ser vÀldigt torrt och ljust ut dÀr, kan inte tro att det vanligtvis Àr fullt med vatten.
Trodde de flesta större hade stÀllbara blad i den storleken och utvecklingen som varit sedan de byggdes.
Ser vÀldigt torrt och ljust ut dÀr, kan inte tro att det vanligtvis Àr fullt med vatten.
- Herrdahl
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
- Maskin: Volvo LM846 -76
Ă kerman H7MB -84 - Ort: Hedemora

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Ja kanske det!Lind1977 skrev: 12:41:32, 18-04-2025 Riktigt maffigt, du borde starta en ny trÄd om detta! Jag har alltid varit intresserad av turbiner i mindre vattendrag, men Àven stora Àr vÀl sÄ intressanta att se vilka proportioner de har. 250 kubik/s oavsett sÄ lÀr man inte simma ur intaget om man skulle rÄka komma förbi gallret x).
Trodde de flesta större hade stÀllbara blad i den storleken och utvecklingen som varit sedan de byggdes.
Ser vÀldigt torrt och ljust ut dÀr, kan inte tro att det vanligtvis Àr fullt med vatten.
Nu har fÀlgarna fÄtt fÀrg!

Svart och stiligt!

TÀnkte montera vÀnstersidans bÀgge hjul dÄ dom Àr klara men ett dÀck hade andra tankar...

Helt stört omöjligt att fÄ det tÀtt mellan dÀck och fÀlgkant, det va 4 bar i hjulet innan jag tog bort och böt ventilen, sÄ det Àr inte punka utan bara sÄ hÄrt att jag inte förmÄr att fÄ dÀckkanterna ut till fÀlgen, envis som man Àr sÄ lÀr man ska stÄ och uslas tills det gÄr.

- Robert T
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala

Re: - H7MB -84 liv och leverne -
Ăr det inte bara att panga ut dĂ€cket med startgas?





















