Skogdagbok (ej vedtillverkning och vedbacke)
- Fosson
- Fler än 500 inlägg
- Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.
- Mikkel
- Fler än 500 inlägg
- Maskin: MF35
Re: Skogdagbok (ej vedtillverkning och vedbacke)
Här blåste en stor asp ner i fjol och på senhösten såg jag en älgko med kalv som barkade av det mesta på ovansidan, kon gnagde på den tjockare delen och kalven på de mindre grenarna. Det var bra för jag kom inte åt att ta ut den aspen men nu har den kunnat torka utan att ruttna. Annars är väl aspens bark ganska tät liksom björkens så det gäller att ta hand om den snarast.
Allt är omöjligt, bara man vill !
- GC59
- Fler än 500 inlägg
- Maskin: Ford 5000 , Deutz.
Ok , då är det ju bara bra ju mer de gnager så torkar det bättre
De gillar nog den finare
barken högre upp på trädet. Finns en del högar som de kan avverka på

barken högre upp på trädet. Finns en del högar som de kan avverka på

-
- Fler än 100 inlägg
- Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns - Ort: Arvidsjaurs kommun
Fäller jag asp och sälg brukar jag hiva in stockarna i kohagen. Brukar vara barkade och fina på några dagar... talltoppar åker också in. Barkat och torrt till majbrasan... korna gillar omväxling och inte bara hö...
Sustenere et perserverati
Ei annaa perille, koskhaan
Ei annaa perille, koskhaan
-
- Fler än 500 inlägg
- Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15 - Ort: Malgomaj
Jag fällde några aspar en höst men de blev liggandes över vintern och sedan så iddes jag inte ta rätt på dom nästa sommar utan de fick ligga kvar. Sedan var en älg förbi. På stammarna kunde man tro att det hade varit en maskin som hade hyvlat barken för dragen som älgen hade gjort var ett par meter långa.
En vårvinter så studerade jag en hares matvanor. Den gillade asp bäst sedan så kom andra lövträd och gran. Minst åt den av björkknopparna.
En vinter så fick jag besök av en älgko med 2 kalvar. Hon trampade upp spår till en aspdunge och lockade på en av kalvarna, när den hade kommit till henne så gick hon till andra kalven och trampade upp ett nytt spår till nästa aspdunge och hon lockade på kalven sedan gick hon själv till lite större aspar och käkade. Det fanns många ungtallar som stack upp någon meter ur snön men de rörde hon inte. Min icke vetenskapliga slutsats är att älg inte äter tall om det finns asp att äta. Det många gör när de röjer är att ta bort allt löv och bara lämna kvar tallplantorna för att sedan klaga på att älgen äter upp och skadar tallen.
En vårvinter så studerade jag en hares matvanor. Den gillade asp bäst sedan så kom andra lövträd och gran. Minst åt den av björkknopparna.
En vinter så fick jag besök av en älgko med 2 kalvar. Hon trampade upp spår till en aspdunge och lockade på en av kalvarna, när den hade kommit till henne så gick hon till andra kalven och trampade upp ett nytt spår till nästa aspdunge och hon lockade på kalven sedan gick hon själv till lite större aspar och käkade. Det fanns många ungtallar som stack upp någon meter ur snön men de rörde hon inte. Min icke vetenskapliga slutsats är att älg inte äter tall om det finns asp att äta. Det många gör när de röjer är att ta bort allt löv och bara lämna kvar tallplantorna för att sedan klaga på att älgen äter upp och skadar tallen.
Errare humanum est
-
- Fler än 500 inlägg
- Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15 - Ort: Malgomaj
Jag har läst det att man inte ska ha asp bland tall. Då är frågan om det är bättre att hungriga älgar gnager på tallarna innan de hinner bli ståtliga furor.
Errare humanum est
-
- Fler än 500 inlägg
- Maskin: Volvo 88ER plus
Älgar har barkat åt mig även iår asp, torkar snabbare, märks tydligt di käppar som är barkade när man lyfter di till sirkelsågen.
Märkte när jag plockade gran bland asp, asp häromkring ofta rutten snabt in i. Även granarna jag tog ner in bland asp var röta rejält. Är de samma svamp som gör röta i båda?
Märkte när jag plockade gran bland asp, asp häromkring ofta rutten snabt in i. Även granarna jag tog ner in bland asp var röta rejält. Är de samma svamp som gör röta i båda?
- GC59
- Fler än 500 inlägg
BM 4 ever skrev: 23:34:37, 15-02-2025GC59 skrev:Körde fram lite till väg idag och tog ned ett par aspar till
Blir det tändstickor av asptimmret?
Det skulle bli asp panel , var visst ett hållbart virke torkat och används bl,a i bastu. Det var visst
brist på asp och björktimmer nu.
- GC59
- Fler än 500 inlägg
Var i skogen idag och tog tillvara på den ved som det blev efter aspfällningen , så nu ligger detta
närmare huset. Man kanske kan kränga några lass , är ganska "mätt" på detta med träd för tillfället.
Så ved får göras iordning senare , vi har gott om torr ved så det är ingen panik. Blev rejäla spår men
Forden tuggade sej igenom leran med rågat lass
.

närmare huset. Man kanske kan kränga några lass , är ganska "mätt" på detta med träd för tillfället.
Så ved får göras iordning senare , vi har gott om torr ved så det är ingen panik. Blev rejäla spår men
Forden tuggade sej igenom leran med rågat lass