Vill minnas att de bland annat gick till Afrika och andra länder som inte har lika strikta krav på avgasrening. Tro inte att biltillverkarna gör lika miljövänliga modeller till alla världens marknader.
Finns ju en anledning att t ex. MF-35, 135 med tillhörande kloner som IMT fortfarande nytillverkas. Går dock inte att beställa för oss i denna delen av världen.
Mängden sot från Dieselmotor vart uppmätt på min buss redan under sent 80 tal (kan varit tidigt 90 tal)
Dom (besiktningen i Enköping) tyckte att det rykte mycket och gjorde ett prov på plats (som vart godkänt).
Men skall man räkna partiklar så duger det väll inte med en testlapp vid avgasröret.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
Det var så det var. Partiklar då är det väl inte bara avgaserna från dieselbilar som producerar dessa är väl även bromsar däck och förmodligen något mer?
Göran i Norråmyra
Även om saltad asfalt släpper ifrån sig mycket partiklar så får man ju fundera på om man vill ha osaltade vägar för att minska mängden partiklar.
"Svensson" är ju rätt lat till naturen.
Saltade vägar och däck utan dubb kan ju köpas av majoriteten av befolkningen.
Likaså lokalt förbud mot dubbdäck kan accepteras av väljare.
Var i Varberg (tror jag) en vinterdag där de då har saltförbud i innerstan.
Jädrar vad halt, man gled 20-30 meter om man åkte i 20-30 km/h med dubb...
Fukten från havet la en ishinna på rubbet... Vad det lite uppför så tog det 5-10 sekunder att ta sig över en större korsning.
Så man får ju räkna med att lagar som skrivs är till för att "fixa problemet" utan att man upprör väljarbasen för mycket.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.