Vad är detta?!

Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här
Dawah
Fler än 10 inlägg
Sverige

Vad är detta?!

Inlägg av Dawah  (trådstartaren) »

Köpte lite mätgrejer och även detta set, för att det var så fint :):)

Men vad är det?! Trodde att jag skulle kunna lista ut det, eller att det skulle kunna finnas någon märkning att googla men icke! Nån som vet?
IMG_6255.jpeg
IMG_6258.jpeg
IMG_6261.jpeg
IMG_6264.jpeg
IMG_6268.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
Fler än 100 inlägg

Re: Vad är detta?!

Inlägg av X-IL »

Min bästa gissning är att det är ett verktyg för att montera nån form av tätningar eller bussningar. Vad skalan på vridhandtaget har för funktion är för mig ytterst oklart om den inte är tänkt att användas med att hänga specifik vikt på hävarmen?
buegård
Fler än 10 inlägg
Maskin: BRB 25 Målilla sationär råoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepådrag
Kantverk , Brikettpress I H 740 traktor
Sverige

Inlägg av buegård »

Måste erkänna att jag är totalt rudis på maskinverktyg. Men på bild 4 , ser det ut som bussningen har samma lutning som MK trean du håller i. Kan det vara någon form av slipvertyg som skall användas med pasta. Till också större M- Konor. Med uppenbar risk att någon röjer min okunskap så postar jag ändå.
Dawah
Fler än 10 inlägg
Sverige

Tack för förslag! Jag var också inne på ifall graderingen kunde ha något med hävarm/moment att göra. Men det är ganska sladdrig passning på denna, lite som på veven i ett skruvstäd. Man kan inte ställa den i ett läge och vara säker på att den står kvar. Allt övrigt känns väldigt precist däremot.

Tror faktiskt inte att bussningen/hylsan är konisk. Måste dubbelkolla, men känslan var att den är rak.

Centrumaxeln, på vilken man monterar hylsorna i ena änden. Den går att skjuta axiellt i den koniska hållaren. Mycket fin passning på denna, och låses mha den lettrade muttern (som dras åt med nyckeln med graderingen), det sitter som en klämhylsa under.

Den koniska delen borde ju rimligen in i någon form av maskin/dubbdocka eller liknande. Tror inte att det finns något att greppa i upptill, inget som skall dras med dragstång
Användarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
Expertområde: Drift av forum
Sverige

Inlägg av Holger »

Jag får faktiskt lite urmakar-vibes av bilderna. Är det verktyg för att ta isär och sätta ihop klockor?
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.
Sverige

Inlägg av SvampenT15 »

Man ser två in sex skruvar i lådan passar dessa i gängan på ena änden så tror jag du skall vända på koppen du satt på så öppningen blir utåt. Min gissning är att det är ett mått verktyg till något som skall sättas ihop på ett speciellt sett. Där av de olika graderingarna. Lådan ser ju väldigt fin ut och påkostad .
buegård
Fler än 10 inlägg
Maskin: BRB 25 Målilla sationär råoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepådrag
Kantverk , Brikettpress I H 740 traktor
Sverige

Inlägg av buegård »

En fråga ;är det MK3 på dornen i lådan på bild 1?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
Sverige

Inlägg av Stefan1972 »

Får bara nå hydrauliskt på näthinnan. Samma typ av rillor kan man hitta på slider i ventilpaket för att hålla olja. Kanske nå tolkar för att manuellt kontrollera nåt. De stora ser dock väldigt stora ut men det kan ju tänkas att de är gjorda för en specifik tillverkare.
Användarens profilbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69
Sverige

Inlägg av rospigg »

.. och även hydraulslangens presshylsor kan ha två, tre, fyra rillor svarvade på sin utsida.
Verktygen är hittills ett mysterium, men jag ser gärna en förklaring till vad tusan de är avsedda till.
Dawah
Fler än 10 inlägg
Sverige

Kul med alla förslag, fortsätt gärna fylla på. Jag kan ju varken bekräfta eller dementera, då jag inte själv har en aning :smile: Men jag kan fylla på med lite mer information.

Hylsorna är helt raka på utsida och insida (inte koniska alltså). Den stora konan, ”hållaren”, är MK4. Insexskruvarna är av samma storlek och passar i änden på axeln, dom är till för att skruva fast hylsorna mot axeln. Öppningen på hylsan är utåt som den sitter monterad på bild i första inlägget (och skall med största sannolikhet sitta så, det är en planförsänkning på undersidan, som passar perfekt mot axeln).

Rillorna bör rimligen ha en central betydelse, för dom ser likadana ut på alla de olika hylsorna. Dvs samma bredd och delning men följer såklart med hylsorna nedåt i diameter. De två minsta hylsorna har för litet centrumhål för att få igenom insexskruven, de passar istället direkt i klämhylsan på den koniska hållaren (centrumaxeln tas bort).
IMG_6308.jpeg
IMG_6309.jpeg
IMG_6310.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bygert
Fler än 500 inlägg
Maskin: Huddig 1160
Sverige

Inlägg av Bygert »

Vad är det för diameter på rillorna, om nu det kan ge nån ledning?
De där rillorna, är de skarpa så man kan tänka typ brotsch eller är de mer mjuka i kanten?
MLK
Fler än 1 inlägg
Maskin: Volvo V70
Massey Ferguson 135
Fiat Barchetta

Inlägg av MLK »

Någon sorts centreringsverktyg att sätta i svarv, slip eller fräs?
Ganska vek anslutning mellan hylsa och hållare så den gillar nog inte stora sidokrafter.
Har morsekonan någon sorts gänga i lilla änden till dragstång? -svårt få ut den om den sitter i någonting annars..
Står det något fabrikat på texten på insexnyckeln som följer med?
Hylsornas ytterdiametrar, metriska eller tum, verkar de ha något begripligt intervall?
Den ser helt ny ut, jag kan inte se några repor eller spår av användning på bilderna, kan tala för mätverktyg eller ngt som bara används vid sällangöromål typ lager eller packningsbyten.
Hua, bara en massa frågetecken, ber om ursäkt för det 😃
uppland2
Fler än 500 inlägg
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Husqvarna Rider, W212
Sverige

Inlägg av uppland2 »

MLK skrev: 10:27:02, 13-03-2025 Står det något fabrikat på texten på insexnyckeln som följer med?
Wiha (syns på en av bilderna). De verkar dock göra verktygslådor med handverktyg anpassade för div. yrkesgrupper, såg inget om svarvverktyg eller liknande.
MekJan
Fler än 500 inlägg
Maskin: Orsaspark
Sverige

Inlägg av MekJan »

Remskivor till någon form slipmaskin ? Supportslip ,verktygsslip . Vild gissning ! :grin:
JPEG
Fler än 500 inlägg
Maskin: MF 35
Sverige

Inlägg av JPEG »

Är motstående cylinderytor helt parallella eller kan det vara något koniska? Om det är koniska skulle det kunna vara håltolkar där antal rillor då skulle indikera tolleransvärdet för hålet. Cylinderytorna verkar vara slipade. Men varför det komplicerade fästet?
Skriv svar

Återgå till "Verktyg och verkstadsmaskiner"