Dålig kontakt eller för klent batteri

El/Elektronik i traktorer
Användarens profilbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2943
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#46 

Inlägg av akkamaan »

QV_ skrev: 22:46:10, 11-03-2025 Om man som TS gjort mäter på blypolen på batteriet och får 6,5V under startförsöket så har man 1 av 2 fel.

1. Batteri kasst eller för klent
2. Startmotor drar massor med ström.

Eftersom fel 1 verkar vara uteslutet så kvarstår fel 2.
Det spelar ingen roll om det är 35mm2 eller 50mm2 i kabeln eller om det är 1 eller 2 meter.
Sjunker spänningen till 6V så går det massor av ampere ur batteriet
Definitionen på "massor" är i detta fall för mycket mot vad det skall vara.

Skulle "produkterna" (kablar, kontakter, ledningslängd) vara "felet" så skulle man ha ett större spänningsfall över dessa "produkter"
Detta spänningsfall ökar med ökad strömstyrka.
När spänningsfallet ökar så får startmotorn mindre spänning fram till sig.
När spänningen fram till startmotorn minskar så minskar även mängden ström som startmotorn kan dra.
som då i sin tur genererar en högre spänning över blypolerna på grund av lägre belastning på batteriet.

------------------------------------------------------------
Kör vi 1000A genom 3 meter 35mm2 så är spänningsfallet 3V
1000A genom 3meter 50mm2 är dryga 2V

Någonstans i bakhuvudet så har jag läst att en startmotor drar 500A i början.
Då skiljer det alltså 0,5V mellan 35mm2 / 50mm2 som startmotorn har att jobba med.

Kör vi 500A genom 3 meter 35mm2 så är spänningsfallet 1,5V
500A genom 3meter 50mm2 är dryga 1V

-----------------------------------------------------------------

För att startmotorn skall orka dra ner ett friskt lagom stort batteri till 6V mät ÖVER BLYPOLERNA så är det inget fel på matningen ner till startmotorn!
Håller med om allt ovan
Orsaken till att startmotorn drar mycket ström kan då vara
1 felaktigt renoverad startmotor
2 att traktorns motorn går för tungt att dra runt
3 svänghjulet pressar ogynnsamt på startmotorn
eller något annat mellan startmotorn + pol och vevaxel på motorn.
Här vill jag dock tillägga en sak.
Startmotorns lindningar kan ha blivit överhettade, den isolerande lacken på lindningarna kan ha smät och orsakat kortslutning genom flera lindningsvarv. Då sjunker resistansen och startmotorn "drar" mera ström men ändå blir svagare på grund av ett svagare magnetfält (färre lindningsvarv)
Senast redigerad av akkamaan den 02:30:08, 13-03-2025, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
bmi430
Fler än 100 inlägg
Inlägg: 272
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#47 

Inlägg av bmi430  (trådstartaren) »

Tack! Ytterligare ett tillägg är att polerna blev väldigt varma efter ganska få varv med startmotorn. Jag tror, liksom flera av er skrivit, den käkar mer ström än den ska så nu har jag börjat demontera den.

Men det var inte lätt. Har fått bort muttrarna, så startmotorn är lös och enligt andra trådar här på forumet ska det gå att luxera ut motorn utan att demontera något annat. Meeeeen, jag lyckas inte hur jag än vrider och vänder.
bmi430
Fler än 100 inlägg
Inlägg: 272
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#48 

Inlägg av bmi430  (trådstartaren) »

Bild
Bild

Nu har jag vridit och vänt i en halvtimme och kommer ingen vart. Hur ska man göra för att få ut den? Någon som har tips.

Det var en Boschmotor förresten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 22815
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: Västernorrland
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#49 

Inlägg av torbjorn_forsman »

Går det inte att ta bort röret som är i vägen?
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 730
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620
Ort: örebro län
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#50 

Inlägg av Claes Folkesson »

Ta bort röda röret så borde den gå att få ut.
bmi430
Fler än 100 inlägg
Inlägg: 272
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#51 

Inlägg av bmi430  (trådstartaren) »

Jo. Ni har nog rätt, tyvärr vill inte bulten som håller röret under luftburken lossna, men det måste gå att lösa.
bmi430
Fler än 100 inlägg
Inlägg: 272
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#52 

Inlägg av bmi430  (trådstartaren) »

Andreas.karlsson skrev: 21:53:43, 09-03-2025 Ja förstår! Är intresserad av ah och cca. Vill också bara ha 1 batteri framöver till min 3-cyl JD, därav min nyfikenhet.
Ett hett tips i ditt fall är att använda dig av en startkabel, för att lätt brygga över...och således komma fram till vart problemet ligger
Batteriet i BM700an är ett biltemabatteri på 90Ah och 720 CCA.
Det som jag har i trucken, som likt 430 har en trecylindrig Perkins, är på 77Ah och CCA 760.
Dessa batterier räcker till för att starta mina maskiner iaf.
Användarens profilbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 1522
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Maskin: John Deere 1120
Ort: Västra Götaland
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#53 

Inlägg av Andreas.karlsson »

bmi430 skrev: 21:32:51, 12-03-2025
Andreas.karlsson skrev: 21:53:43, 09-03-2025 Ja förstår! Är intresserad av ah och cca. Vill också bara ha 1 batteri framöver till min 3-cyl JD, därav min nyfikenhet.
Ett hett tips i ditt fall är att använda dig av en startkabel, för att lätt brygga över...och således komma fram till vart problemet ligger
Batteriet i BM700an är ett biltemabatteri på 90Ah och 720 CCA.
Det som jag har i trucken, som likt 430 har en trecylindrig Perkins, är på 77Ah och CCA 760.
Dessa batterier räcker till för att starta mina maskiner iaf.
Stort Tack för besväret :thummar:
Då vågar jag mig nog på att endast köpa Ett batteri jag också. Lycka till nu med skruvandet!
Användarens profilbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 2943
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#54 

Inlägg av akkamaan »

När du plockat ur startmotorn och tagit ur ankaret/rotorn så ser den ut ungefär så här
Bild
Originalets URL: https://mzwmotor.com/wp-content/uploads ... ge-83.jpeg


Här en bra reparationshandbok för startmotorer av din typ från Volvo. LÄNK
Den saknar dock instruktion hur man Ohm mäter rotorns lindningar

Det finns tre olika Ohm mätningar att göra,

1. sk 180 graders mätning dvs resistansen mellan två motstående kommutator plattor,
2. mätning mellan två närliggande kommutator plattor.
3. korslutningsmätning mellan kommutator plattorna och rotorns järnkärna/axel. Detta kan göras med summer funktionen också men säkrast med Ohm mätaren som ska visa oändligt högt motstånd.

Nedanstående bild från denna artikel LÄNK
Bild
Originalets URL: https://www.groschopp.com/wp-content/up ... _small.jpg


Här en bra video (på Engelska) som visar de olika Ohm mätningarna man utför på rotorns lindningar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 22815
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: Västernorrland
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#55 

Inlägg av torbjorn_forsman »

Lindningarna i en startmotor har för låg resistans för att det ska vara någon mening att mäta med en vanlig digitalmultimeter. Antingen bör man ha en RCL-mätare med fyrtrådsanslutning (kelvin connections på utrikiska), eller också använder man en gammaldags rotorprovare (growler). Alltså en elektromagnet matad med växelspänning från elnätet, med polerna utformade så man kan lägga rotorn på den. Man kan använda statorn från en skärmpolmotor på ett par hundra W, t ex avloppspumpmotorn från en tvättmaskin från 70-talet, och kapa av plåtpaketet.
Man provar rotorn genom att lägga den på elektromagneten och hålla ett tunt bleck, t ex ett bågfilblad, ett par mm ovanför den. Sen vrider man den sakta, ett spår i taget, om bågfilbladet börjar vibrera så finns det en kortslutning i lindningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 22815
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: Västernorrland
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#56 

Inlägg av torbjorn_forsman »

En sak till, om det finns ett fel i lindningen på en startmotor så ser man nästan alltid att ett par lameller i kollektorn är brända på annat sätt än de övriga. Ser man det, är det onödigt att göra några mätningar.
jpd
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 1016
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10
Ort: Skåne
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#57 

Inlägg av jpd »

Nu kanske du demonterat massa redan. Men du skrev att "polerna blir väldigt varma".

Det blir varmt när det går ström OCH är ett högt spänningsfall.
Så att lossa - göra rent och sätta ihop just de kopplingar som blir varma kan göra underverk.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 13900
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Ort: Malgomaj
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#58 

Inlägg av Ivar Risslén »

bmi430 skrev: 18:18:37, 12-03-2025 Tack! Ytterligare ett tillägg är att polerna blev väldigt varma efter ganska få varv med startmotorn. Jag tror, liksom flera av er skrivit, den käkar mer ström än den ska så nu har jag börjat demontera den.
Det är inte bra om det blir varmt, Det kan vara ett tecken på att det är dålig kontakt i närheten. Jag hade det felet på min BM Boxer. Det gick till sig när jag bytte batteri samtidigt så blev den mer lättstartad.
Errare humanum est
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
Inlägg: 3307
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#59 

Inlägg av Stefan1972 »

Tveksamt om det är lindningsfel på det viset på en äldre bosch. Handlar nog mer om att den är allmänt sliten bara om inget är gjort tidigare. Solenoiden slits i kontaktytorna invärtes. Bussningar slut så den fältar. Dåliga kol som sitter fastrostade osv osv.
bmi430
Fler än 100 inlägg
Inlägg: 272
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige

Re: Dålig kontakt eller för klent batteri

#60 

Inlägg av bmi430  (trådstartaren) »

jpd skrev: 08:45:44, 13-03-2025 Nu kanske du demonterat massa redan. Men du skrev att "polerna blir väldigt varma".

Det blir varmt när det går ström OCH är ett högt spänningsfall.
Så att lossa - göra rent och sätta ihop just de kopplingar som blir varma kan göra underverk.
Tack. Tyvärr har jag redan passerat det. Det är helt nya polskor på rena fina poler kopplade till nya kablar. Men jag tackar för en annars klok synpunkt.
Skriv svar

Återgå till "[Traktorer] El/Elektronik"