Håller med om allt ovanQV_ skrev: 22:46:10, 11-03-2025 Om man som TS gjort mäter på blypolen på batteriet och får 6,5V under startförsöket så har man 1 av 2 fel.
1. Batteri kasst eller för klent
2. Startmotor drar massor med ström.
Eftersom fel 1 verkar vara uteslutet så kvarstår fel 2.
Det spelar ingen roll om det är 35mm2 eller 50mm2 i kabeln eller om det är 1 eller 2 meter.
Sjunker spänningen till 6V så går det massor av ampere ur batteriet
Definitionen på "massor" är i detta fall för mycket mot vad det skall vara.
Skulle "produkterna" (kablar, kontakter, ledningslängd) vara "felet" så skulle man ha ett större spänningsfall över dessa "produkter"
Detta spänningsfall ökar med ökad strömstyrka.
När spänningsfallet ökar så får startmotorn mindre spänning fram till sig.
När spänningen fram till startmotorn minskar så minskar även mängden ström som startmotorn kan dra.
som då i sin tur genererar en högre spänning över blypolerna på grund av lägre belastning på batteriet.
------------------------------------------------------------
Kör vi 1000A genom 3 meter 35mm2 så är spänningsfallet 3V
1000A genom 3meter 50mm2 är dryga 2V
Någonstans i bakhuvudet så har jag läst att en startmotor drar 500A i början.
Då skiljer det alltså 0,5V mellan 35mm2 / 50mm2 som startmotorn har att jobba med.
Kör vi 500A genom 3 meter 35mm2 så är spänningsfallet 1,5V
500A genom 3meter 50mm2 är dryga 1V
-----------------------------------------------------------------
För att startmotorn skall orka dra ner ett friskt lagom stort batteri till 6V mät ÖVER BLYPOLERNA så är det inget fel på matningen ner till startmotorn!
Här vill jag dock tillägga en sak.Orsaken till att startmotorn drar mycket ström kan då vara
1 felaktigt renoverad startmotor
2 att traktorns motorn går för tungt att dra runt
3 svänghjulet pressar ogynnsamt på startmotorn
eller något annat mellan startmotorn + pol och vevaxel på motorn.
Startmotorns lindningar kan ha blivit överhettade, den isolerande lacken på lindningarna kan ha smät och orsakat kortslutning genom flera lindningsvarv. Då sjunker resistansen och startmotorn "drar" mera ström men ändå blir svagare på grund av ett svagare magnetfält (färre lindningsvarv)