Vad är det för fel med tåget?
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att... - Ort: Mark Västra Götaland
Re: Vad är det för fel med tåget?
Om det har med detta med ev spänningar i rälsen att göra så borde det finnas ganska exakta beräkningar med hänsyn till materialets utvidgningskoefficient och aktuell temp. Vi kan ju åka ut i rymden med ganska stor precision (för det mesta lyckas det) Så detta borde inte vara ett oöverstiget problem? Ny räls, den som sattes mellan Varberg och Borås byggdes och svetsades under två års tid, jag tror dom har lyckats med den biten i alla fall...
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala
Re: Vad är det för fel med tåget?
Jag vet att dom utför något som kallas neutralisering av rälsen också. Jag som inte har en aning egentligen trodde att man kunde svetsa när som men om man gör det vid "fel" temperatur måste man göra om det senare vid rätt temperaturspann. Men jag har säkert helt fel eftersom det inte går att laga några spår alls på vintern.
Jag körde för övrigt över de växlarna idag, ett antal gånger. Hastigheten är nedsatt till 40 mot normala 200 och det small bra högt när hjulen rullade över...
Jag körde för övrigt över de växlarna idag, ett antal gånger. Hastigheten är nedsatt till 40 mot normala 200 och det small bra högt när hjulen rullade över...
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
- Ort: Karlsäter
Re: Vad är det för fel med tåget?
Man kan också formulera fenomenet att hopsvetsning av två räler låser neutralläget vid den temperaturen.Towil skrev: .... Verkar som att man svetsar inom ett visst temperatur spann när det inte finns spänningar i rälsen ....
Vill man inte ha neutral vid den temperaturen så får man svetsa ihop rälerna vid en annan temperatur.
Ungefär som oljereservoaren i pelardomkraft/garagedomkraft och liknande, där låses neutraltryck närapå med halva slaglängden ute med gummipropp.
/Michael M
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala
Re: Vad är det för fel med tåget?
Ni får en lite cencurerad verison av min fredag tänkte jag:
Förenklad klargöring av en Regina på bangården, ena hytten är belamrad med städmateriel som riskerar hamna på golvet vid en nödbroms vilket innebär att min utrymningsväg kan blockeras (snubbelrisk, detta är återkommande). Inte så smart om det råkar stå en lastbil på en plankorsning någonstans (händer ju tyvärr ibland). Jag lägger allt detta på sin rätta plats, städskåpet i DMB K4. Har jag tid för detta? Så klart inte men jag gör det för min egen säkerhet.
Växlar fram, säger hej till tågvärden, hon begär tågväg åt fel håll, ringer mig och frågar hur man gör, jag säger vet inte men jag ringer fjärren, ingen stor grej men ändå, ringa ringa ringa ringa, ibland undrar man om man är telefonist eller lokförare.
Rast
Tar över ett sent ankommande som har tre kända skador gällande broms, otydliga inskrivningar, ringer driftstöd som kontaktar vst. Ringer tågvärden och säger, begär inte tågväg då vi har fordonsfel. Ringer fjärren och säger vi har problem med en broms jag hör av mig när jag är klar (ringa ringa ringa ringa). Får svar av driftstöd, det är ingen fara den kan gå med all broms inkopplad (kunde dom inte skrivit det då...), när jag får höra detta har avgångstiden passerats med ca sju minuter.
Ser att UniversalWC är ur funktion, ringer tågvärden som säger att det inte går att fixa, jag säger att du måste fixa annars ska den tas ur trafik, han säger att han försökt med allt, jag ger honom tips och råd och att jag aldrig misslyckats med att fixa ett stopp så endera gör du det eller så stannar vi och jag fixar. Han fixar.
På resan upp blir vi stående i Örbyhus då ett sent SJ ska köra om. Där kliver även en kraftigt berusad man ombord, tågvärden ringer och frågar hur vi ska göra, jag säger att han får åka med om han inte är ett hot mot sig själv och andra men om du bedömer att han inte kan ta hand om sig själv så ring polisen som får möta upp i Gävle. Tågvärden ringer, polisen hade fullt upp med en skjutning i Gävle, dom kommer inte komma. Vi har inget nummer till väktare i Gävle.
Ankommer Gävle på min avgångstid söderut. Ser två väktare på plattform, ringer tågvärden och säger åt honom att kontakta dessa, allt löser sig med den kraftigt berusade som då även tydligen hade kommit i konflikt med annan resenär, han omhändertas av väktarna.
Avgår söderut igen något försenad men resan flyter på fint, ser fram emot lite lugn och ro i Uppsala och kanske ett toabesök... Anländer skapligt i tid, första toan upptagen, massa folk i vägen vid stora, nästa upptagen, äsch klarar mig till Gävle...
Avgångstiden inne men nattåg ska gå före, vi kommer bli sena. Får kör, ger klarsignal, ingen tågvärd syns till. Väntar 30 sek, ringer, "min rast sprack så jag är i lokalen i två minuter till sen kommer jag, dlc borde ringt dig". Ringer fjärren och meddelar att tågvärd dyker upp ca 19:25, han blir arg då vi förstör för andra tåg och han måste ringa Gävle och planera om allt, enkelspår Uppsala-Storvreta pga växelfel.
Ringer upp driftledaren för trafik/lokförare, hon hade fullt upp med ett slagsmål i Eskilstuna eller om det var på ett tåg i Eskilstuna, jag säger att jag förstår att det tar prio men jag är trött att som förare alltid få veta saker sist och ofta för sent. Hon ber om ursäkt återigen och jag berättar om hennes kollega, hon kommenterar inte det. Jag säger att nu kommer min rast spricka i Gävle, hur gör vi? Får inget svar utan hon slingrar sig och styr över pucken till mig. Jag säger att jag inte vågar kasta av resenärerna jag har bakom mig så ge mig nånting för det så kör jag. Hon tackar så hemskt mycket och vi avgår 25 min sent bakom ett SJ tåg.
Jag ringer upp föraravbytet i Gävle som jag ser har obetald rast, ber om ursäkt om jag stör men vi avgick 25 sent så du kan ta det lugnt en stund extra säger jag. Han tackar så mycket för infon och säger att han ska lägga upp benen på soffan och vila en stund. När jag avgår från Furuvik ringer jag återigen upp och överlämnar relevant fordonsstatus och säger att du kan hoppa in i din hytt direkt för en snabb vändning. Kommunikation, ska det vara så svårt undrar jag för mig själv...
Anländer Gävle till slut efter att ha jobbat knappt fem och en halv timme och ångrar bittert kaffet jag drack till lunch. Frågar tågvärden när jag passerar varför hon inte ringde mig när hon visste att rasten sprack "tänkte inte på det men dlc ska ju" Ja sa jag, men hellre ett samtal för mycket än för lite. Men det var ju skönt att hon fick sin rast på sin sex timmar och trettioen minuter långa tur tänkte jag bittert.
Äntligen rastlokalen Gävle och toabesök, tittar på klockan, lär gå igen om ca en kvart, tar en kopp choklad för att stilla hungern lite då jag egentligen hade tänkt äta middag nu.
Går ut igen och tar över nästa och sista tåget, äntligen hemåt, undrar var tågvärden är, avgångstid inne, ingen tågvärd, ringer, ser henne komma springande, hon hade hjälpt en som mådde dåligt, inga problem vi drar. Helt plötsligt har vädret slagit om och det är SNORHALT på banan. Jag känner att detta blir en utmaning om jag ska hålla tiden. Furuvik ok, tappar helt fästet i Skutskär, men plattformen är lång, funkar. Möter kollega som står still ca 100 meter efter plattformen i Mehedeby, undrar varför han står där, får senare reda på att han kanat förbi plattformen, både där och i Marma... Hoppsan!
Fortsätter söderut i halkan, förseningen tickar på men försöker köra så hårt jag orkar, hjärnan är trött, sju timmars jobb med bara 15 min rast, snart framme... Anländer Uppsala med en försening av 6 minuter, sju och en halv timme med bara en kvarts rast, en timmer mer än min tågvärd... Äntligen får jag gå hem efter prick elva timmar på jobbet.
Förenklad klargöring av en Regina på bangården, ena hytten är belamrad med städmateriel som riskerar hamna på golvet vid en nödbroms vilket innebär att min utrymningsväg kan blockeras (snubbelrisk, detta är återkommande). Inte så smart om det råkar stå en lastbil på en plankorsning någonstans (händer ju tyvärr ibland). Jag lägger allt detta på sin rätta plats, städskåpet i DMB K4. Har jag tid för detta? Så klart inte men jag gör det för min egen säkerhet.
Växlar fram, säger hej till tågvärden, hon begär tågväg åt fel håll, ringer mig och frågar hur man gör, jag säger vet inte men jag ringer fjärren, ingen stor grej men ändå, ringa ringa ringa ringa, ibland undrar man om man är telefonist eller lokförare.
Rast
Tar över ett sent ankommande som har tre kända skador gällande broms, otydliga inskrivningar, ringer driftstöd som kontaktar vst. Ringer tågvärden och säger, begär inte tågväg då vi har fordonsfel. Ringer fjärren och säger vi har problem med en broms jag hör av mig när jag är klar (ringa ringa ringa ringa). Får svar av driftstöd, det är ingen fara den kan gå med all broms inkopplad (kunde dom inte skrivit det då...), när jag får höra detta har avgångstiden passerats med ca sju minuter.
Ser att UniversalWC är ur funktion, ringer tågvärden som säger att det inte går att fixa, jag säger att du måste fixa annars ska den tas ur trafik, han säger att han försökt med allt, jag ger honom tips och råd och att jag aldrig misslyckats med att fixa ett stopp så endera gör du det eller så stannar vi och jag fixar. Han fixar.
På resan upp blir vi stående i Örbyhus då ett sent SJ ska köra om. Där kliver även en kraftigt berusad man ombord, tågvärden ringer och frågar hur vi ska göra, jag säger att han får åka med om han inte är ett hot mot sig själv och andra men om du bedömer att han inte kan ta hand om sig själv så ring polisen som får möta upp i Gävle. Tågvärden ringer, polisen hade fullt upp med en skjutning i Gävle, dom kommer inte komma. Vi har inget nummer till väktare i Gävle.
Ankommer Gävle på min avgångstid söderut. Ser två väktare på plattform, ringer tågvärden och säger åt honom att kontakta dessa, allt löser sig med den kraftigt berusade som då även tydligen hade kommit i konflikt med annan resenär, han omhändertas av väktarna.
Avgår söderut igen något försenad men resan flyter på fint, ser fram emot lite lugn och ro i Uppsala och kanske ett toabesök... Anländer skapligt i tid, första toan upptagen, massa folk i vägen vid stora, nästa upptagen, äsch klarar mig till Gävle...
Avgångstiden inne men nattåg ska gå före, vi kommer bli sena. Får kör, ger klarsignal, ingen tågvärd syns till. Väntar 30 sek, ringer, "min rast sprack så jag är i lokalen i två minuter till sen kommer jag, dlc borde ringt dig". Ringer fjärren och meddelar att tågvärd dyker upp ca 19:25, han blir arg då vi förstör för andra tåg och han måste ringa Gävle och planera om allt, enkelspår Uppsala-Storvreta pga växelfel.
Ringer upp driftledaren för trafik/lokförare, hon hade fullt upp med ett slagsmål i Eskilstuna eller om det var på ett tåg i Eskilstuna, jag säger att jag förstår att det tar prio men jag är trött att som förare alltid få veta saker sist och ofta för sent. Hon ber om ursäkt återigen och jag berättar om hennes kollega, hon kommenterar inte det. Jag säger att nu kommer min rast spricka i Gävle, hur gör vi? Får inget svar utan hon slingrar sig och styr över pucken till mig. Jag säger att jag inte vågar kasta av resenärerna jag har bakom mig så ge mig nånting för det så kör jag. Hon tackar så hemskt mycket och vi avgår 25 min sent bakom ett SJ tåg.
Jag ringer upp föraravbytet i Gävle som jag ser har obetald rast, ber om ursäkt om jag stör men vi avgick 25 sent så du kan ta det lugnt en stund extra säger jag. Han tackar så mycket för infon och säger att han ska lägga upp benen på soffan och vila en stund. När jag avgår från Furuvik ringer jag återigen upp och överlämnar relevant fordonsstatus och säger att du kan hoppa in i din hytt direkt för en snabb vändning. Kommunikation, ska det vara så svårt undrar jag för mig själv...
Anländer Gävle till slut efter att ha jobbat knappt fem och en halv timme och ångrar bittert kaffet jag drack till lunch. Frågar tågvärden när jag passerar varför hon inte ringde mig när hon visste att rasten sprack "tänkte inte på det men dlc ska ju" Ja sa jag, men hellre ett samtal för mycket än för lite. Men det var ju skönt att hon fick sin rast på sin sex timmar och trettioen minuter långa tur tänkte jag bittert.
Äntligen rastlokalen Gävle och toabesök, tittar på klockan, lär gå igen om ca en kvart, tar en kopp choklad för att stilla hungern lite då jag egentligen hade tänkt äta middag nu.
Går ut igen och tar över nästa och sista tåget, äntligen hemåt, undrar var tågvärden är, avgångstid inne, ingen tågvärd, ringer, ser henne komma springande, hon hade hjälpt en som mådde dåligt, inga problem vi drar. Helt plötsligt har vädret slagit om och det är SNORHALT på banan. Jag känner att detta blir en utmaning om jag ska hålla tiden. Furuvik ok, tappar helt fästet i Skutskär, men plattformen är lång, funkar. Möter kollega som står still ca 100 meter efter plattformen i Mehedeby, undrar varför han står där, får senare reda på att han kanat förbi plattformen, både där och i Marma... Hoppsan!
Fortsätter söderut i halkan, förseningen tickar på men försöker köra så hårt jag orkar, hjärnan är trött, sju timmars jobb med bara 15 min rast, snart framme... Anländer Uppsala med en försening av 6 minuter, sju och en halv timme med bara en kvarts rast, en timmer mer än min tågvärd... Äntligen får jag gå hem efter prick elva timmar på jobbet.
Senast redigerad av Robert T den 13:24:19, 24-02-2025, redigerad totalt 2 gånger.
- Burträskarn
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
- Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280 - Ort: Burträsk
Re: Vad är det för fel med tåget?
Mycket intressant att få läsa hur det kan gå till. Att järnvägstrafik handlar om logistik i massiva mängder, det hade jag räknat ut, men att det var så många faktorer som kan ställa till det, det visste jag inte.
I jämförelse är det enkelt att köra en lastbil, med den skillnaden att om du bryter mot kör- och vilotidsreglerna så blir du skjuten om farbror Blå kommer på dig....
I jämförelse är det enkelt att köra en lastbil, med den skillnaden att om du bryter mot kör- och vilotidsreglerna så blir du skjuten om farbror Blå kommer på dig....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala
Re: Vad är det för fel med tåget?
Igår och idag gick ett fordon som vi säger, ett tåg med extremt dålig broms vilket gör att man inte kan köra så fort som man borde. Detta fick jag i mitt knä i morse kl 4 och lyckades få en bromsprocent som räckte till att köra 110km/h på vår bana. Driftledningen valde att styra bort detta fordon mot verkstad men som av en händelse lyckades kollegan som tog över få den att bromsa bättre. Jag har ingen aning om hur han gjorde men i tid kom han. Sen senare på eftermiddagen gick den i max 120 igen, som den gjorde igår. Märkligt.
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala
Re: Vad är det för fel med tåget?
Jaha, så har vi haft ännu ett praktfiasko på den svenska järnvägen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/f ... -och-malmo
Detta berodde på ett så kallat transmissionsfel, eller stillbild som det också kallas. Det innebär att fjärrtågklareraren som ju kan sitta jättelångt bort och styra en massa tåg på en ganska lång sträcka inte kan se vad som händer och var tågen är. Detta fel är relativt vanligt skulle jag säga, inte lika som ett "normalt" signalfel eller ett växelfel men det händer ändå många gånger årligen. På dubbelspåriga så kallade kryssdriftplatser är det ofta programmerat i ställverket att dess automatik kommer låta tågen gå rakt igenom på varsina spår ändå, alltså används inte växlarna och tåg kan inte korsa över till det andra spåret. Dock har jag aldrig sett detta på en driftplats där fler än två spår finns och så var fallet i Mantorp, där finns tre spår.
Jag ser inget problem mot att programmera även en så enkel driftplats som Mantorp till att bara köra alla tåg "rakt" igenom, skillnaden är bara att man helst bör köra alla via avvikande huvudspår för att få tillgång till plattformen på ena sidan. Här skulle man kunna avvärja en del stora störningar. Värre är så klart på större driftplatser och sådana som skiljer olika banor åt, där tågen alltså kan köra åt olika håll. Det man då kan göra där är att skicka ut folk till ställverket på plats och styra tågen i kontakt med fjärrtågklareraren, vilket jag tror skett några gånger. Nu är jag inte superinsatt i de senaste datorställverken men förr kunde i alla fall alla ställverk styras lokalt, då dom alltid befann sig lokalt på platsen, så är inte fallet idag då ställverksdatorn kan stå många mil bort.
I fallet Mantorp dock så var det inte bara transmissionsfel utan även spårledningsfel som innebär att ställverket (samt linjeblockeringen) tror att det finns ett tåg där fast det inte gör det. Tänk er klassikern med att köra en spark över spåret, metallmedarna kortsluter spåret och signalen slår då om till stopp. Därför kan ställverket trots allt inte få några tåg att gå utan det behövs manuella rutiner. Hade det inte varit transmissionsfel är det inget problem, man får bara medgivande att passera signaler i stopp och så kör man med siktfart, nu är det alltså mitt ansvar som förare att hinna stanna om det skulle vara så att ett hinder finns på spåret. Trots att fjärrtågklareraren kan bli "blind" på en längre sträcka går det alltså att lösa genom att man som förare får bekräfta vid vilken signal man står vid och så tar man bara ett tåg i taget samt att man kan tvingas lämna ankomstanmälan vid en plats som fungerar signaltekniskt och där ska man även påtala att man ankommit X med hela tågsättet, inget får hänga ut eller lämnas kvar.
Vad händer om växlar sluta fungera, främst då elektriskt, en säkring kan gå, en kabel kan ha skadats osv. Då kan man som förare få tillstånd att veva växeln manuellt, med en fysisk vev som man låser upp med en nyckel. Dock inte om växeln är av typen som har rörlig korsning, då det påvisats att förarna inte har tillräcklig kunskap i hur denna fungerar och/eller ser ut vilket ha orsakat många skador. Att fastna vid ett växelfel i en sådan innebär att man sitter där man sitter tills kunnigt folk kommit på plats, som ju kan ta flera timmar. Dessutom har man på senare år i princip helt slutat att utbilda förarna i att avhjälpa fel på infrastrukturen.
Nu börjar det bli för mycket text känner jag men jag ska avrunda med att fallet Mantorp i onsdags inte på något vis är en otrolig och unik händelse, detta är något vi MÅSTE lösa på ett bättre och snabbare sätt. Exakt hur man ska göra detta säkert kan jag inte säga eftersom man måste ta varenda plats i Sverige i beaktning säkerhetsmässigt. Men regelverket åsido, hade det gått att köra tåg igenom Mantorp i onsdags, ja gud ja, men inte med nuvarande regelverk. Detta är ju ett problem redan idag, men om man ser till framtida hot gällande t.ex. krig så måste vi få nödkörningsrutiner på plats. Det går inte att ha en järnväg som inte kan användas i krigstid bara för att någon tagit sönder en kabel t.ex. Jag tror att detta har börjat utredas nu i och med Natointrädet men jag skulle tro att det tar åtminstone ett årtioende innan vi slipper situationer som Mantorp...
Detta berodde på ett så kallat transmissionsfel, eller stillbild som det också kallas. Det innebär att fjärrtågklareraren som ju kan sitta jättelångt bort och styra en massa tåg på en ganska lång sträcka inte kan se vad som händer och var tågen är. Detta fel är relativt vanligt skulle jag säga, inte lika som ett "normalt" signalfel eller ett växelfel men det händer ändå många gånger årligen. På dubbelspåriga så kallade kryssdriftplatser är det ofta programmerat i ställverket att dess automatik kommer låta tågen gå rakt igenom på varsina spår ändå, alltså används inte växlarna och tåg kan inte korsa över till det andra spåret. Dock har jag aldrig sett detta på en driftplats där fler än två spår finns och så var fallet i Mantorp, där finns tre spår.
Jag ser inget problem mot att programmera även en så enkel driftplats som Mantorp till att bara köra alla tåg "rakt" igenom, skillnaden är bara att man helst bör köra alla via avvikande huvudspår för att få tillgång till plattformen på ena sidan. Här skulle man kunna avvärja en del stora störningar. Värre är så klart på större driftplatser och sådana som skiljer olika banor åt, där tågen alltså kan köra åt olika håll. Det man då kan göra där är att skicka ut folk till ställverket på plats och styra tågen i kontakt med fjärrtågklareraren, vilket jag tror skett några gånger. Nu är jag inte superinsatt i de senaste datorställverken men förr kunde i alla fall alla ställverk styras lokalt, då dom alltid befann sig lokalt på platsen, så är inte fallet idag då ställverksdatorn kan stå många mil bort.
I fallet Mantorp dock så var det inte bara transmissionsfel utan även spårledningsfel som innebär att ställverket (samt linjeblockeringen) tror att det finns ett tåg där fast det inte gör det. Tänk er klassikern med att köra en spark över spåret, metallmedarna kortsluter spåret och signalen slår då om till stopp. Därför kan ställverket trots allt inte få några tåg att gå utan det behövs manuella rutiner. Hade det inte varit transmissionsfel är det inget problem, man får bara medgivande att passera signaler i stopp och så kör man med siktfart, nu är det alltså mitt ansvar som förare att hinna stanna om det skulle vara så att ett hinder finns på spåret. Trots att fjärrtågklareraren kan bli "blind" på en längre sträcka går det alltså att lösa genom att man som förare får bekräfta vid vilken signal man står vid och så tar man bara ett tåg i taget samt att man kan tvingas lämna ankomstanmälan vid en plats som fungerar signaltekniskt och där ska man även påtala att man ankommit X med hela tågsättet, inget får hänga ut eller lämnas kvar.
Vad händer om växlar sluta fungera, främst då elektriskt, en säkring kan gå, en kabel kan ha skadats osv. Då kan man som förare få tillstånd att veva växeln manuellt, med en fysisk vev som man låser upp med en nyckel. Dock inte om växeln är av typen som har rörlig korsning, då det påvisats att förarna inte har tillräcklig kunskap i hur denna fungerar och/eller ser ut vilket ha orsakat många skador. Att fastna vid ett växelfel i en sådan innebär att man sitter där man sitter tills kunnigt folk kommit på plats, som ju kan ta flera timmar. Dessutom har man på senare år i princip helt slutat att utbilda förarna i att avhjälpa fel på infrastrukturen.
Nu börjar det bli för mycket text känner jag men jag ska avrunda med att fallet Mantorp i onsdags inte på något vis är en otrolig och unik händelse, detta är något vi MÅSTE lösa på ett bättre och snabbare sätt. Exakt hur man ska göra detta säkert kan jag inte säga eftersom man måste ta varenda plats i Sverige i beaktning säkerhetsmässigt. Men regelverket åsido, hade det gått att köra tåg igenom Mantorp i onsdags, ja gud ja, men inte med nuvarande regelverk. Detta är ju ett problem redan idag, men om man ser till framtida hot gällande t.ex. krig så måste vi få nödkörningsrutiner på plats. Det går inte att ha en järnväg som inte kan användas i krigstid bara för att någon tagit sönder en kabel t.ex. Jag tror att detta har börjat utredas nu i och med Natointrädet men jag skulle tro att det tar åtminstone ett årtioende innan vi slipper situationer som Mantorp...
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
- Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15 - Ort: Malgomaj
Re: Vad är det för fel med tåget?
Dags att förstatliga järnvägen och att det är bara ett bolag som får köra där som det var förr när det funkade. När tågen så punktliga så att man kunde ställa klockan efter dom.
Errare humanum est
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala
Re: Vad är det för fel med tåget?
Järnvägsinfran är ju redan statlig och det är Trafikverkets föreskrifter som gäller så vad menar du egentligen? Dessutom var det sent även förr men det minns folk inte. Den som behöver rycka upp sig är Trafikverket!
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
- Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15 - Ort: Malgomaj
Re: Vad är det för fel med tåget?
Jag menar att även de som trafikerar ska vara statliga samt även underhållet. Med andra ord ska allt som rör järnvägen vara statligt och inte som nu med att den som ger lägst bud får köra så länge som han har råd.
Errare humanum est
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala
Re: Vad är det för fel med tåget?
Nej visst idag leker Regionerna järnväg med inkvoterade personer utan någon form av vilja att göra ett bra jobb så du tror det skulle bli bättre om staten gjorde samma sak? Det finns inget som hindrar Regionerna att köra trafiken i egen regi förutom ren inkompetens och resursbrist. I Uppsala har vi t.ex. den lokala busstrafiken kommunal men regiontrafiken upphandlad...
Detta är ju lite av trafikverkets problem att dom har folk som inte kan sitt jobb och som bara stannar något år för att sedan gå vidare i karriären. Vi kan väl börja med att göra statliga Trafikverket fungerande och sedan se om vi behöver mer? Jag kan meddela att Trafikverket hatar sina tågklarerare och ser dom som något katten släpat in. Inte många stannar mer än något år för lönen är dålig, kraven stenhårda och stressen extrem.
Detta är ju lite av trafikverkets problem att dom har folk som inte kan sitt jobb och som bara stannar något år för att sedan gå vidare i karriären. Vi kan väl börja med att göra statliga Trafikverket fungerande och sedan se om vi behöver mer? Jag kan meddela att Trafikverket hatar sina tågklarerare och ser dom som något katten släpat in. Inte många stannar mer än något år för lönen är dålig, kraven stenhårda och stressen extrem.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
- Ort: Karlsäter
Re: Vad är det för fel med tåget?
Finns det inget "vettigt" =säkert sätt att se var varje tåg befinner sei i realtid idag?
En app som 1409 till exempel, även om den inte prioriterar visningen, den är inget nöje att titta på när man inte förstår helheten och vilket tåg som har prio, milt sagt frustrerande, förstår att tågklarerarna inte tittar på den, men underlaget är väl detsamma?
En app som 1409 till exempel, även om den inte prioriterar visningen, den är inget nöje att titta på när man inte förstår helheten och vilket tåg som har prio, milt sagt frustrerande, förstår att tågklarerarna inte tittar på den, men underlaget är väl detsamma?
/Michael M
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala
Re: Vad är det för fel med tåget?
Det finns en anledning till att du inte får lika detaljerad data som yrkesfolket på järnvägen. Bl.a. får ni inte längre se godstågen... Du får leta efter en app som fungerar för dig, jag använder 1409 som inloggad med järnvägsbehörighet.