SABB 1G ingen kompression
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
SABB 1G ingen kompression
Hej, Sabb 1G är en encylindrig dieselmotor. Kompressionen försvann under en båttur förra sommaren. Otäta ventiler bedömdes vara orsaken. Nu har jag fått hjälp att slipa in dem och den ena blev utbytt. När jag monterade toppen fanns det kompression igen men nu är den borta. Cylinderfodret är bytt så det är tätt. Ny topplockspackning. Det finns en dekompressionsventil men den är inte ansatt.
Jag ställer in ventilspelet 0,3mm i det läge då dieselpumpen knäpper till.
Är det någon som har något tips till lösning så är jag tacksam.
mvh
Per.
Jag ställer in ventilspelet 0,3mm i det läge då dieselpumpen knäpper till.
Är det någon som har något tips till lösning så är jag tacksam.
mvh
Per.
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Re: SABB 1G ingen kompression
Ett första steg måste vara att bena ut var det läcker.
En metod är att ställa motorn i övre dödläge med ventilerna stängda.
Anslut tryckluft till förbränningsrummet. För att kunna göra detta måste du fixa en anslutning till hålet för insprutningen.
Lyssna i avgasöret - pyser det där är det avgasventilen
Lyssna i insuget - pyser det där är det insugsventilen
Lyssna i vevhusventilationen - Pyser det här är det nog kolvringarna, men kan vara dålig topplockspackning så att det är otätt till någon oljekanal.
Finns det sådan kanal genom topplockspackningen på denna motor?
Lyssna i kylvattensystemet - pyser det här är det nog otätt till kylkanaler, dålig topplockspackning.
En metod är att ställa motorn i övre dödläge med ventilerna stängda.
Anslut tryckluft till förbränningsrummet. För att kunna göra detta måste du fixa en anslutning till hålet för insprutningen.
Lyssna i avgasöret - pyser det där är det avgasventilen
Lyssna i insuget - pyser det där är det insugsventilen
Lyssna i vevhusventilationen - Pyser det här är det nog kolvringarna, men kan vara dålig topplockspackning så att det är otätt till någon oljekanal.
Finns det sådan kanal genom topplockspackningen på denna motor?
Lyssna i kylvattensystemet - pyser det här är det nog otätt till kylkanaler, dålig topplockspackning.
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Tack för tipset. Ska försöka bena ut det så här systematiskt. Topplockspackningen är ny och har ingen kanal. Kan ju vara den ändå.
Tack.
Tack.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111 - Ort: Ålesund
Hei! Jeg antar at du har manualen til den? Sjekk at dekompresjonventilen er riktig justert.
https://sug.no/tormod/ressurser/Sabb%20Type%20G.pdf
https://sug.no/tormod/ressurser/Sabb%20Type%20G.pdf
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Ja, tack. Jag har mixtrat med dekompressionsventilen och nu tagit bort den för att den inte ska störa.
Har provat med tryckluft enligt annat tips men märkte inget läckage varken med ventilerna öppna eller stängda. Kompressorn ger max 9 bar. Är det för lite för att öppna insprutningsventilen? Läser att det trycket är 100 kp/kvadratcentimeter. Eller tänker jag fel?
Har provat med tryckluft enligt annat tips men märkte inget läckage varken med ventilerna öppna eller stängda. Kompressorn ger max 9 bar. Är det för lite för att öppna insprutningsventilen? Läser att det trycket är 100 kp/kvadratcentimeter. Eller tänker jag fel?
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
När man täthetskollar en flygmotor ansluter man tryckluften i hålet för ett urskruvat tändstift.
Man använder tryckluft med 5 - 6 bar.
I ditt fall så skulle det väl motsvaras av att du tar bort spridaren och ansluter där.
Du kanske måste tillverka något special för att ansluta där.
Kolla noga att kolven verkligen står vid övre dödpunkten, annars vrider sig motorn ett halv varv.
Man använder tryckluft med 5 - 6 bar.
I ditt fall så skulle det väl motsvaras av att du tar bort spridaren och ansluter där.
Du kanske måste tillverka något special för att ansluta där.
Kolla noga att kolven verkligen står vid övre dödpunkten, annars vrider sig motorn ett halv varv.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Tack för alla svar. Ok ska inte testa med tryckluft via insprutningen ska däremot testa via förvärmningen, samt med lite olja i cylindern. Via ventilerna tänker jag då?
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen