Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här
buegård
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BRB 25 Målilla sationär råoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepådrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

Inlägg av buegård »

Exempelbild
Bild
Sparrow
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)
Sverige

Inlägg av Sparrow »

Är det inte en Focokran?
Senast redigerad av Sparrow den 18:15:56, 14-03-2025, redigerad totalt 1 gång.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Här är bilden med lite bättre kvalitet.

Bild
buegård
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BRB 25 Målilla sationär råoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepådrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor
Sverige

Inlägg av buegård »

Möjligtvis så vet " haninge. org" vilken kran det är på bilden. Kan det vara det sena övertagandet mellan företagen?
På tråden "Briqetter" ligger en bild allra sist på min monterade kran. Det hade märkningen ; Forslund & Co.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo 320

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Ulf Sterner har drabbats av Alzheimers sjukdom, sorgligt att läsa detta. Jag träffade Ulf när jag var springpojk på ABC fabriken, han hade då ett jobb där som pr man. Fast han var inte där så ofta direkt... Men jag överraskades av hur stor han var på nära håll. Senare for han ju till Kanada som första svenska spelare.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

Drömde inatt att jag blev ut ringd till fabriken till ett nattskift som saknade förman, var inte så ovanligt på den tiden. Allt gick bra tills en timme innan avlösningen som ju brukade komma en 10-15 minuter innan 6 på morgonen. Jag satte mig då i det lilla fikar rummet bakom förmans kontoret och plötsligt drömde jag att jag vaknade där och tittade på klockan, tjugo över åtta :uupps: Hade ingen saknat mig, radion hade jag ju på mig. In till stora kontrollrummet där jag hittade den pågående skiftförmannen och en pinsam förklaring måste fram. sedan vaknade jag...

Hör till historien att när mitt skift gick på FM skiftet en morgon så kom deras förman tillbaka och sade att det fattades en kille, Jim, från deras skift. Så vi fick organisera skallgång efter honom, han kunde ju ramlat och skadat sig eller något liknade så lite spänd stämning en stund. Tills en av grabbarna kom och sade att han tittat honom, han låg och sov uppe på kartonger 4 meter upp ute i lager 2. Han hade inte väckt honom utan vi radade upp hela skiftlaget där och så klättrade en upp och väckte sömntutan som sedan fick klättra ned och traska iväg med svansen mellan benen till våra leenden :grin:

Vet inte om det var källan till min dröm, man vet aldrig hur det undermedvetna jobbar när man sover.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

På tal om nattskift så är man ju inte alltid på topp så dags när det körde ihop sig. Så ett misstag jag inte glömmer gjorde jag en natt. Det var uppstart av en linje när vi gått på en natt. Som förman fick jag börja med att gå igenom arbete tillstånden för att låsa upp utrustning som var låst i ställverket. Så efter kontrollerat att alla berörda skrivit ut sig på tillstånden tog jag hissen till ställverket, låste upp och gick in och började leta upp berörda brytar fack och började låsa upp hänglåsen och slå till brytarnas manöver vred. Då upptäckte jag att det fattades nycklar till ett lås, mekanikerna kunde ju som extra säkerhet få följa med in i ställverket och hänga på ett eget lås vars nyckel han sedan behöll i fickan tills jobbet var klart, när han var klar så tejpade han nyckeln bak på tillståndet. Det sistnämnda glömdes ibland så mekens nyckel var inlåst i hans klädskåp, på ett nattskift så brukade vi i det läget ta en bultsax och klippa låset... Denna gång hade jag bråttom och var lat så jag vred manöver axeln till till läget med skiftnyckeln jag alltid hade i fickan när jag hade fackets lucka öppet. Gick sedan att stänga luckan/dörren till facket och brytaren var aktiv fast manöver vredet var i från läget med ett hänglås på. Avsikten ar att efter uppstarten skulle jag hämta en bultsax och klippa låset och återställa det hela. Men givetvis så blev det mycket att göra med uppstart och krångel så jag glömde det hela tills när jag skulle somna hämma i sängen på morgonen då jag kom på den där brytaren med hänglåset! Hoppas ingen upptäcker att det är något lurt där innan jag hinner fixa till det hela!

Men givetvis inte, en tillbuds rapport väntade när jag kom tillbaka och när vi gick på förmiddags skiften nästa gång blev jag kallad till en högre chef för en tillsägelse, den var väldigt mild faktist, inget blev direkt sagt i ärendet men jag skämdes ju ändå över missen :generadsmily:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Sparrow »

Du gjorde nog inte om det, lr ??
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

Nä, mitt motto är: gör aldrig om ett misstag! Göra en tabbe är ok så länge man lär sig av det. Göra om den igen tyder på ren dumhet...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

Läste om han som åkte fast för han bar på en pennkniv på fel plats. Fick mig att minnas hur jag på jobbet hade en morakniv fäst på höger bröst ficka på jobbar jackan. Användbar när man som jag ofta hanterade smälta plastklumpar som det skulle tas provbitar ur. Men det var en besökare, vill minnas det var en fransman som reagerade :smile: Han tyckte det såg hotfullt ut :???: Men när jag tänker efter så syntes inga knivar när jag besökte utländska fabriker... Vårt allt i allo redskap morakniv är nog typiskt svenskt.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Sparrow »

Har instruerat frugan om hon blir stoppad med min bil, att inte nämna överlevnadstången i dörrfacket. Finns ett litet knivblad i den. Tycker det börjar gå till överdrift när det gäller misstänksamhet, är alla potentiella mördare nu för tiden? Stackars alla hantverkare dom riskerar ju böter bara dom visar sig utanför dörren. :???:
Skriv svar
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Allmänt om lastbilar"