Briggs 3 Hp Horisontell axel
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 20:45:47, 23-12-2011
- Maskin: Lundbergare , Ford New Holland, Broddway Wasa
bogserad sopmaskin. Vid enstaka tillfällen.
Lastväxlare vid behov. Schmidt Swingo
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
Vilken vanlig bilmotorolja som helst, dock kanske inte de allra mest tunnflytande moderna lågfriktionsoljorna typ 0W-30.
Det har ju, årminstone förr, funnits en del rekommendationer om specialoljor eller "raka" eller "sedimenterande" oljor för B&S-motorer, men läser man närmare i det finstilta i motortillverkarens manualer så ser man att det bara gäller för första fyllningen i en fabriksny eller renoverad motor innan den är inkörd. När den har gått några tiotal timmar, är det bättre att använda en multigradeolja med moderna sotlösande tillsatser.
Om det visar sig att det fanns så mycket avlagringar i motorn att den nya oljan blir svart nästan på en gång, kan det vara läge att göra ett oljebyte till när motorn har gått 5-10 timmar.
Det har ju, årminstone förr, funnits en del rekommendationer om specialoljor eller "raka" eller "sedimenterande" oljor för B&S-motorer, men läser man närmare i det finstilta i motortillverkarens manualer så ser man att det bara gäller för första fyllningen i en fabriksny eller renoverad motor innan den är inkörd. När den har gått några tiotal timmar, är det bättre att använda en multigradeolja med moderna sotlösande tillsatser.
Om det visar sig att det fanns så mycket avlagringar i motorn att den nya oljan blir svart nästan på en gång, kan det vara läge att göra ett oljebyte till när motorn har gått 5-10 timmar.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
- Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15 - Ort: Malgomaj
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
Errare humanum est
-
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
- Maskin: bm840 unimog316 el-tugger
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
Använd aldrig annat än mineralolja i luftkyldamotorer då dom blir så varma (120 C+) att tillsatserna i oljan lätt förstörs.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
Nej, helt fel.
En av fördelarna med syntetoljor är just att de tål höga temperaturer bättre än mineraloljor, jämför med t ex förhållandena på 70-80-talet då syntetoljor fortfarande var dyra och sällsynta i personbilsvärlden och s k schwarzschlamm, alltså koksbildning i oljan, var något fruktat bland tyskar som körde fort långa sträckor på Autobahn och inte hade möjlighet att hålla koll på oljetemperaturen (och för övrigt lika fruktat bland svenskar som hade att göra med privatimporterade bilar som hade gått i Tyskland).
Tillsatser som ska sköta om att förbättra de sotlösande egenskaperna, reglera viskositeten, stabilisera oljan ur kemisk synpunkt mm finns det för övrigt mer av i mineraloljor i syntetoljor, för att kompensera för basoljans sämre egenskaper.
För övrigt är det ytterst sällan oljan i en B&S-motor blir varmare än att man kan ta i vevhuset utan att bränna sig, hur hårt motorn än körs, så länge den får den kylning den ska få. På handjagade motorgräsklippare kan det ju hända ibland att fläktkåpa och kylflänsar blir igenmurade av gräsklipp, och en del åkgräsklippare har haft bristfällig kylning pga klåparmässigt konstruerade motorkåpor, men på en motor som sitter öppet och fritt på en jordfräs är det knappast troligt att oljan någonsin har en chans att komma upp ens i normal arbetstemperatur.
En av fördelarna med syntetoljor är just att de tål höga temperaturer bättre än mineraloljor, jämför med t ex förhållandena på 70-80-talet då syntetoljor fortfarande var dyra och sällsynta i personbilsvärlden och s k schwarzschlamm, alltså koksbildning i oljan, var något fruktat bland tyskar som körde fort långa sträckor på Autobahn och inte hade möjlighet att hålla koll på oljetemperaturen (och för övrigt lika fruktat bland svenskar som hade att göra med privatimporterade bilar som hade gått i Tyskland).
Tillsatser som ska sköta om att förbättra de sotlösande egenskaperna, reglera viskositeten, stabilisera oljan ur kemisk synpunkt mm finns det för övrigt mer av i mineraloljor i syntetoljor, för att kompensera för basoljans sämre egenskaper.
För övrigt är det ytterst sällan oljan i en B&S-motor blir varmare än att man kan ta i vevhuset utan att bränna sig, hur hårt motorn än körs, så länge den får den kylning den ska få. På handjagade motorgräsklippare kan det ju hända ibland att fläktkåpa och kylflänsar blir igenmurade av gräsklipp, och en del åkgräsklippare har haft bristfällig kylning pga klåparmässigt konstruerade motorkåpor, men på en motor som sitter öppet och fritt på en jordfräs är det knappast troligt att oljan någonsin har en chans att komma upp ens i normal arbetstemperatur.
-
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
- Maskin: bm840 unimog316 el-tugger
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
- Maskin: Volvo 320
- Ort: Kungälv
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
Tro är en sak och vetenskap en annan, syntet olja är en bättre olja på alla sätt då oönskade svansar på molekyl kedjorna har tagits bort i ett extra renings steg.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
- Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65 - Ort: Mariefred, Södermanland
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
Angående B&S motorer så har jag en 13hk på flistuggen.
Där säger övertempgivaren ifrån efter 1m3 flis.
Då släcker den ner motorn, och det är dags att ta en fika!
Så varma kan de bli, iallfall min. Men så använder man i princip alla hk när man trycker ner slyn i tratten.
Där säger övertempgivaren ifrån efter 1m3 flis.
Då släcker den ner motorn, och det är dags att ta en fika!
Så varma kan de bli, iallfall min. Men så använder man i princip alla hk när man trycker ner slyn i tratten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
- Maskin: Volvo 320
- Ort: Kungälv
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
Flis tuggar fodrar hk, förvånade att 13 hk räcker till något vettigt.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
- Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65 - Ort: Mariefred, Södermanland
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
Sly på 8 cm är bara att trycka ner.
Den är specad 12cm men då får man vara försiktig.
Fast vid 12 cm så duger det som vad.
Den är specad 12cm men då får man vara försiktig.
Fast vid 12 cm så duger det som vad.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
- G-son
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
- Ort: Vimmerby
Re: Briggs 3 Hp Horisontell axel
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!