Hako 3800D vilken olja?

Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här
Steken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Re: Hako 3800D vilken olja?

Inlägg av Steken »

SvampenT15 skrev: 17:30:42, 10-03-2025 Hej det där verkar inte bra. Jag skulle nog ta ur spridarna för att få den att snurra utan komp. Om du fått in vatten i cylinder så kan det bli onödigt hög komp nästan så den inte går runt det kan även bli värre skador. OBS detta är bara en gissning men jag har varit med om sådant.
I sådant fall borde det vara vatten i alla cyl i och med att den går lika segt hela cykeln, eller?
Men självklart har du helt rätt i att man bör kolla det.
Kan ju förklara varför den inte vill starta, hmmm.
Undra hur hårt spridarna sitter, vet ju hur hårt de sitter på en modern diesel.

Traktorn har sedan problematiken började stått i lätt vinkel nedåt, hatt på avgasröret har varit på, nästan hela tiden...
Försöka är en bra början.
Steken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Steken »

Go fredag på er.

Kan vara något på spåret. Efter flertalet korta felsökningar så kan det vara så att remmen har hoppat. Dödläge kam och pump ligger inom felmarginalen, men veven är jag osäker på. I vanliga fall ska man lyfta ett täcklock på sprängkåpan och liva markeringarna på svänghjulet och kåpan. Hittade en nolla på svänghjulet men referensen vet i bövelen. Kan det vara pinnen man ser ovan i bild?
Bild
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.
Sverige

Inlägg av SvampenT15 »

Kanske måste du börja med att få grund inställningen rätt. Normalt snurrar den ganska lätt om batteriet är ok. Och startar omg . Men du vet kanske inte vad den varit med om innan du fick den. Den kan ju ha gått varm och har skurna lager eller liknande. Därför säger jag att du måste kunna känna på den utan komp. Om den kärvar ändå så vet du att det är ett större fel.
Steken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Steken »

SvampenT15 skrev: 17:41:58, 11-04-2025 Kanske måste du börja med att få grund inställningen rätt. Normalt snurrar den ganska lätt om batteriet är ok. Och startar omg . Men du vet kanske inte vad den varit med om innan du fick den. Den kan ju ha gått varm och har skurna lager eller liknande. Därför säger jag att du måste kunna känna på den utan komp. Om den kärvar ändå så vet du att det är ett större fel.
Sant, ska kontrollera det. Har ingen så pass djup hylsa till spridarna, hur som haver så senast gick den runt lätt på starten, vet inte varför den gick trögt senast. Har en kille som kanske kan dyka upp nästa vecka som jobbar på service på entreprenadmaskiner och dyl. Skruvar i det mesta.

Någon som vet om dödläget? Remmen är slak enligt mig.
Steken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Steken »

Bild

Kapade en 27mm hylsa (biltema) och svetsade på ett rör. Alla spridare lossnade, "städade" av dom och lät motorn gå runt inga problem, mer än att när dödläget på svänghjulet passerade den misstänkta markeringen gick det liiite trögare, inget stopp, men ändå. Lossade spännhjulet, frila kamhjulet, låste kammen, pumpen och la svänghjulet i dödläge. Skruvade tillbaka allt och tömde bränslefiltret och gav den ny soppa.
Gick igång på ett halvt varv. Inga missljud, inget orkeslös.

Tror säkert att detta inte är över. Men hon startar och går utan bekymmer.

Tack för hjälpen till er som ställer upp.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.
Sverige

Inlägg av SvampenT15 »

Mycket bra jobbat
Steken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Steken »

SvampenT15 skrev: 18:41:03, 12-04-2025 Mycket bra jobbat
Tack, det värmde. :buga: