Men jag får ändå inte ihop det med att den låser hjulen, även om det är 2st växlar i samtidigt så borde det väl inte få kopplingen att låsa hjul-axlarna tillsammans med lådan när man har lastaren på tomgång?
Du måste glömma detta som din AI vän sa om att det är en koppling framåt och en bakåt.
Det är fyra st, en för varje växel
Problem med Växellåda på en LM 846
- bonnen513
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: Tämta
- bonnen513
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: Tämta
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
- Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300
- Ort: Hakkas
Re: Problem med Växellåda på en LM 846

F1 och F2 är sammanbyggda i en klump. Ansättningskolven ser ut att gå som en skyttel mellan respektive lamellpaket. Således borde inte oljetrycket kunna lägga i två växlar samtidigt.
Jag ändrar min gissning till att det är något i den här klumpen som kapsejsat, som låser ihop växlarna när något av lamellpaketen får tryck.
- bonnen513
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: Tämta
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
- Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300
- Ort: Hakkas
Re: Problem med Växellåda på en LM 846
Det skulle ju även kunna vara så att centreringsfjädrarna, POS. 16 på ena backväxelns lameller är brustna. Då centrerar inte ansättningskolven och en växel kommer alltid att ligga och tjuvdra. Det borde inte märkas om man har någon av backväxlarna aktiverade men kan bli problematiskt i friläge och med F1 eller F2 aktiverade. Fast då borde den vilja backa lite även i friläge.
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 16:52:42, 10-01-2021
Re: Problem med Växellåda på en LM 846
Tack för många goda inspel. Som jag förstod det på verkstaden så när backen ligger i och man är på tomgång så är det inga problem att dra maskinen lite, men så snart man lägger i F1 eller F2 så hugger den direkt. Jag tittade på verkstadshandboken för HT65 på den sidan 16 du postade och även de sidor tidigare med fig8-fig11 för hur oljan går vid neutral samt vid växel men jag kommer inte på något annat bra som gör att den låser ned växellådan. Jag tror att din tanke kring att det kan vara t.ex pos 16 eller kanske lamellerna i framdriftläge som är låsta så oavsett om det kommer olja dit eller inte så är det fastsatta av någon anledning.fretchi skrev: 07:24:07, 15-04-2025 Det skulle ju även kunna vara så att centreringsfjädrarna, POS. 16 på ena backväxelns lameller är brustna. Då centrerar inte ansättningskolven och en växel kommer alltid att ligga och tjuvdra. Det borde inte märkas om man har någon av backväxlarna aktiverade men kan bli problematiskt i friläge och med F1 eller F2 aktiverade. Fast då borde den vilja backa lite även i friläge.
Verksataden har sagt att de har tid att hjälpa mig att ta ur motor och växellåda om ca 2-3 veckor, så efter det är vi förhoppningsvis lite klokare, stort tack för alla bra ideer.