Uppdatering av forumet på gång
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
- Expertområde: Drift av forum
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Atlas 1404 -91
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
Re: Uppdatering av forumet på gång
- akkamaan
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
Visst går det att ladda upp video filer men det kommer ju med "förargelsen" att man måste ladda ner den innan den kan spelas upp.Holger skrev: 16:59:10, 16-04-2025 Jag har läst några trådar där önskemål om uppladdning av filmsnuttar nämns.
Har ni provat att ladda upp som bilagor? Alltså inte med bilduppladdningen.
För egentligen ska det gå att ladda upp filmer.
Jag rekommenderar i stället antingen Youtube presentation med inbäddad video i inlägget eller att man placerar sin video på t ex Google Drive och länkar därifrån. Detta är speciellt angeläget då man bara har sin telefon eller platta med begränsat lagringsutrymme så man slipper nerladdning och uppspelning lokalt.
LÄNK till samma video som ovan på Google Drive
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Per A
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
Nu du!akkamaan skrev: 17:15:09, 16-04-2025Visst går det att ladda upp video filer men det kommer ju med "förargelsen" att man måste ladda ner den innan den kan spelas upp.
Det där med länkning till externa sajter för förargelsen med sig att innehållet helt plötsligen kan försvinna!
Därför är min personliga favorit att allt laddas upp till våra servrar.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Ingen platsbrist? Vi får inte glömma bort att vi
En annan fråga, har det blivit någon förändring i fillagringsökning? kommer ihåg förut du svarade att tappar användaren bort länken till fil/filer så är filen borta.. bildfilerna kan vi se men inte andra.
En annan fråga, har det blivit någon förändring i fillagringsökning? kommer ihåg förut du svarade att tappar användaren bort länken till fil/filer så är filen borta.. bildfilerna kan vi se men inte andra.
Senast redigerad av Michael Meier den 14:10:09, 17-04-2025, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
- akkamaan
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Jag uppskattar ditt argument och ambition som forumägare. Min kommentar är hur jag ser på det ur egen personlig synvinkel samt jag utgår nästan alltid från att kunna göra mine huvudsakliga inlägg från en laptop dator (Windows 11)Holger skrev: 08:49:56, 17-04-2025Nu du!akkamaan skrev: 17:15:09, 16-04-2025Visst går det att ladda upp video filer men det kommer ju med "förargelsen" att man måste ladda ner den innan den kan spelas upp.
Det där med länkning till externa sajter för förargelsen med sig att innehållet helt plötsligen kan försvinna!
Därför är min personliga favorit att allt laddas upp till våra servrar.
För mig som läsare av andras inlägg så upplever jag det som en stor nackdel att behöva ladda ner en filmsnutt på 5 sekunder och sedan spela upp den lokalt. Samma sak gäller PDF filer. När det gäller telefoner och plattor så är nedladdning i dagsläget ofrånkomligt.
Går det inte implementera en programsnutt som gör att filer uppladdade till forumet automatiskt öppnas när man klickar på länken.
När det gäller PDF filer så finns det två varianter ute på nätet.Och båda varianterna styrs av den som lgrar PDF filen. Variant 1 är att PDF filen automatiskt öppnas lokalt när man klickar på länken. Variant 2 är att man måste ladda ner lokalt och sedan öppna filen lokalt.
Inser att det är svårare med videosnuttar då de bl a kan förekomma i olika format.
"aw come on"
Per A
Per A
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
Att man inte vill ladda ner filmsnuttar för att kunna se dem kan jag förstå. Men PDF-filer tycker jag inte är så besvärligt.
Bägge varianter som du nämner kräver att man har någon app installerad som kan visa PDF-filer.
Edit: jag vill egentligen inte att externa PDF-filer visas utan nerladdning eftersom det då blir jobbigare för mig som gärna överför viktiga PDF-filer till filarkivet.
Bägge varianter som du nämner kräver att man har någon app installerad som kan visa PDF-filer.
Edit: jag vill egentligen inte att externa PDF-filer visas utan nerladdning eftersom det då blir jobbigare för mig som gärna överför viktiga PDF-filer till filarkivet.
- akkamaan
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
BRAVO!Holger skrev: 16:19:34, 17-04-2025 Men ... kolla ditt inlägg där uppe. Filmsnuttar som laddas upp visas inom inlägget nu.
Så forumprogramvaran innehåller en video spelare som automatiskt bäddar in videon i inlägget?!
Borde det då inte gå att impementera en PDF läsare som visar PDF i ett pop-up fönster när man klickar på länken?
"aw come on"
Per A
Per A
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Komprimerade bildfiler laddar vi upp till "galleriet" vilket hör till den inloggade kontot.Holger skrev: 14:20:45, 17-04-2025 Förstår fortfarande inte.
Lagras filerna på våra diskar är vi inte känsliga för att externa tjänster upphör att existera.
Laddar du upp filer med "Ladda upp bilder" eller "Bilagor" så hamnar filerna på våra diskar.
Exempelvis en *.pdf laddas upp vart? använder jag inte länken eller adressen (direkt i ett inlägg som en bilaga) till den filen har jag inte tillgång till den längre utan måste ladda upp en exakt kopia igen.
Vem har tillträde till det utrymmet dit jag har laddat upp filen?
Raderas den om det inte finns en länk i ett inlägg eller vad händer?
Kan filen enbart användas via den ursprungliga länken/bilaga?
Om du förklarar proceduren med en pdf så nogrannt du kan så får jag nog svaret på min fråga via det du skriver..

/Michael M
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
Det blir ju så om du har installerat en PDF-app som fungerar som plugin till webbläsaren. Klickar jag på en PDF-fil online så får jag den i ett nytt webbläsarfönster.akkamaan skrev: 20:20:33, 17-04-2025BRAVO!Holger skrev: 16:19:34, 17-04-2025 Men ... kolla ditt inlägg där uppe. Filmsnuttar som laddas upp visas inom inlägget nu.
Så forumprogramvaran innehåller en video spelare som automatiskt bäddar in videon i inlägget?!
Borde det då inte gå att impementera en PDF läsare som visar PDF i ett pop-up fönster när man klickar på länken?
Jag ska snoka runt lite mer.