Felsökning EHC IPS/FBU El70

El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare
Mangan
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)
Sverige

Felsökning EHC IPS/FBU El70

Inlägg av Mangan  (trådstartaren) »

Jahapp, grävaren är tillbaka från verkstaden med delvis nytt hydraulikpaket.

Tyvärr uppstod elfel under tiden. Bom upp och sticka ut fungerar inte. Swappar man hirschmankontakterna på paketet, så får man dessa funktioner att fungera. Slutsats, inget hydraulfel.

Högerspaken har bom upp när man är vänd bakåt. Är man vänds blir det lastare upp, vilket fungerar utan problem. Slutsats, spaken med motstånden fungerar.

Kikade lite på IPS-boxen. Sitter lysdioder som tänds när man aktiverar en funktion. På bom upp och sticka ut lyser dessa lysdioder svagt hela tiden. När funktionen aktiveras lyser de normalt, men inget händer. Error lyser inte alls.

Vänder jag stolen framåt eller aktiverar sw65 som "inverterar" stolspositionen så släcks dessa svagt tända lysdioder.

Så långt har jag kommit. Någon som känner igen felen med svagt lysande dioder på IPS? FBU:n är starkt misstänkt.
Mangan
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM EL70 (leksak)
Sverige

Re: Felsökning EHC IPS/FBU El70

Har provat lite mer, och den svagt lysande dioden kan tex uppstå när man drar ut Hirschman-kontakten. IPS:en verkar känna av att det kan gå en liten ström genom magnetventilen.

Så, något avbrott i kabeln mellan FBU och Hirschman eller mellan Hirschamnn och jord är sannolikt.
mekefalk
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Baby Blue MPM, Åkerman H9B, Ösa250 EMO, Steiner, Fiat 70-90, Volvo BM 6300

Inlägg av mekefalk »

halloj, har det löst sig?
svagt lysande diod på kortet -lyser det även när hirschman kontakten är loss från ventilen?
jag tänker spontant på om spaken inte ger rätt spänningsnivå men jag har inte haft det problemet själv som du har men det kan ju uppkomma så din erfa känns trevlig att få lära sig av!
har du mätt vad spaken ger?
jag vet inte men har svårt att tro att IPS styrkorten visar med dioden om det är kabelbrott eller kortis men är öppen för förslag :)

jag har problemet att jag ibland får full utstyrning när spaken kommer i utstyrningsområdet. blir on /off. det verkar som problemet sitter i IPS boxens huvudkort -där man sätter frekvens och som har error dioden. började med att byta ena styrkortet men felet kom tillbaka efter en stunds körning. jag ska skicka kortet till han som annonserar på blocket, Stojby Bil i Växsjö. Han verkade har koll när jag bytte några ord på telefon. Jag har nämligen samma problem på min Ösa 250, några gånger per vinter blir det on/off med maxström.
Mangan
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM EL70 (leksak)
Sverige

Har inte gjort så mycket mer, misstänker kabelbrott det blir nästa att mäta upp.
mekefalk
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Baby Blue MPM, Åkerman H9B, Ösa250 EMO, Steiner, Fiat 70-90, Volvo BM 6300

Inlägg av mekefalk »

fast som du säger så funkar allt bra när lastarens ventil är inkopplad mot boxen... så det hänger ju ihop med något till gräv ventilen.

jag hade brända kontakter på stolsposition bakåt så reläboxen slog inte om när man satte sig framåt. kontakterna släppte igenom en viss ström så det blir runt 3 volt och det räckte för att reläboxen skulle tro att man satt bakåt. så när man satt framåt gick inte lastaren men växlade man funktion så gick grävaren i framåtriktad. det omvända blev när man satt bakåt. då gick grävaren förstås och man kunde även växla till lastaren.
men lastaren gick inte i framåtriktad position.
bara och plocka isär och fila på brytarens bleck så blev det bra igen.

nej men berätta som sagt vad du kom fram till

du var snabb å svara!...

ja mät lite o återkom, kanske är något jag kan mäta upp på min som kan ge något :thumme:
Mangan
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM EL70 (leksak)
Sverige

Precis det med stolen hade jag, bytte stolsreläet så funkade det! Det sitter två relä, bytte bara det ena...
Mangan
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM EL70 (leksak)
Sverige

Ifall någon undrar, det var eftermonterat relän som bröt signalen från styrsystemet till magnetventilen. Styrdes av en sladd som gick ut till en givare på bommen. Misstänker att det var en höjdbegränsning. När jag byglade reläerna funkade allt igen.
Användarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
Användarens egna ämnen
Expertområde: Drift av forum
Sverige

Inlägg av Holger »

Kanonbra med återkoppling om vad som var felet! :thummar:
Mangan
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM EL70 (leksak)
Sverige

Kan lika gärna berätta hur jag till slut gjorde. Nu när det var lite bättre väder och det var ljust, så tog jag tag i det systematiskt.

Började med att fixa de två säkringarna som hade pajat. En trasig H4 lampa som kortslöt, och en påkoppling i ett positionsljus som jag kopplade bort.

Funktionerna började då fungera, men slutade igen efter en 10 min.

Suck. Kopplade loss Hirschmankontakten på en felande funktion (av två) och tog reda på vilken som var jord och vilken som var signal.

Letade fram kopplingsschema till 6300 med EHC, visade sig stämma bra i denna delen, och hittade rätt kopplingsstycke.

Mätte både jord och signal från Hirschman till kopplingsstycket, inga problem. Kopplade på Hirschman på ventilen och mätte 25 ohm mellan polerna i kontaktstycket vilket fungerade bra. Jord och signal i samma stycke, bra tänkt.

Nu måste ju felet vara i elcentralen på grävaren, dvs kabelbrott osannolikt. Kikade på mötande kontaktstycke och såg att en sladd drog iväg någon annan stans, bakom några relä. Detta stämde inte med kopplingsschemat! Den andra felande funktionen på grävaren gick också dit, samt lastarens lyft-signal (som jag aldrig haft problem med). Hmm.

Grävarens relä styrdes av en sladd som drog iväg ut på grävarmen. Kunde inte följa den 100%, utan drog ut reläerna och byglade istället.

Svårare än så var det inte. :vissla:
Skriv svar
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik"