Felsökning EHC IPS/FBU El70
-
Mangan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
- Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak) - Ort: Ărby

Felsökning EHC IPS/FBU El70
Jahapp, grÀvaren Àr tillbaka frÄn verkstaden med delvis nytt hydraulikpaket.
TyvÀrr uppstod elfel under tiden. Bom upp och sticka ut fungerar inte. Swappar man hirschmankontakterna pÄ paketet, sÄ fÄr man dessa funktioner att fungera. Slutsats, inget hydraulfel.
Högerspaken har bom upp nĂ€r man Ă€r vĂ€nd bakĂ„t. Ăr man vĂ€nds blir det lastare upp, vilket fungerar utan problem. Slutsats, spaken med motstĂ„nden fungerar.
Kikade lite pÄ IPS-boxen. Sitter lysdioder som tÀnds nÀr man aktiverar en funktion. PÄ bom upp och sticka ut lyser dessa lysdioder svagt hela tiden. NÀr funktionen aktiveras lyser de normalt, men inget hÀnder. Error lyser inte alls.
VÀnder jag stolen framÄt eller aktiverar sw65 som "inverterar" stolspositionen sÄ slÀcks dessa svagt tÀnda lysdioder.
SÄ lÄngt har jag kommit. NÄgon som kÀnner igen felen med svagt lysande dioder pÄ IPS? FBU:n Àr starkt misstÀnkt.
TyvÀrr uppstod elfel under tiden. Bom upp och sticka ut fungerar inte. Swappar man hirschmankontakterna pÄ paketet, sÄ fÄr man dessa funktioner att fungera. Slutsats, inget hydraulfel.
Högerspaken har bom upp nĂ€r man Ă€r vĂ€nd bakĂ„t. Ăr man vĂ€nds blir det lastare upp, vilket fungerar utan problem. Slutsats, spaken med motstĂ„nden fungerar.
Kikade lite pÄ IPS-boxen. Sitter lysdioder som tÀnds nÀr man aktiverar en funktion. PÄ bom upp och sticka ut lyser dessa lysdioder svagt hela tiden. NÀr funktionen aktiveras lyser de normalt, men inget hÀnder. Error lyser inte alls.
VÀnder jag stolen framÄt eller aktiverar sw65 som "inverterar" stolspositionen sÄ slÀcks dessa svagt tÀnda lysdioder.
SÄ lÄngt har jag kommit. NÄgon som kÀnner igen felen med svagt lysande dioder pÄ IPS? FBU:n Àr starkt misstÀnkt.
-
Mangan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
- Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak) - Ort: Ărby

Re: Felsökning EHC IPS/FBU El70
Har provat lite mer, och den svagt lysande dioden kan tex uppstÄ nÀr man drar ut Hirschman-kontakten. IPS:en verkar kÀnna av att det kan gÄ en liten ström genom magnetventilen.
SÄ, nÄgot avbrott i kabeln mellan FBU och Hirschman eller mellan Hirschamnn och jord Àr sannolikt.
SÄ, nÄgot avbrott i kabeln mellan FBU och Hirschman eller mellan Hirschamnn och jord Àr sannolikt.
-
mekefalk
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:56:04, 21-11-2011
- Maskin: Baby Blue MPM, Ă kerman H9B, Ăsa250 EMO, Steiner, Fiat 70-90, Volvo BM 6300
Re: Felsökning EHC IPS/FBU El70
halloj, har det löst sig?
svagt lysande diod pÄ kortet -lyser det Àven nÀr hirschman kontakten Àr loss frÄn ventilen?
jag tÀnker spontant pÄ om spaken inte ger rÀtt spÀnningsnivÄ men jag har inte haft det problemet sjÀlv som du har men det kan ju uppkomma sÄ din erfa kÀnns trevlig att fÄ lÀra sig av!
har du mÀtt vad spaken ger?
jag vet inte men har svÄrt att tro att IPS styrkorten visar med dioden om det Àr kabelbrott eller kortis men Àr öppen för förslag
jag har problemet att jag ibland fĂ„r full utstyrning nĂ€r spaken kommer i utstyrningsomrĂ„det. blir on /off. det verkar som problemet sitter i IPS boxens huvudkort -dĂ€r man sĂ€tter frekvens och som har error dioden. började med att byta ena styrkortet men felet kom tillbaka efter en stunds körning. jag ska skicka kortet till han som annonserar pĂ„ blocket, Stojby Bil i VĂ€xsjö. Han verkade har koll nĂ€r jag bytte nĂ„gra ord pĂ„ telefon. Jag har nĂ€mligen samma problem pĂ„ min Ăsa 250, nĂ„gra gĂ„nger per vinter blir det on/off med maxström.
svagt lysande diod pÄ kortet -lyser det Àven nÀr hirschman kontakten Àr loss frÄn ventilen?
jag tÀnker spontant pÄ om spaken inte ger rÀtt spÀnningsnivÄ men jag har inte haft det problemet sjÀlv som du har men det kan ju uppkomma sÄ din erfa kÀnns trevlig att fÄ lÀra sig av!
har du mÀtt vad spaken ger?
jag vet inte men har svÄrt att tro att IPS styrkorten visar med dioden om det Àr kabelbrott eller kortis men Àr öppen för förslag
jag har problemet att jag ibland fĂ„r full utstyrning nĂ€r spaken kommer i utstyrningsomrĂ„det. blir on /off. det verkar som problemet sitter i IPS boxens huvudkort -dĂ€r man sĂ€tter frekvens och som har error dioden. började med att byta ena styrkortet men felet kom tillbaka efter en stunds körning. jag ska skicka kortet till han som annonserar pĂ„ blocket, Stojby Bil i VĂ€xsjö. Han verkade har koll nĂ€r jag bytte nĂ„gra ord pĂ„ telefon. Jag har nĂ€mligen samma problem pĂ„ min Ăsa 250, nĂ„gra gĂ„nger per vinter blir det on/off med maxström.
-
Mangan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
- Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak) - Ort: Ărby

Re: Felsökning EHC IPS/FBU El70
Har inte gjort sÄ mycket mer, misstÀnker kabelbrott det blir nÀsta att mÀta upp.
-
mekefalk
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:56:04, 21-11-2011
- Maskin: Baby Blue MPM, Ă kerman H9B, Ăsa250 EMO, Steiner, Fiat 70-90, Volvo BM 6300
Re: Felsökning EHC IPS/FBU El70
fast som du sÀger sÄ funkar allt bra nÀr lastarens ventil Àr inkopplad mot boxen... sÄ det hÀnger ju ihop med nÄgot till grÀv ventilen.
jag hade brÀnda kontakter pÄ stolsposition bakÄt sÄ relÀboxen slog inte om nÀr man satte sig framÄt. kontakterna slÀppte igenom en viss ström sÄ det blir runt 3 volt och det rÀckte för att relÀboxen skulle tro att man satt bakÄt. sÄ nÀr man satt framÄt gick inte lastaren men vÀxlade man funktion sÄ gick grÀvaren i framÄtriktad. det omvÀnda blev nÀr man satt bakÄt. dÄ gick grÀvaren förstÄs och man kunde Àven vÀxla till lastaren.
men lastaren gick inte i framÄtriktad position.
bara och plocka isÀr och fila pÄ brytarens bleck sÄ blev det bra igen.
nej men berÀtta som sagt vad du kom fram till
du var snabb Ă„ svara!...
ja mÀt lite o Äterkom, kanske Àr nÄgot jag kan mÀta upp pÄ min som kan ge nÄgot
jag hade brÀnda kontakter pÄ stolsposition bakÄt sÄ relÀboxen slog inte om nÀr man satte sig framÄt. kontakterna slÀppte igenom en viss ström sÄ det blir runt 3 volt och det rÀckte för att relÀboxen skulle tro att man satt bakÄt. sÄ nÀr man satt framÄt gick inte lastaren men vÀxlade man funktion sÄ gick grÀvaren i framÄtriktad. det omvÀnda blev nÀr man satt bakÄt. dÄ gick grÀvaren förstÄs och man kunde Àven vÀxla till lastaren.
men lastaren gick inte i framÄtriktad position.
bara och plocka isÀr och fila pÄ brytarens bleck sÄ blev det bra igen.
nej men berÀtta som sagt vad du kom fram till
du var snabb Ă„ svara!...
ja mÀt lite o Äterkom, kanske Àr nÄgot jag kan mÀta upp pÄ min som kan ge nÄgot
-
Mangan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
- Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak) - Ort: Ărby

Re: Felsökning EHC IPS/FBU El70
Precis det med stolen hade jag, bytte stolsrelÀet sÄ funkade det! Det sitter tvÄ relÀ, bytte bara det ena...
-
Mangan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
- Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak) - Ort: Ărby

Re: Felsökning EHC IPS/FBU El70
Ifall nÄgon undrar, det var eftermonterat relÀn som bröt signalen frÄn styrsystemet till magnetventilen. Styrdes av en sladd som gick ut till en givare pÄ bommen. MisstÀnker att det var en höjdbegrÀnsning. NÀr jag byglade relÀerna funkade allt igen.
- Holger
- Webmaster

- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
- ExpertomrÄde: Drift av forum
- Ort: Hannover

Re: Felsökning EHC IPS/FBU El70
Kanonbra med Äterkoppling om vad som var felet! 
-
Mangan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
- Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak) - Ort: Ărby

Re: Felsökning EHC IPS/FBU El70
Kan lika gÀrna berÀtta hur jag till slut gjorde. Nu nÀr det var lite bÀttre vÀder och det var ljust, sÄ tog jag tag i det systematiskt.
Började med att fixa de tvÄ sÀkringarna som hade pajat. En trasig H4 lampa som kortslöt, och en pÄkoppling i ett positionsljus som jag kopplade bort.
Funktionerna började dÄ fungera, men slutade igen efter en 10 min.
Suck. Kopplade loss Hirschmankontakten pÄ en felande funktion (av tvÄ) och tog reda pÄ vilken som var jord och vilken som var signal.
Letade fram kopplingsschema till 6300 med EHC, visade sig stÀmma bra i denna delen, och hittade rÀtt kopplingsstycke.
MÀtte bÄde jord och signal frÄn Hirschman till kopplingsstycket, inga problem. Kopplade pÄ Hirschman pÄ ventilen och mÀtte 25 ohm mellan polerna i kontaktstycket vilket fungerade bra. Jord och signal i samma stycke, bra tÀnkt.
Nu mÄste ju felet vara i elcentralen pÄ grÀvaren, dvs kabelbrott osannolikt. Kikade pÄ mötande kontaktstycke och sÄg att en sladd drog ivÀg nÄgon annan stans, bakom nÄgra relÀ. Detta stÀmde inte med kopplingsschemat! Den andra felande funktionen pÄ grÀvaren gick ocksÄ dit, samt lastarens lyft-signal (som jag aldrig haft problem med). Hmm.
GrÀvarens relÀ styrdes av en sladd som drog ivÀg ut pÄ grÀvarmen. Kunde inte följa den 100%, utan drog ut relÀerna och byglade istÀllet.
SvÄrare Àn sÄ var det inte.
Började med att fixa de tvÄ sÀkringarna som hade pajat. En trasig H4 lampa som kortslöt, och en pÄkoppling i ett positionsljus som jag kopplade bort.
Funktionerna började dÄ fungera, men slutade igen efter en 10 min.
Suck. Kopplade loss Hirschmankontakten pÄ en felande funktion (av tvÄ) och tog reda pÄ vilken som var jord och vilken som var signal.
Letade fram kopplingsschema till 6300 med EHC, visade sig stÀmma bra i denna delen, och hittade rÀtt kopplingsstycke.
MÀtte bÄde jord och signal frÄn Hirschman till kopplingsstycket, inga problem. Kopplade pÄ Hirschman pÄ ventilen och mÀtte 25 ohm mellan polerna i kontaktstycket vilket fungerade bra. Jord och signal i samma stycke, bra tÀnkt.
Nu mÄste ju felet vara i elcentralen pÄ grÀvaren, dvs kabelbrott osannolikt. Kikade pÄ mötande kontaktstycke och sÄg att en sladd drog ivÀg nÄgon annan stans, bakom nÄgra relÀ. Detta stÀmde inte med kopplingsschemat! Den andra felande funktionen pÄ grÀvaren gick ocksÄ dit, samt lastarens lyft-signal (som jag aldrig haft problem med). Hmm.
GrÀvarens relÀ styrdes av en sladd som drog ivÀg ut pÄ grÀvarmen. Kunde inte följa den 100%, utan drog ut relÀerna och byglade istÀllet.
SvÄrare Àn sÄ var det inte.





















