Hej,
Har en Scania P94G -99 som har fått en huvudströmbrytare inmonterad på senare tid på pluskabeln direkt vid batterilådan.
Något enerverande att färdskrivaren stannar varje gång man bryter huvudströmmen!
Är det någon med elschema eller tips på var och hur man matar färdskrivaren direkt från batteriet med egen avsäkring?
/Henrik
Batterifrånskiljare och färdskrivare Scania 4
- HenkeBoy
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Scania P94G -99 Lastväxlare
Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60 - Ort: Örnsköldsvik
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
Re: Batterifrånskiljare och färdskrivare Scania 4
Har inte färdskrivaren ett eget backupbatteri? Och efter 25 år kanske det är mer än hög tid att byta det.
Den fil i Downloads Scania elscheman, översikt/inledning som påstås innehålla elschemor för Scania av ungefär den generationen gör tyvärr inte det, den verkar bara vara en slags inledning till kapitlet med elschemor i VHB.
Man kan notera att Volvolastbilar från 90-talet med fabriksmonterad batterifrånskiljare, har den på minus-sidan av batteriet och en separat ledning från batterisidan av frånskiljaren som fungerar som minus till utrustning som kräver ständig matning. Dessa saker får då såklart inte dessutom vara chassijordade, och man måste tänka sig för noga vid eventuella förbindelser mellan dem och resten av bilens elsystem.
Den fil i Downloads Scania elscheman, översikt/inledning som påstås innehålla elschemor för Scania av ungefär den generationen gör tyvärr inte det, den verkar bara vara en slags inledning till kapitlet med elschemor i VHB.
Man kan notera att Volvolastbilar från 90-talet med fabriksmonterad batterifrånskiljare, har den på minus-sidan av batteriet och en separat ledning från batterisidan av frånskiljaren som fungerar som minus till utrustning som kräver ständig matning. Dessa saker får då såklart inte dessutom vara chassijordade, och man måste tänka sig för noga vid eventuella förbindelser mellan dem och resten av bilens elsystem.
- HenkeBoy
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Scania P94G -99 Lastväxlare
Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60 - Ort: Örnsköldsvik
Batteri i färdskrivare? Ja det har jag inte tänkt på...
På de moderna digitala kan jag förstå, men denna gamla tickande klocka... Jag ska kolla om jag ser nåt!
På äldre Scania så har färdskrivaren en egen matning med fin avsäkring på plus och nåt motstånd i serie på minussidan.
Men så verkar det inte vara gjort på 4-serien.
På de moderna digitala kan jag förstå, men denna gamla tickande klocka... Jag ska kolla om jag ser nåt!
På äldre Scania så har färdskrivaren en egen matning med fin avsäkring på plus och nåt motstånd i serie på minussidan.
Men så verkar det inte vara gjort på 4-serien.
-
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Scania L124
https://www.tradebit.com/filedetail.php ... ice-manual
Här hittade jag en massa användbara kopplingsscheman. Verkar som att adr-versionerna låter färdskrivaren konstantmatas genom en separat krets, se grupp 16, schema 04 48. Exempelvis.
I korta drag ersätts kabel 30 till instrumentet med en egen säkrad matning direkt från batteriet.
Här hittade jag en massa användbara kopplingsscheman. Verkar som att adr-versionerna låter färdskrivaren konstantmatas genom en separat krets, se grupp 16, schema 04 48. Exempelvis.
I korta drag ersätts kabel 30 till instrumentet med en egen säkrad matning direkt från batteriet.