Problem backautomatik BPW
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
- Ort: Stockholm Norr
Re: Problem backautomatik BPW
Jag kan rekommendera ett fett , Omega95, som på äldre förpackningar kallas "Anti corrosion Grease" , nu kallas det "marinfett".
jag smörjer tex löstagbara dragkrokar ( som alltid sitter på plats) inga problem med att lossa dessa på besiktningen.
Dyrt men bra.
https://www.kullagret.com/product/omega ... fett-100gr
jag smörjer tex löstagbara dragkrokar ( som alltid sitter på plats) inga problem med att lossa dessa på besiktningen.
Dyrt men bra.
https://www.kullagret.com/product/omega ... fett-100gr
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 16:53:24, 03-06-2022
Re: Problem backautomatik BPW
Tack, ska kolla på det!Toost skrev: 11:27:04, 14-04-2025 Jag kan rekommendera ett fett , Omega95, som på äldre förpackningar kallas "Anti corrosion Grease" , nu kallas det "marinfett".
jag smörjer tex löstagbara dragkrokar ( som alltid sitter på plats) inga problem med att lossa dessa på besiktningen.
Dyrt men bra.
https://www.kullagret.com/product/omega ... fett-100gr
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 16:53:24, 03-06-2022
Re: Problem backautomatik BPW
Rev allt idag och smorde upp, till min förvåning så var nockarna relativt lätta att röra.
Smorde upp med en mängd kopparpasta så jag snudd på behöver oroa mig för koppartjuvar framöver. Allt går lätt och bra.
Men jag blir inte klok på justeringen.. Jag låser nockarna med en 4mm spik och har fått det perfekt justerat på båda däcken, men så fort jag plockar ur låsningen och bromsar så verkar nockarna glida ner lite så att allt blir för löst, trots att jag inte roterat bakåt. Jag ser hålet spiken ska in igenom men det är förskjutet typ 1 mm och jag behöver peta upp nockarna med en mejsel för att kunna få in spiken igen. De hoppar inte upp igen av att dra handbromsen, utan det verkar vara "normalläge".
Förslag? Eller ska jag bara finna mig i att behöva göra en besiktningsjustering innan?
Smorde upp med en mängd kopparpasta så jag snudd på behöver oroa mig för koppartjuvar framöver. Allt går lätt och bra.
Men jag blir inte klok på justeringen.. Jag låser nockarna med en 4mm spik och har fått det perfekt justerat på båda däcken, men så fort jag plockar ur låsningen och bromsar så verkar nockarna glida ner lite så att allt blir för löst, trots att jag inte roterat bakåt. Jag ser hålet spiken ska in igenom men det är förskjutet typ 1 mm och jag behöver peta upp nockarna med en mejsel för att kunna få in spiken igen. De hoppar inte upp igen av att dra handbromsen, utan det verkar vara "normalläge".
Förslag? Eller ska jag bara finna mig i att behöva göra en besiktningsjustering innan?
- Dexxas
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
- Maskin: Ford 5000 Bonntraktor
Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
VolvoValp L3314 -68
Abene VHF 3
ÖRN SK - Ort: Borlänge/Falun
Re: Problem backautomatik BPW
Är det rätt fjädrar som ska dra tillbaka nockarna,är dom nåtsånär färska eller har dom suttit där sen hedenhös?
Allt slits ju och fjädrar tappar spänsten med tiden.
Allt slits ju och fjädrar tappar spänsten med tiden.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: Trädgårdstraktor
- Ort: Lund
Re: Problem backautomatik BPW
Jag använder aldrig spiken....
Men i korthet.
Absolut ingen spänning från vajern
1Spänn på justerskruven till däcken låser sig.
2Släpp så hjulen går fritt.
3Dra handbromsen, kontrollera att hjulen är låsta.
Sen börjar du om på nr 1 igen.
När du inte kan justera något från föregående och hjulet ändå löper fritt är du färdig med den justeringen.
Sen justerar du dragningen eller vad den heter
Men i korthet.
Absolut ingen spänning från vajern
1Spänn på justerskruven till däcken låser sig.
2Släpp så hjulen går fritt.
3Dra handbromsen, kontrollera att hjulen är låsta.
Sen börjar du om på nr 1 igen.
När du inte kan justera något från föregående och hjulet ändå löper fritt är du färdig med den justeringen.
Sen justerar du dragningen eller vad den heter
Senast redigerad av Alexn72 den 20:30:31, 14-04-2025, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 16:53:24, 03-06-2022
Re: Problem backautomatik BPW
Fjädrarna är de som följde med i kitet, allt byttes för ett år sedan så relativt fräscha.Dexxas skrev: 18:47:30, 14-04-2025 Är det rätt fjädrar som ska dra tillbaka nockarna,är dom nåtsånär färska eller har dom suttit där sen hedenhös?
Allt slits ju och fjädrar tappar spänsten med tiden.
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 16:53:24, 03-06-2022
Re: Problem backautomatik BPW
Har faktiskt aldrig gjort det tidigare heller förutom nu, men tänker att det är en risk att nockarna hamnar i "rätt" nolläge så backarna ligger på, om jag skippar spiken och justerar som dom står nu.Alexn72 skrev: 20:25:03, 14-04-2025 Jag använder aldrig spiken....
Men i korthet.
Absolut ingen spänning från vajern
1Spänn på justerskruven till däcken låser sig.
2Släpp så hjulen går fritt.
3Dra handbromsen, kontrollera att hjulen är låsta.
Sen börjar du om på nr 1 igen.
När du inte kan justera något från föregående och hjueöt ändå löper fritt är du färdig
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 16:53:24, 03-06-2022
Re: Problem backautomatik BPW
Får absolut inte till det, justerat utan spik så att bromsarna tar lika vid 1/4 påskjut och låser vid 1/2. Men släpper jag på spännbandet och spänner om så tar de olika vid 1/4 igen.
Efter många försök så lyckades få dem att ta ungefär lika vid två försök så tänkte provåka, lastade på fyrhjulingen för att få lite vikt. Provade att backa och det var genast stopp. Har nu släppt dem så pass mycket att påskjutsbromsen går i bott om jag har handbromsen i och backar med bilen, men jag kan ändå inte backa med släpet!?
Så antigen justera så att påskjuten tar som den ska, eller så släpper jag vidare tills jag kan backa men att bromsarna inte tar som de ska..?!
Efter många försök så lyckades få dem att ta ungefär lika vid två försök så tänkte provåka, lastade på fyrhjulingen för att få lite vikt. Provade att backa och det var genast stopp. Har nu släppt dem så pass mycket att påskjutsbromsen går i bott om jag har handbromsen i och backar med bilen, men jag kan ändå inte backa med släpet!?
Så antigen justera så att påskjuten tar som den ska, eller så släpper jag vidare tills jag kan backa men att bromsarna inte tar som de ska..?!
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: Trädgårdstraktor
- Ort: Lund
- Dexxas
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
- Maskin: Ford 5000 Bonntraktor
Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
VolvoValp L3314 -68
Abene VHF 3
ÖRN SK - Ort: Borlänge/Falun
Re: Problem backautomatik BPW
Har nått minne av att det är lite trångt runt expandern som bromswiren sitter i på BPW och att expandern är lite osymmetrisk,är allt monterat efter en sprängskiss eller??Expandern kan vändas på två vis...
Är runt 15 år sedan jag sist jävvlades med en BPW....
Vet att jag fick ta över ett bromsjobb på en släpa med demonterade BPW bromsar,det stog en hink på flaket med alla belägg,fjädrar och allt som annat som ramlat loss under slakten,tog en stund att lista ut hur det var tänkt att fungera.
Någonting verkar sjukt med ditt trasslande,därav frågan.....
Är runt 15 år sedan jag sist jävvlades med en BPW....
Vet att jag fick ta över ett bromsjobb på en släpa med demonterade BPW bromsar,det stog en hink på flaket med alla belägg,fjädrar och allt som annat som ramlat loss under slakten,tog en stund att lista ut hur det var tänkt att fungera.
Någonting verkar sjukt med ditt trasslande,därav frågan.....

Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: Trädgårdstraktor
- Ort: Lund
- Dexxas
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
- Maskin: Ford 5000 Bonntraktor
Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
VolvoValp L3314 -68
Abene VHF 3
ÖRN SK - Ort: Borlänge/Falun
Re: Problem backautomatik BPW
Elbromsar har ju funnits i Svedala,gamla SMV husvagnar hade ofta sådana.Robert T skrev: 14:56:21, 15-04-2025 Tänk om vi hade USAs system med elbromsar istället, vad lätt livet hade varit...
Att dom inte finns kvar antar jag beror på att dragbilarna oftast måste modifieras med givarna som reglerar bromsen,det var en motståndshistoria som monterades i bilen vilket medförde en kostnad för användaren.
Vet att idag finns det bättre elektroniska lösningar som med sensorer mäter retardationen i dragbilen och styr bromsen.
Har ett gammalt husvagnsunderrede stående där bromskraftsregulatorn är inbyggd i vagnens "påskjut",misstänker att den innehåller någon form av kolstapel som reglerbart motstånd för bromskraften.
Den ska jag ta att dissikera någon dag framöver bara för att.....

Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: Trädgårdstraktor
- Ort: Lund
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala
Re: Problem backautomatik BPW
En amerikansk elbroms styrs absolut inte av dragstången utan av dragbilen, elpluggen har stift för broms. Dom flesta "trucks" har inbyggd elbromskontroll men det går även att eftermontera. Vårt system där ingen fattar hur man fixar bromsarna är bara efterblivet.
När dom byter bromsar i USA så har dom helt färdiga kit bara att bulta på och koppla in två sladdar, plus och minus...
https://www.youtube.com/watch?v=sxIaC6-Fp7M
När dom byter bromsar i USA så har dom helt färdiga kit bara att bulta på och koppla in två sladdar, plus och minus...
https://www.youtube.com/watch?v=sxIaC6-Fp7M