Solpaneler
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97 - Ort: Uppland
Re: Solpaneler
Batterilagring med ett separat batteri är ganska dyrt idag, särskilt om man vill ha lite storlek. Men många elbilar har ju idag 70-100kwh batteri och för många står den säkert med sladden i större delen av dygnet och de dagliga resorna klaras med 10-20% av kapaciteten. Där borde ju finnas potential att utnyttja 50kwh av bilens batteri per dygn som buffert när elen är dyr och ladda upp igen när solen lyser och/eller elen är billig. Ska man på långresa får man bara låta bli att ladda ur den dagen.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM Viktor
John Deere 2850
Hittade uppgifter om en fransk solcellsinstallation:
På ett tak i Ain i östra Frankrike finns de solceller som kan ha varit först att installeras i landet. Men hur levererar systemet på en kilowatt idag, med tanke på att det suttit där sedan juni 1992?
Under kontrollerade laboratorietest har den saken utretts: 79,5 procent av sin ursprungliga effekt. När samma test utfördes 20 år efter installationen var det 91,7 procent.
Franska organisationen Hespul, som verkar för att mer förnybart ska tillföras energimixen, kommenterar det hela med att solceller är en mogen, pålitlig teknologi som har ”kapacitet att bli en av de stora energikällorna i Frankrike och världen”.
Är det någon som har liknande uppgifter om gamla svenska installationer?
På ett tak i Ain i östra Frankrike finns de solceller som kan ha varit först att installeras i landet. Men hur levererar systemet på en kilowatt idag, med tanke på att det suttit där sedan juni 1992?
Under kontrollerade laboratorietest har den saken utretts: 79,5 procent av sin ursprungliga effekt. När samma test utfördes 20 år efter installationen var det 91,7 procent.
Franska organisationen Hespul, som verkar för att mer förnybart ska tillföras energimixen, kommenterar det hela med att solceller är en mogen, pålitlig teknologi som har ”kapacitet att bli en av de stora energikällorna i Frankrike och världen”.
Är det någon som har liknande uppgifter om gamla svenska installationer?
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: en mängd skrot
den lösningen finns väll redanbjörken skrev:Batterilagring med ett separat batteri är ganska dyrt idag, särskilt om man vill ha lite storlek. Men många elbilar har ju idag 70-100kwh batteri och för många står den säkert med sladden i större delen av dygnet och de dagliga resorna klaras med 10-20% av kapaciteten. Där borde ju finnas potential att utnyttja 50kwh av bilens batteri per dygn som buffert när elen är dyr och ladda upp igen när solen lyser och/eller elen är billig. Ska man på långresa får man bara låta bli att ladda ur den dagen.
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
- Expertområde: Drift av forum
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: en mängd skrot
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Eller så kan man läsa ursprunget till det som skrivs, upprepa inte journalisternas förvrängning.
7st solcellslampor = 62st kvar.
62 ÷ 208 veckor = ?
Och den lilla obetydlighet en "bedömmer att solcellerna spelat en roll" vilket inte är samma sak som att cellerna tar eld.
.
10st soptunnor med solcell = 69st kvar.En genomgång av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) visar att räddningstjänsten rapporterat in 79 fall där de bedömer att en solcell har spelat roll i brandens uppkomst mellan 2018 och 2022
7st solcellslampor = 62st kvar.
62 ÷ 208 veckor = ?
Och den lilla obetydlighet en "bedömmer att solcellerna spelat en roll" vilket inte är samma sak som att cellerna tar eld.
.
/Michael M
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
Istället för att läsa korta sammanfattningar kan man gärna läsa de fullständiga brandutredningsrapporterna som MSB har lagt ut. Mitt intryck av dem är att det är sällan själva solcellerna tar eld, de flesta bränder och tillbud beror på klantiga installationer, varmgång i säkerhetsbrytare av undermålig kvalitet, växelriktare som tar eld mm.
https://rib.msb.se/bib/Search/SearchIte ... s=R&rc=100
https://rib.msb.se/bib/Search/SearchIte ... s=R&rc=100
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65 - Ort: Mariefred, Södermanland
Eftersom jag blivit ägare till just solceller så tar det upp lite av min tid.
Det jag tycker mig ha märkt är att ägare till öst/väst monterade paneler har ungefär samma produktion som mina söder-monterade paneler på sommaren.
Nu på våren så producerar de inte lika bra (ett tyckande från mig)
Så för att reda ut detta så kan man ju jämföra paneler över Sverige.
Så jag gick igenom statistiken från 2024 och tog den bäst producerade dagen under 1 månad som ett värde vad man max kan få ut just den månaden.
Jämförde sedan med den bästa månaden på året och fick fram ett %-tal.

Om det sedan ger något av värde, det vet man inte förens fler har delat info
Det jag tycker mig ha märkt är att ägare till öst/väst monterade paneler har ungefär samma produktion som mina söder-monterade paneler på sommaren.
Nu på våren så producerar de inte lika bra (ett tyckande från mig)
Så för att reda ut detta så kan man ju jämföra paneler över Sverige.
Så jag gick igenom statistiken från 2024 och tog den bäst producerade dagen under 1 månad som ett värde vad man max kan få ut just den månaden.
Jämförde sedan med den bästa månaden på året och fick fram ett %-tal.

Om det sedan ger något av värde, det vet man inte förens fler har delat info

Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
- per-åke
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda) - Ort: Gräsmark/Värmland