Hur tänker polisen? Dubbdäck bort 16e april
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: H10b
Hur tänker polisen? Dubbdäck bort 16e april
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Re: Hur tänker polisen?
- Mattias_E
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF 35 -61
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
- Expertområde: Drift av forum
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Kanske jag som är hjärntrött men nitisk kan man väl bara vara efter den 16? Dvs direkt när det blir förbjudet börja bötfälla. Skulle man göra det innan vore det inte nitiskt, det skulle sakna lagstöd och vara olagligt.
- Mattias_E
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Är nog bara en riktig surmule till polis som skulle dra fram bötesblocket redan den 17:e, ja, hela april för den delen.
Personligen så förstår jag inte varför de valde att flytta fram bytesdatumet 14 dagar, enklare på alla vis när det var april ut med tanke på att vi kan ha allt från vinter till sommar här nere i södra delen av landet. Jo, jag vet, miljöskäl och partiklar.
Sen kan jag tänka mig att där kan vara en hel del diskussioner med polisen i Jönköping över påskhelgerna med tanke på Elmia och i alla fall många från södern kränger på sommardäcken oavsett att Jönköping kan vara ett riktigt jäkla köldhål med både is och snö runt påsk, speciellt när den är tidig.
Personligen så förstår jag inte varför de valde att flytta fram bytesdatumet 14 dagar, enklare på alla vis när det var april ut med tanke på att vi kan ha allt från vinter till sommar här nere i södra delen av landet. Jo, jag vet, miljöskäl och partiklar.
Sen kan jag tänka mig att där kan vara en hel del diskussioner med polisen i Jönköping över påskhelgerna med tanke på Elmia och i alla fall många från södern kränger på sommardäcken oavsett att Jönköping kan vara ett riktigt jäkla köldhål med både is och snö runt påsk, speciellt när den är tidig.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Alla kan inte vänta till den sextonde och förvänta sei få hjälp att skifta, det är brukligt att börja åtminstonde två dygn innan, bilen får ställas på parkering den sjuttonde om man inte har giltiga skäl att bruke dubbdäck.
Och för att tjata, hon utrycker en negation när hon säger "inte"
Trafikpolisen lär hålla sei till reglerna, den sjuttonde är det INTE tillåtet med dubbdäck.
Och för att tjata, hon utrycker en negation när hon säger "inte"
Trafikpolisen lär hålla sei till reglerna, den sjuttonde är det INTE tillåtet med dubbdäck.
/Michael M
- Mattias_E
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Re: Hur tänker polisen? Dubbdäck bort 16e april
Nej, alla kan inte vänta, men att förvänta sig vinterväglag fram till mitten av april är ju inte helt ovanligt ens i Skåne, speciellt i de norra delarna. Så oavsett är det snålt tilltaget med att det inte är tillåtet när det ej råder vinterväglag från mitten på april.
Visst, man får köra på dubbdäck om man kan förvänta sig vinterväglag, jäkligt surt att få böter den 19/4 och det sen blir snö och två dagar senare. Är ju upp till den enskilda polisen vid kontroll.
Visst, man får köra på dubbdäck om man kan förvänta sig vinterväglag, jäkligt surt att få böter den 19/4 och det sen blir snö och två dagar senare. Är ju upp till den enskilda polisen vid kontroll.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55
Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger. - Ort: Värnamo
Tror texten snarare speglar ett försämrat språkbruk än att polisen inte skulle ha koll på datumen.
För ett par år sedan däremot så var Jönköpingspolisen ute och bötfällde under natten mellan den 15:e och 16 april. Det vart livat i lokaltidningarna.
Har bestämt för mig att åklagaren släppte allt men agerandet är förtroendeskadligt.
För ett par år sedan däremot så var Jönköpingspolisen ute och bötfällde under natten mellan den 15:e och 16 april. Det vart livat i lokaltidningarna.
Har bestämt för mig att åklagaren släppte allt men agerandet är förtroendeskadligt.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Ja precis det är det jag menar, att uttrycka sig så dåligt rent av felaktigt är förtroendeskadande. Iaf för sådana som mig.
Här är det minusgrader på morgonen så hellre böter än olyckor
Här är det minusgrader på morgonen så hellre böter än olyckor
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C - Ort: Huddungeby västra Uppland
Sedan är det ganska långt mellan södra Skåne och norra Lappland. Samt att det är rätt stor skillnad mellan kusten och fjällen.så att ha ett datum för hela Sverige när det gäller däcksskifte är lite trubbigt.
Göran i Norråmyra
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15 - Ort: Malgomaj
Har ni inte 3 uppsättningar däck?
En uppsättning dubbfria vinterdäck för vår och höst när det är snöfritt på vägarna och en uppsättning med dubb samt en uppsätt med däck som är avsedda för sommarvägar.
En uppsättning dubbfria vinterdäck för vår och höst när det är snöfritt på vägarna och en uppsättning med dubb samt en uppsätt med däck som är avsedda för sommarvägar.
Errare humanum est
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: E60
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Ja, att göra dubb på asfalt är både halt och sedan har man inget utstick kvar när det behövs, känns inget logiskt i det, förutom i Uppsala då 
/Michael M
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021
När det väl blivit riktig vinterväg så funkar ju de dubbfria däcken skapligt, det är ju på plötsligt påfrusna asfaltsvägar på vår, men särskilt höst, som dubbdäcken gör störst nytta.Ivar Risslén skrev: 13:04:29, 15-04-2025 Har ni inte 3 uppsättningar däck?
Så egentligen bör du då gå från Sommardäck - dubb - dubbfria - dubb - sommar om du nu ska få ut maximalt med mil ur varje set =)
Sen så i praktiken så slutar även dubbdäck vara bra vinterdäck långt innan dom är "utslitna" så att man kör några extramil på asfalt vår och höst saknar betydelse för vanligt folk med normal årskörsträcka.
Apropå datum för byte så får man väl i princip får ha vinterdäck hela året om ifall vinterväglag kan väntas. På grund av detta kan man ha "åsikter om" polismans kommentar om "nitiskhet" . I princip så hänger det bara på att man har en bra förklaring till däckvalet så får dom lämna bötesblocket i fickan oavsett årstid.... sen lär väl den aktuella årstiden påverka hur bra din förklaring måste vara.