Byta skruvar i bromsok

Snacka om MC hÀr
Kategoriregler
Skriv alltid vad det Àr för modell, Ärsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om nÄgot nyss gjorts.
AlltsÄ om man frÄgar efter hjÀlp sÄ kan man kanske inte heller bedöma vad som Àr relevant information. SÄ bÀttre skriva för mycket Àn för lite.
oljonsbikall
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ljungby L9
ExpertomrÄde: Godshantering med hjÀlp av en Ljungby L9 och ett par Drivex pallgafflar.
Sverige

Byta skruvar i bromsok

InlĂ€gg av oljonsbikall  (trĂ„dstartaren) »

Hej! Jag har ett bromsok (Brembo) i aluminium till min MC. De 2 okhalvorna hÄlls ihop av 3 feta insexskruvar av stÄl. Skallarna pÄ dessa har börjat rosta och jag tÀnkte om jag kunde byta ut dem. Inte sÄ sugen pÄ att skaffa en renoveringssats sÄ jag tÀnker att om jag byter en skruv i taget och drar fast borde jag inte förstöra tÀtningarna mellan de 2 halvorna. NÄgon som testat detta? Eller har nÄgra invÀndningar?
Dessutom Àr jag ganska sugen pÄ att byta ut stÄlskruvarna mot rostfria. Fattade inte först varför man sÀtter stÄlskruvar pÄ ett sÄdant stÀlle, men börjar fundera om rostfritt och alu inte Àr kompatibla. Skulle eventuellt kunna fastna totalt om man senare vill ta isÀr det. En stÄlskruv kan ju som sagt sitta som berget i alu. Och rostfritt Àr ju kÀrvt som attan. Eller kan det ha med materialen utvidgning vid vÀrme att göra att brembo valt stÄl. NÄgon som sitter med lösningen?
"om det inte lÄter nÄt, kan jag lika gÀrna cykla"
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Rostfritt och aluminium fastnar ihop Ànnu vÀrre, i synnerhet om dessutom salt finns nÀrvarande. Varenda en som har skruvat med en utombordsmotor torde ha lagt mÀrke till det. Rostfritt Àr ocksÄ (precis som vissa slags mÀssing) lömskt genom att det Àr större risk att gÀngorna skÀr ihop, Àn med andra material i skruven. Aluminium har sÄ mycket större vÀrmeutvidgning Àn alla jÀrnhaltiga legeringar, att skillnaden mellan vanligt kolstÄl och rostfritt Àr försumbar i sammanhanget.

Bilbromsok frĂ„n 70-talet med halvor som Ă€r hopskruvade med insexskruvar (ATE-ok, den typ t ex satt bak pĂ„ Mercedes 123-serie eller fram pĂ„ VW typ 1 och 3), brukar gĂ„ bra att ta isĂ€r och sĂ€tta ihop utan packningsbyte. Åtminstone sĂ„ lĂ€nge de inte har utsatts för stark vĂ€rme efter att t ex ha gĂ„tt lĂ€nge med anliggande broms. CitroĂ«n hade en del bromsok (de som satt bak pĂ„ GS, CX m fl), som inte hade nĂ„gra sĂ€rskilda skruvar för att hĂ„lla ihop halvorna, utan de hölls ihop av fĂ€stskruvarna. NĂ€r man tog loss ett sĂ„dant ok kunde man inte undvika att det ramlade isĂ€r, och det blev inga problem med O-ringen som skulle tĂ€ta i kanalen mellan halvorna dĂ€r heller.
oljonsbikall
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
ExpertomrÄde: Godshantering med hjÀlp av en Ljungby L9 och ett par Drivex pallgafflar.
Sverige

Jösses! Det lÄter ju i och för sig som en helt normal konstruktion för att vara Citroen. Jag lyckades en gÄng fÄ en nylockmutter i rostfritt pÄ en rostfri gÀngstÄng att totalskÀra innan ens muttern bottnat mot materialet. SÄ nog Àr det kÀrvt allt.
Skulle haft nÄt liknande kopparpasta pÄ den rostfria skruven innan den gÄr in i oket? Har lÀst att kopparpastan tydligen inte gillar vÀrmen som kan uppstÄ i ett bromsok samt kan vara elak pÄ aluminium.
Samtidigt som skruven tyvÀrr lÀtt fastnar i alu sÄ kan man vara rÀtt sÀker pÄ att den sitter kvar vilket Àr en klar fördel pÄ ett bromsok. Jag fÄr googla lite pÄ "bromsoksskruvpasta" om det nu finns :)
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Det finns ju liknande pastor som innehÄller annat metallpulver Àn koppar, som Àr bÀttre nÀr man har med aluminium att göra. Jag tror t o m Biltema sÀljer eller har sÄlt nÄgon s k aluminiumpasta, det finns ocksÄ en gammal hederlig sort som heter Never-Seez. Brukar inte gÄ att hitta i fordonsbranschen men dÀremot hos firmor som sÀljer industriförnödenheter.
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Sverige

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

En annan sak att tÀnka pÄ Àr strÀckgrÀnsen för skruvarna som hÄller i hop bromsokshalvorna. Det kan vara stora krafter som pÄverkar de nÀr man bromsar hÄrt.
Errare humanum est
Göran Ekman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Sverige

InlĂ€gg av Göran Ekman »

Vad Àr poÀngen med bromsok i aluminium?
DÄ vet vi att man ska undvika att anvÀnda rostfria skruvar till aluminium.
PÄ flygsidan anvÀnder man titanskruvar ibland. Skulle det funka ihop med aluminium?
Göran i NorrÄmyra
TillfÀlligt pÄ banan
bert
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: valtra i lite olika storlekar
Sverige

InlĂ€gg av bert »

Inte alls ovanligt att rostfritt skÀr med nylock mutter vissa storlekar Àr vÀrre Àn andra har man lÀrt sig efter jobbat mÄnga Är med montering av bÄtar
AnvÀndarens profilbild
rospigg
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69
Sverige

InlĂ€gg av rospigg »

Titan funkar vÀldigt bra mot aluminium, dÄ de ligger nÀra varandra i "Àdelhet"
(Tabellen för olika Àdla material har nÄgot namn jag sÀllan kommer pÄ, och aldrig anvÀnder)
BM425
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

InlĂ€gg av BM425 »

Elektrokemisk spÀnningstabell https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroke ... ingsserien

NÀr man kombinerar olika metaller sÄ ska man vÀlja de som ligger nÀra varandra i tabellen.

liten story :smile:
Jag gjorde en gÄng en bussning i mÀssing o satte i en hÄllare av aluminium till mitt kamerastativ. Det tog bara nÄgon vecka innan aluminium hade vandrat över till mÀssningsbiten med en grÄ yta.
Inget Àr sÄ bra att det inte kan förbÀttras.
Klart jag lÀser bibeln "OrdsprÄksboken 21:19"
oljonsbikall
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Hittade som exempel M8x55 i Titan pĂ„ nĂ€tet för runt en hundring styck. Trodde det var betydligt dyrare, sĂ„ Titan fĂ„r det bli dĂ„. ÅterstĂ„r bara att pilla ur originalen och se vad det kan vara för nĂ„t. Med Murphys lag i bakhuvudet sĂ„ lĂ€r det vĂ€l vara nĂ„n norditaliensk specialbrembogĂ€nga. Tack alla för era kommentarer och tips.
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Sverige

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

Varför aluminium i bromsoken och inte gjutjÀrn. Det Àr för att hÄlla ner den ofjÀdrade vikten av hjul, skivor och ok samt gaffelben eller andra delar i hjulupphÀngningen som följer med i hjulens rörelser.
Errare humanum est
Göran Ekman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Sverige

InlĂ€gg av Göran Ekman »

Okej det resonemanget kan jag köpa.
NÀr det gÀller titan mot stÄl i skruvar. NÄgon nackdel med titan?
DÄ blir det en radikal lÀttning av skruvarnas vikt andel av den ofjÀdrade vikten.

Gjorde en liten sökning finns en del att lÀsa om titan vs stÄl.
Det som man kan ha med sig Àr att titan Àr inte en produkt lika lite som stÄl Àr en produkt det finns mÄnga olika legeringar.
Göran i NorrÄmyra
TillfÀlligt pÄ banan
fretchi
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300
Sverige

InlĂ€gg av fretchi »

oljonsbikall skrev: 09:36:07, 16-04-2025 Hittade som exempel M8x55 i Titan pĂ„ nĂ€tet för runt en hundring styck. Trodde det var betydligt dyrare, sĂ„ Titan fĂ„r det bli dĂ„. ÅterstĂ„r bara att pilla ur originalen och se vad det kan vara för nĂ„t. Med Murphys lag i bakhuvudet sĂ„ lĂ€r det vĂ€l vara nĂ„n norditaliensk specialbrembogĂ€nga. Tack alla för era kommentarer och tips.
Se bara till att skruvarna du ersÀtter med har samma hÄllfasthet som de gamla.
lillmalen
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: HydrovÄg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfrÀs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3
Sverige

InlĂ€gg av lillmalen »

Titan Àr starkt, men inte speciellt duktilt, det Àr svÄrt med "kÀnslan" drar man för hÄrt sÄ snÀpper det av...
oljonsbikall
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

AjdÄ! Har en förmÄga att dra lite för hÄrt. De fÄ gÄnger jag anvÀnder momentnyckel tÀnker jag alltid: va fan klickar det redan, sÄ lite? Blir att kolla upp noga dÄ vad man fÄr dra Ät.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "MC"