Byta skruvar i bromsok

Snacka om MC här
oljonsbikall
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:06:42, 15-04-2025
Maskin: Ljungby L9
Expertområde: Godshantering med hjälp av en Ljungby L9 och ett par drivex pallgafflar.
Ort: Orsa
Sverige

Byta skruvar i bromsok

#1 

Inlägg av oljonsbikall  (trådstartaren) »

Hej! Jag har ett bromsok (Brembo) i aluminium till min MC. De 2 okhalvorna hålls ihop av 3 feta insexskruvar av stål. Skallarna på dessa har börjat rosta och jag tänkte om jag kunde byta ut dem. Inte så sugen på att skaffa en renoveringssats så jag tänker att om jag byter en skruv i taget och drar fast borde jag inte förstöra tätningarna mellan de 2 halvorna. Någon som testat detta? Eller har några invändningar?
Dessutom är jag ganska sugen på att byta ut stålskruvarna mot rostfria. Fattade inte först varför man sätter stålskruvar på ett sådant ställe, men börjar fundera om rostfritt och alu inte är kompatibla. Skulle eventuellt kunna fastna totalt om man senare vill ta isär det. En stålskruv kan ju som sagt sitta som berget i alu. Och rostfritt är ju kärvt som attan. Eller kan det ha med materialen utvidgning vid värme att göra att brembo valt stål. Någon som sitter med lösningen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: Västernorrland
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#2 

Inlägg av torbjorn_forsman »

Rostfritt och aluminium fastnar ihop ännu värre, i synnerhet om dessutom salt finns närvarande. Varenda en som har skruvat med en utombordsmotor torde ha lagt märke till det. Rostfritt är också (precis som vissa slags mässing) lömskt genom att det är större risk att gängorna skär ihop, än med andra material i skruven. Aluminium har så mycket större värmeutvidgning än alla järnhaltiga legeringar, att skillnaden mellan vanligt kolstål och rostfritt är försumbar i sammanhanget.

Bilbromsok från 70-talet med halvor som är hopskruvade med insexskruvar (ATE-ok, den typ t ex satt bak på Mercedes 123-serie eller fram på VW typ 1 och 3), brukar gå bra att ta isär och sätta ihop utan packningsbyte. Åtminstone så länge de inte har utsatts för stark värme efter att t ex ha gått länge med anliggande broms. Citroën hade en del bromsok (de som satt bak på GS, CX m fl), som inte hade några särskilda skruvar för att hålla ihop halvorna, utan de hölls ihop av fästskruvarna. När man tog loss ett sådant ok kunde man inte undvika att det ramlade isär, och det blev inga problem med O-ringen som skulle täta i kanalen mellan halvorna där heller.
oljonsbikall
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:06:42, 15-04-2025
Maskin: Ljungby L9
Expertområde: Godshantering med hjälp av en Ljungby L9 och ett par drivex pallgafflar.
Ort: Orsa
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#3 

Inlägg av oljonsbikall  (trådstartaren) »

Jösses! Det låter ju i och för sig som en helt normal konstruktion för att vara Citroen. Jag lyckades en gång få en nylockmutter i rostfritt på en rostfri gängstång att totalskära innan ens muttern bottnat mot materialet. Så nog är det kärvt allt.
Skulle haft nåt liknande kopparpasta på den rostfria skruven innan den går in i oket? Har läst att kopparpastan tydligen inte gillar värmen som kan uppstå i ett bromsok samt kan vara elak på aluminium.
Samtidigt som skruven tyvärr lätt fastnar i alu så kan man vara rätt säker på att den sitter kvar vilket är en klar fördel på ett bromsok. Jag får googla lite på "bromsoksskruvpasta" om det nu finns :)
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: Västernorrland
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#4 

Inlägg av torbjorn_forsman »

Det finns ju liknande pastor som innehåller annat metallpulver än koppar, som är bättre när man har med aluminium att göra. Jag tror t o m Biltema säljer eller har sålt någon s k aluminiumpasta, det finns också en gammal hederlig sort som heter Never-Seez. Brukar inte gå att hitta i fordonsbranschen men däremot hos firmor som säljer industriförnödenheter.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Ort: Malgomaj
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#5 

Inlägg av Ivar Risslén »

En annan sak att tänka på är sträckgränsen för skruvarna som håller i hop bromsokshalvorna. Det kan vara stora krafter som påverkar de när man bromsar hårt.
Errare humanum est
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Ort: Huddungeby västra Uppland
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#6 

Inlägg av Göran Ekman »

Vad är poängen med bromsok i aluminium?
Då vet vi att man ska undvika att använda rostfria skruvar till aluminium.
På flygsidan använder man titanskruvar ibland. Skulle det funka ihop med aluminium?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
bert
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Maskin: valtra i lite olika storlekar
Ort: Ryd södrasmåland
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#7 

Inlägg av bert »

Inte alls ovanligt att rostfritt skär med nylock mutter vissa storlekar är värre än andra har man lärt sig efter jobbat många år med montering av båtar
Användarens profilbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69
Ort: Uppland
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#8 

Inlägg av rospigg »

Titan funkar väldigt bra mot aluminium, då de ligger nära varandra i "ädelhet"
(Tabellen för olika ädla material har något namn jag sällan kommer på, och aldrig använder)
BM425
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Ort: Motala
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#9 

Inlägg av BM425 »

Elektrokemisk spänningstabell https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroke ... ingsserien

När man kombinerar olika metaller så ska man välja de som ligger nära varandra i tabellen.

liten story :smile:
Jag gjorde en gång en bussning i mässing o satte i en hållare av aluminium till mitt kamerastativ. Det tog bara någon vecka innan aluminium hade vandrat över till mässningsbiten med en grå yta.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
oljonsbikall
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:06:42, 15-04-2025
Maskin: Ljungby L9
Expertområde: Godshantering med hjälp av en Ljungby L9 och ett par drivex pallgafflar.
Ort: Orsa
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#10 

Inlägg av oljonsbikall  (trådstartaren) »

Hittade som exempel M8x55 i Titan på nätet för runt en hundring styck. Trodde det var betydligt dyrare, så Titan får det bli då. Återstår bara att pilla ur originalen och se vad det kan vara för nåt. Med Murphys lag i bakhuvudet så lär det väl vara nån norditaliensk specialbrembogänga. Tack alla för era kommentarer och tips.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Ort: Malgomaj
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#11 

Inlägg av Ivar Risslén »

Varför aluminium i bromsoken och inte gjutjärn. Det är för att hålla ner den ofjädrade vikten av hjul, skivor och ok samt gaffelben eller andra delar i hjulupphängningen som följer med i hjulens rörelser.
Errare humanum est
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Ort: Huddungeby västra Uppland
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#12 

Inlägg av Göran Ekman »

Okej det resonemanget kan jag köpa.
När det gäller titan mot stål i skruvar. Någon nackdel med titan?
Då blir det en radikal lättning av skruvarnas vikt andel av den ofjädrade vikten.

Gjorde en liten sökning finns en del att läsa om titan vs stål.
Det som man kan ha med sig är att titan är inte en produkt lika lite som stål är en produkt det finns många olika legeringar.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
fretchi
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300
Ort: Hakkas
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#13 

Inlägg av fretchi »

oljonsbikall skrev: 09:36:07, 16-04-2025 Hittade som exempel M8x55 i Titan på nätet för runt en hundring styck. Trodde det var betydligt dyrare, så Titan får det bli då. Återstår bara att pilla ur originalen och se vad det kan vara för nåt. Med Murphys lag i bakhuvudet så lär det väl vara nån norditaliensk specialbrembogänga. Tack alla för era kommentarer och tips.
Se bara till att skruvarna du ersätter med har samma hållfasthet som de gamla.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#14 

Inlägg av lillmalen »

Titan är starkt, men inte speciellt duktilt, det är svårt med "känslan" drar man för hårt så snäpper det av...
oljonsbikall
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:06:42, 15-04-2025
Maskin: Ljungby L9
Expertområde: Godshantering med hjälp av en Ljungby L9 och ett par drivex pallgafflar.
Ort: Orsa
Sverige

Re: Byta skruvar i bromsok

#15 

Inlägg av oljonsbikall  (trådstartaren) »

Ajdå! Har en förmåga att dra lite för hårt. De få gånger jag använder momentnyckel tänker jag alltid: va fan klickar det redan, så lite? Blir att kolla upp noga då vad man får dra åt.
Skriv svar
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "MC"