Jag planerar att byta bromsar på en Valtra m130. Troligen på semestern. Valtras M-serie är ganska lika T-serien som är ganska vanliga.
Börjar få slut på justeringsmöjligheter men traktorn har ju gått ungefär 7000h så det kanske inte är så konstigt.
Det läcker bromsvätska också så det ska också fixas.
Den har alltid varit ganska trögbromsad (bromsarna är effektiva men man får trampa ganska hårt på pedalen.) men jag har hört att det kanske finns mjukare bromsskivor. Är det nånn kört med mjukare skivor och är nöjd? Eller missnöjd?
Traktorn har mer eller mindre gått i pension så den går mest med lättare körning numera. Därför så tror jag inte bromsarna kommer att plågas speciellt mycket i framtiden. Då kanske det inte gör nått om bromsskivorna är mjukare än standard.
Brukar man byta packningar i släpvagnsbromsen också? Den bör ju också aktiveras av bromsvätskan.
Valtra m130 renovera bromsar
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: valtra i lite olika storlekar
Re: Valtra m130 renovera bromsar
Grannen har en N-serie som är lite så med i bromsarna inte de här goa nypet utan man trycker riktigt i jämförelse med dom andra Valtrorna
Men den har gått med lite ojämna bromsar och en del utan broms på vagnen så jag har fått för mig att bromsarna har typ blivit brända så där för det är dåligt bett vid lättare pedal tryck
Jag har nog inte hört någon som renoverat bromsventilen om dom inte haft problem med den
Men den har gått med lite ojämna bromsar och en del utan broms på vagnen så jag har fått för mig att bromsarna har typ blivit brända så där för det är dåligt bett vid lättare pedal tryck
Jag har nog inte hört någon som renoverat bromsventilen om dom inte haft problem med den
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Re: Valtra m130 renovera bromsar
M130:n har gått många mil på vägen. Det mesta med obromsade vagnar. Enda vagnen som man nästan alltid anslöt bromsarna på var nog dyngspridarn.
Det är mest när man kört några timmar tex. med lastaren som man känner att det skulle vara skönt med en mer lätttryckt bromspedal. Är lite fånigt att jag kan trycka ner kopplingen med lillfingret (nästan iallafall..) men att bromsen är så tung som den är. Skulle kanske bli lite bättre om man byter fjädrarna som håller upp pedalerna fast det är ju även bra att man kan ha foten på pedalen utan att den far ner.
Det blir troligen original skivor. Vet inte ens om det finns andra alternativ. Har funderat på bromsservo också men det känns lite överkurs..
Jag har kört en N serie Valtra ganska mycket. Den hade också problem med bromsarna fast den inte gått speciellt många timmar.
Justerade bromsarna men sedan så har jag för mej att bromsskvorna byttes. Kan ha varit då det var prat om mjukare bromsskivor?
Det är mest när man kört några timmar tex. med lastaren som man känner att det skulle vara skönt med en mer lätttryckt bromspedal. Är lite fånigt att jag kan trycka ner kopplingen med lillfingret (nästan iallafall..) men att bromsen är så tung som den är. Skulle kanske bli lite bättre om man byter fjädrarna som håller upp pedalerna fast det är ju även bra att man kan ha foten på pedalen utan att den far ner.
Det blir troligen original skivor. Vet inte ens om det finns andra alternativ. Har funderat på bromsservo också men det känns lite överkurs..
Jag har kört en N serie Valtra ganska mycket. Den hade också problem med bromsarna fast den inte gått speciellt många timmar.
Justerade bromsarna men sedan så har jag för mej att bromsskvorna byttes. Kan ha varit då det var prat om mjukare bromsskivor?