SABB 1G ingen kompression

Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt hÀr
peri
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Re: SABB 1G ingen kompression

InlĂ€gg av peri  (trĂ„dstartaren) »

Insugsventilen Àr ny och inslipad. Avgasventilen Àr den gamla men inslipad och bedömd av erfaren bilmekaniker att det ska vara tÀtt. Hur testet gÄtt till vet jag inte men jag antar att man anvÀnder vÀtska?
Ni har sÀkert rÀtt att det Àr ventilen som Àr boven. Innan jag skaffar en ny vill jag bara höra om det kÀnns rimligt att utesluta annan orsak som sprucken topp tex.
TÀnker ocksÄ att ventilstyrningen skulle kunna vara skadad om tallriken Àr skev men nÀr jag trycker ventilerna för hand tycker jag att de löper fint sÄ styrningen borde vÀl vara ok.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Visst kan det vara en spricka i toppen, men om den Àr sÄ stor att motorn inte fÄr nÄgon kompression, borde den synas tydligt. Se upp om motorn inte har insatsventilsÀten utan sÀtena Àr bearbetade direkt i gjutjÀrnet, dÄ kan det bli fina sprickor i sjÀlva tÀtningsytan.

Ett sÀtt att kolla att ventilslipningen Àr lyckad Àr att rita dit ett antal blyertsstreck pÄ tÀtningsytan, sÀtt sedan ner ventilen i sÀtet och vrid den litegrann (typ 5 minuter pÄ klockan) fram och tillbaks, ta sedan upp den och kolla att alla streck Àr utsuddade. Gör om det hela med ventilen vriden 1/2 eller 1/4 varv för att utesluta problem pga krokig ventil etc.
Kolla ocksÄ att ventilen inte glappar för mycket i styrningen, förmodligen finns det en spec pÄ tillÄtet glapp i VHB som ju har lÀnkats till tidigare i trÄden.
peri
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

InlĂ€gg av peri  (trĂ„dstartaren) »

Vad jag förstÄr Àr sÀtena bearbetade direkt i gjutjÀrnet.
Ska fokusera pÄ ventilen. Tack.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Mellanvarvsdieslar/fyrtakt"