Briggs och stratton - ingen gnista

Snacka om Briggs&Stratton hÀr
Oliwerblyckert
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: mccormick B141
Sverige

Re: Briggs Och stratton

InlĂ€gg av Oliwerblyckert  (trĂ„dstartaren) »

Bild

OsÀker pÄ hur det ska se ut hÀr nÄgot som ser fundersamt ut?
JPEG
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF 35
Sverige

InlĂ€gg av JPEG »

Brytarspetsarmen har hoppat ur slitsen pÄ den runda bussningen vid den högra Ànden ovanför fjÀdern...
Oliwerblyckert
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Ja det var nog mitt fel. Men annars ser brytar spetsarna normala ut? Det var lite belÀggning pÄ dem innan jag putsade utav dem nÄgorlunda
JPEG
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF 35
Sverige

InlĂ€gg av JPEG »

JÀmna till med fil och stÀll in rÀtt avstÄnd genom förskjutning av kondingen 0,5-0,6 mm.
AnvÀndarens profilbild
rospigg
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69
Sverige

InlĂ€gg av rospigg »

Dra runt motorn samtidigt som du kÀnner efter sÄ att "tryckaren" rör sig, alltsÄ den som ska lyfta brytararmen. (fjÀdern sköter returgÄng) Det hÀnder att "tryckaren" Àrgar fast om en motor har stÄtt lÀnge.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

KontrollmÀt kondensatorn sÄ du Àr sÀker pÄ att den Àr frisk, om du har möjlighet.

PÄ en B&S-motor med brytare, Àr det fullt normalt att man mÄste putsa upp brytarna för att fÄ gnista om motorn har stÄtt oanvÀnd mer Àn 1-2 Är.
Stefan1972
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Stefan1972 »

Annars Àr det betydligt enklare att köpa en ny tÀndspole som medger brytarlöst. DÄ slipper man problemet helt........
AnvÀndarens profilbild
G-son
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av G-son »

Tror inte det finns passande ersÀttare för alla varianter, och dom kan vara lite dyra i förhÄllandet till vÀrdet pÄ en gammal grÀsklippare eller liknande. Men visst Àr det en smidig lösning nÀr det funkar.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
BM425
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

InlĂ€gg av BM425 »

Det finns skrotade grÀsklippare med BS motorer, bara att ta delarna frÄn en nyare o montera pÄ den gamle.
Jag har en jordfrÀs med en vit BS motor antagligen frÄn -70-talet. Den gick inte bra, tog förgasare o tÀndsystem frÄn en skuren klippare frÄn -90-talet. Delarna passade rakt pÄ, den har nu gÄtt bra sedan den operationen för ca 20 Är sedan.
Inget Àr sÄ bra att det inte kan förbÀttras.
Klart jag lÀser bibeln "OrdsprÄksboken 21:19"
Oliwerblyckert
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Re: Briggs och stratton - ingen gnista

SkĂ€ms över att ha missat en detalj men förra Ă€garen har nog ocksĂ„ varigt dĂ€r och pillat för kilen pĂ„ axeln imellan svĂ€nghjulet fattades😂 nĂ„gon som vet exakt vilken art nummer till kil som passar sĂ„ kan jag bestĂ€lla en ny eller sĂ„ fĂ„r jag gĂ„ ut och mĂ€ta
Oliwerblyckert
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Bild

Behöver ocksÄ hjÀlp med namn pÄ denna aluminium platta som sitter runt axeln samma dÀr om nÄgon skulle veta exakt art nummer till min modell skulle vara super
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Deutz F3L514
Sverige

SprÀngskisser med reservdelsnummer till B&S-motorer finns pÄ deras website, det Àr bara att knappa in motorns typbeteckning i deras sökverktyg. Typbeteckningen/numret stÄr instansat nÄgonstans pÄ motorn, vanligtvis pÄ flÀktkÄpan eller pÄ en plÄt vid ljuddÀmparen. Tre siffergrupper "TYPE" , "MODEL" och "CODE". Den sista Àr en slags serienummer, och de tvÄ första siffrorna dÀr anger ofta tillverkningsÄret.

BetrÀffande svÀnghjulskilen, sÄ Àr originalkilen tillverkad av ett mjukt material (zinklegering, aluminium eller liknande). AnvÀnd endast originalkil, meningen Àr att den ska kunna skjuvas av om det blir tvÀrstopp för motorn. Har man en stÄlkil dÀr sÄ riskerar man vevaxelbrott eller att svÀnghjulet spricker.
Oliwerblyckert
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

"Allt jag tar i verkar skÀra ihop... skÀmt Äsido, men sÄ blev det med premiÀrturen med jordfrÀsen. Den vÀrmenöp efter cirka tvÄ timmars körning. Allt jag gjort var att trimma in den pÄ förgasaren sÄ att den skulle gÄ hyfsat rent utan att dö av. Samt att jag drog mig för att byta olja i den, men det skulle jag nog ha gjort sÄ hÀr efterÄt. Men jag kontrollerade i alla fall att det fanns olja i den innan jag startade den. Det var som nÀr bensinen tog slut sÄ den nöp, och jag antar att soppan kylde den en del. Den gick och dra runt ett par gÄnger innan den totalt nöp. Vad bör jag börja med att göra nu? Och varför kunde detta ske? Tacksam för svar
Oliwerblyckert
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Eller kan det vara sÄ att maskinen jag har Àr 2 taktare och jag behöver ha olja i sopan isf kan det kanske rÀcka med att ta loss tÀnd stiftet och HÀlla i olja eller till och med kanske coca cola för att fÄ cylindern att börja röra pÄ sig eller Àr jag helt ute och cyklar? Den nöp Ju inte under körning var ju faktiskt nÀr den stod stilla
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Deutz F3L514
Sverige

Nej, allt ser ju ut som pÄ en vanlig sidventils 4-takts B&S. TvÄtaktsmotorer som ska smörjas med oljeblandat brÀnsle, har ALDRIG olja i vevhuset, det Àr ju utfört sÄ att det sluter sÄ tÀtt som möjligt mot vevskivorna för att det inte ska bli onödigt mycket "skadligt rum" som förstör vevhuskompressionen, och dÄ finns det inte plats för nÄgon oljesump.

Vad skulle syftet med Coca Cola vara? Den innehÄller ju en aning fosforsyra samt kolsyra som kan vara rostlösande, och socker som sÀtter ned ytspÀnningen, men annars har den knappast nÄgra positiva egenskaper. Det Àr bara om saker har fastnat pga rost, Àrg eller annan korrosion som det teoretiskt (men knappast praktiskt) skulle kunna gÄ att fÄ dem att slÀppa med en coladryck, men inte ens teoretiskt om det rör sig om en skÀrning/varmnypning.

Börja med att tappa ur oljan och kolla om det finns nÄgra metallspÄn i den som kan avslöja nÄgot (borde helst ha gjorts medan motorn var varm, nu nÀr den har stÄtt ett tag efter haveriet kan det vara bra att skölja ur oljesumpen med t ex diesel för att fÄ ut ev spÄn som ligger i bottensatsen). KÀnn noga genom att röra pÄ vevaxeln om det verkar vara kolven som har fastnat eller nÄgot lager som har skurit. Om du har anledning att misstÀnka kolven, ta av toppen och avsyna cylinderloppet, sÄ fÄr man gÄ vidare med felsökningen sedan.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Briggs&Stratton"