Stiga Park Pro 16 HST som ryker svart och ojämn gång

Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här
Stigaparken
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Stiga Park
Sverige

Stiga Park Pro 16 HST som ryker svart och ojämn gång

Inlägg av Stigaparken  (trÃ¥dstartaren) »

Jag har en Stiga Park Pro 16 HST som är från runt 2000-talet. Problemet med denna är att den stått senaste 4 åren utomhus utan att brukas. Sist jag körde den gick den fint vill jag minnas. Vad jag dock tror så har den varit väldigt sparsamt servad och när senaste oljebytet gjordes vet jag inte.

Nu efter uppstart går den väldigt orent. När jag först startade första gången gick startade den lätt men det rykte svart och hade en ojämn gång, pendlar upp och ned i varvtal. Den gick att köra men gick då ojämnt och stundtals ville den dö. Bränsleförbrukningen kändes högre än vad den borde vara.

Det jag hittills gjort var att ta ned förgasaren och tog isär koppen där flottören är, men där var det inte mycket skräp att ta bort. Mer än så gjorde jag inte och maskinen går fortfarande lika ojämnt som innan jag tog ned förgasaren. Flottörnålen SÅG bra ut och håller tätt när håller förgasaren upp och ned och blåser. Jag testade även att köra utan luftfilter men utan någon större skillnad.

Det som dock gjorde skillnad var efter att jag hade igång den efter att jag gjorde detta:
Jag gjorde rent tändspolarna och tändstiften. Tändstiften var väldigt sotiga och blöta och tändningsarmaturerna tog jag loss och gjorde rent från rost och gjorde rent svänghjulet från rost. Jag är dock osäker på hur väl jag fick till avstånd mellan tändningsarmatur och svänghjul, jag chansade och vek ett papper tre gånger och använde som distans. Finns det någon som kan ge exakt mått för hur avståndet skall vara lyssnar jag.

Efter detta gick upplevde jag att motorn fick lite stabilare gång och upplevs dra mindre bränsle. Kan ju vara så pass enkelt att jag gjorde rent tändstiften med mjuk stålborste och medel. Men motorn har ändå väldigt kämpigt och ryker sot när jag ökar varvtalet genom reglaget från bottenläget till högsta.

Jag tog isär förgasaren och tog lite bilder. Kan bifoga dessa.
Mitt nästa steg är att eventuellt byta olja och köpa nya tändstift och se om det kan lösa några problem.. Ni får jättegärna hjälpa mig att försöka felsöka detta problem.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
5.jpg
6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro
Expertområde: Nätverk och servers
Sverige

Re: Stiga Park Pro 16 HST som ryker svart och ojämn gång

Inlägg av magloman »

Har du tömt ur den gamla bensinen och slagit i ny?

Vad är det för motor?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Stigaparken
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

magloman skrev: 18:56:36, 07-05-2025 Har du tömt ur den gamla bensinen och slagit i ny?

Vad är det för motor?
Ja, den är urtömd och jag kört upp en tank med ny bensin efter detta. Jag hade även i bränsletillsats i början för att se om det gjorde någon skillnad.

Motorn är en 16 hästars Briggs and Stratton Vanguard.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

En vanlig orsak till för fet bränsleblandning med svartrök mm som följd på B&S med flottörförgasare, är om flottörhuspackningen inte är perfekt tät. Ett sätt att kolla om det är den packningen som är boven är, att provköra motorn utan luftfilter, om bränsleblandningen verkar bli mer rätt då så vet man att problemet är att atmosfärstryck når flottörhuset via någon läcka.

Om oljenivån är för hög eller om oljan är uppenbart bensinblandad (märks på lukten samt att den är onormalt blaskig), så tveka inte att göra ett oljebyte. Om det finns bensin i oljan, så avdunstar den under körning och motorn suger i sig bensinångorna via vevhusventilationen, vilket också bidrar till för fet bränsleblandning.
Stigaparken
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Sist testade jag nog att lossa lite på luftfiltret under gång men utan resultat. Men ska testa det igen vid nästa tillfälle om oljebytet och nya tändstift löser det hela.
På en av mina bilder jag lade upp kan man se att det är fuktigt i förgasaren när jag tagit bort luftfiltret som sitter i anslutning till förgasaren, ska det vara så?
Slangen från vevhusventilationen mynnar ut precis intill den öppningen.

Tyckte att oljan såg lite för ljus ut och var på det översta max-strecket på stickan när jag kollade sist.
Vet ni vad för olja, oljefilter och tändstift som skall vara till min maskin?
På tändstiften som sitter på nu står det RC12YC. Har nämligen ingen handbok för underhåll och har svårt att veta vilka artikelnummer som är de rätta.

/Tog bort onödigt citat /M
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Deutz F3L514
Sverige

Är det något uppenbart fel på tändstiftet som sitter där?

Instruktionsböcker för B&S-motorer brukar gå att ladda ner från motortillverkarens website. Det finns ju tre nummer instansade nånstans på motorn, ofta på fläktkåpan eller på en plåt vid ljuddämparen, det är de som används för att identifiera motorn.
Stigaparken
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Skall kika efter dessa tre nummer.

Nja, det ena tändstiftet var lite mer slitet än det andra. Jag mätte avstånden men lade aldrig på minnet hur mycket det låg på.
Det jag tänkte på var att ett byte av tändstift i sig kanske inte är så dyr historia, om man ändå ska byta olja och filter. Känns det ovärt att byta stift?
Dessa stift är nog inte bytta på väldigt många år. Skulle bli förvånad om den är servad senaste 10 åren. Senaste fyra åren har den dock mest stått ute och blivit risig och nedgången. Senaste gången jag körde den var nog runt 2021, då gick den bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Deutz F3L514
Sverige

Visst är det en dubbeltändspole som matar båda tändstiften på den där motorn? I så fall är det fullt normalt att tändstiften slits olika, eftersom det ena får positiv spänningspuls och det andra negativ. Mittelektroden kommer att brännas av mer på det ena men sidoelektroden på det andra. Jag gissar att elektrodavståndet ska vara 0,7 mm. Om elektroderna börjar vara mycket rundbrända eller om det är några direkta skador på stiften (spräckt isolator, dåliga gängor, mosad packning etc) så bör de nog bytas.

RC12YC låter som en Champion-beteckning, och då är det mycket möjligt att det är originaltändstiften som fortfarande sitter där. Ekvivalenter av märken som är mer gångbara i Sverige nuförtiden är t ex NGK BCPR5ES eller Bosch FR8DC. Inga konstiga stift alls, samma typer sitter också bl a på många franska 80- och 90-talsbilar.

Beträffar oljefiltret, kolla märkning på det filter som sitter där och sök på någon känd filtertillverkares website för att se vad det motsvarar. Förmodligen är även oljefiltret av en typ som också är vanlig i personbilsbranschen och lätt att få tag på var som helst. Jag tror knappast B&S har "uppfunnit hjulet på nytt" när det gäller oljefilter.
Stigaparken
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Det sitter två tändspolar, en till varje tändstift. Jag har ännu inte tagit reda på vad för nummer det kan tänkas stå på motorkåpan, men det kommer jag göra framöver.

Tror du att nästan vilket oljefilter som helst kan tänkas passa, bara det går att gänga på?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Deutz F3L514
Sverige

Nej, oljefilter kan ha betydande skillnader även om gänga och yttermått är desamma. Det kan skilja på t ex hur överströmnings- eller backventiler som är inbyggda i filtret är gjorda.
Om du kollar t ex Mann's sökverktyg och hittar rätt filter där, så brukar det finnas bra specar på både filtrets tekniska egenskaper och vilka andra motorer/fordon som samma filter passar till.
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "[Trädgårdsmaskiner] Motor"