BM 616 B hydraultätningsproblem och långsam hydraulik
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300
- magloman
- Moderator
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - Expertområde: Nätverk och servers
Re: BM 616 B hydraultätningsproblem och långsam hydraulik
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
- krille krokodil
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 616b
Mutterproblem
Hejsan.
Håller på att packa om mina lyftarcylindrar på min BM616b och muttern på den ena hydraulstången satt berget.
Jag fick lämna iväg den då jag inte har grejor att dra loss muttern som har 42mm grepp.
Uppenbarligen skar den påväg av så halva gängan ar blivit "homogen" så att säga och muttern gick inte att rädda alls.

Undrar därför om någon vet dom riktiga dimensionerna på muttern.
greppet var 42mm och gängan är ca 32mm och när jag slår på detta vet jag ju inte om det är en mm gänga eller tum, jag tyckte tum kändes troligare...
I så fall skulle muttern vara en 1 1/4", tror ni på det?
Vad köper jag en sådan utan att betala skjortan?
NEVO skulle ha 495kr/st

Håller på att packa om mina lyftarcylindrar på min BM616b och muttern på den ena hydraulstången satt berget.
Jag fick lämna iväg den då jag inte har grejor att dra loss muttern som har 42mm grepp.
Uppenbarligen skar den påväg av så halva gängan ar blivit "homogen" så att säga och muttern gick inte att rädda alls.

Undrar därför om någon vet dom riktiga dimensionerna på muttern.
greppet var 42mm och gängan är ca 32mm och när jag slår på detta vet jag ju inte om det är en mm gänga eller tum, jag tyckte tum kändes troligare...
I så fall skulle muttern vara en 1 1/4", tror ni på det?
Vad köper jag en sådan utan att betala skjortan?
NEVO skulle ha 495kr/st

-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Hydrema M900
Ford TW15 - Ort: Örebro
Re: Mutterproblem
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Mät stigningen med skjutmått, skriv mm/gänga och kontrollera svaret du får genom att mäta tio gängor, eller antal gängor/tum.
Muttern har stukad 'ända" för att låsa, jämförbart med nyloc men både kem och värmesäker.
Ser ut som om den stukningen har trasat sönder gängan vid lossdragning, hur ser muttern ut invändigt efter rengörning.
Ser också nu att den har fått stryk, hur ser cylindern ut? eller är det av människohand den ser ut sådär..

Muttern har stukad 'ända" för att låsa, jämförbart med nyloc men både kem och värmesäker.
Ser ut som om den stukningen har trasat sönder gängan vid lossdragning, hur ser muttern ut invändigt efter rengörning.
Ser också nu att den har fått stryk, hur ser cylindern ut? eller är det av människohand den ser ut sådär..

/Michael M
- krille krokodil
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Tror det, skall försöka när jag får hem kolven igen...torbjorn_forsman skrev: 17:52:35, 12-05-2025 Kan du mäta gängstigningen på den oskadade delen av gängan?
- krille krokodil
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Jag skall försöka mäta gängan på stången när jag får hem den igen.Michael Meier skrev: 22:04:35, 12-05-2025 Mät stigningen med skjutmått, skriv mm/gänga och kontrollera svaret du får genom att mäta tio gängor, eller antal gängor/tum.
Finns någon bra tabell att kika i som avgör om det är en tum eller metrisk gänga tro?
Japp, den är förstörd när den skulle dras loss och det var utanför maskinen.
Uppenbarligen skar den big time

Det är en Nyloc mutter (ifrån början) killen som mekar med den skall se om han kan bättra på gängan som har blivit skadad.
Tur i oturen att gängorna är intakta där den skall dra iaf....men mutter saknas nu fortfarande såklart.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300
Går gängorna jämt upp med en tum, (ex. 8 gängvarv ~ 25,4 mm) är det stor sannolikhet att det är tumgänga. Mäter du ett antal gängvarv och kommer fram till ett jämnt tal (ex. 8 gängvarv =24 mm) så är sannolikheten stor att det är metrisk gänga. I sådana här tillämpningar behöver det inte nödvändigtvis vara en standardgänga. Att det är en nylocmutter ökar dock på sannolikheten för det.
En gängtolk är ju aldrig fel att ha dock.
En gängtolk är ju aldrig fel att ha dock.
- magloman
- Moderator
- Användarens egna ämnen
Rottne Rapid 8wd
Får du en ny mutter för 500:- så är det inget att bråka om, bara handla. Det är små pengar idag. Ska någon tillverka en så kostar det flera gånger om. Tänk på vad timpenningen är hos hantverkare.
Men mät först vad det är för gänga. Räkna hur många gängor det är på en given sträcka. Ställ in skjutmåttet på så lång sträcka du har friska gängor på. Sen lägg den emot sen räkna hur många gängor det är på den sträckan. Sen kan man räkna ut stigningen.
Men mät först vad det är för gänga. Räkna hur många gängor det är på en given sträcka. Ställ in skjutmåttet på så lång sträcka du har friska gängor på. Sen lägg den emot sen räkna hur många gängor det är på den sträckan. Sen kan man räkna ut stigningen.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Nyckelvidden är klurig, både 1"⅝ och 41/42mm så det ger inget på denna nylocmutter.
Stigning (TPI) räknas / tum 25,4mm, det blir lätt fel om man mäter udda längder.
Millimeter däremot kan man mäta valfri längd.
Om det är UN F så får du svaret 12 gängor / inch (25,4mm)
Om det är millimeter, titta i tabell metrisk fingänga (mf) dvs välj stigning exempelvis 1,5 och mät 15mm.
Eller välj stigning 2,0 och mät 20mm (det finns fyra metriska stigningar att välja på i din storlreksordning

Stigning (TPI) räknas / tum 25,4mm, det blir lätt fel om man mäter udda längder.
Millimeter däremot kan man mäta valfri längd.
Om det är UN F så får du svaret 12 gängor / inch (25,4mm)
Om det är millimeter, titta i tabell metrisk fingänga (mf) dvs välj stigning exempelvis 1,5 och mät 15mm.
Eller välj stigning 2,0 och mät 20mm (det finns fyra metriska stigningar att välja på i din storlreksordning

Senast redigerad av Michael Meier den 09:47:29, 13-05-2025, redigerad totalt 3 gånger.
/Michael M
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
krille krokodil skrev: 08:46:33, 13-05-2025 Finns någon bra tabell att kika i som avgör om det är en tum eller metrisk gänga tro?
Kolla i någon gammal Karlebo Handbok eller på http://www.gewinde-norm.de/index.htm .
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Då nv är 42 mm och om man mäter på bilden, så borde stigningen vara 3 mm. Närmaste tum stigning är 8 gängor/tum.
- magloman
- Moderator
- Användarens egna ämnen
Rottne Rapid 8wd
-
- Moderator
- Användarens egna ämnen
Har inte så mycket erfarenhet med att mäta gängor men i tillägg till att jag själv har fumlat så jag har sett erfarna människor mäta fel på stigning med skjutmått. En billig gängtolk är hundra gånger säkrare:
https://www.autodoc.se/yato/16371313#gangtolk

https://www.autodoc.se/yato/16371313#gangtolk