Jag mekar med en BV 206 som har en Ford 2658E-motor med en Weber 32/32. Jag har problem att fÄ igÄng den nÀr den Àr varm, fÄr nöta ganska lÀnge innan den gÄr igÄng och dÄ reagerar den (ibland) klent pÄ gasen. Den gÄr klockrent kall och upp till att temperaturen nÄr ca 75 - 80 C, sedan kommer startproblemet.
- Vi kör pÄ 98 Oktan (OKQ8)
- Topparna Àr bytta och ska vara konverterade till blyfritt
- Har justerat ventilerna.
- Har bytt alla termostater och fÄtt ned tempen till normalt.
- Glaskupan pÄ tanken Àr ren och klar. Inget lÀckagen vad jag kan se.
- BrÀnslefiltret bytt nyligen.
- Automat choken fungerar som den ska.
NÄgon som har erfarenhet av nÄgot liknande problem?
Startproblem varm motor BV 206
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 430
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Massey Ferguson 550
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
Re: Startproblem varm motor BV 206
Ăr det originalförgasaren som sitter dĂ€r eller Ă€r den bytt mot nĂ„got annat? Hade för mig att den var gjord av Solex. I varje fall en tvĂ„ports fallförgasare dĂ€r bĂ„da portarna öppnar parallellt, och den har en del egenartade lösningar med vakuumstyrda brĂ€nsleanrikningar mm, det lönar sig att lĂ€sa pĂ„ i VHB innan man tror att man förstĂ„r sig pĂ„ den.
Jag skulle föreslÄ att du kollar om det Àr bra gnista dÄ motorn inte vill starta. Bv 206 har ju ett ganska gammaldags brytarlöst tÀndsystem, och det skulle nog inte vara helt otroligt med nÄgot temperaturberoende fel i tÀndmodulen. Den Àr för övrigt byggd sÄ den mycket vÀl kan repareras vid behov.
Kolla ocksÄ med en manometer att brÀnslepumpen ger rÀtt tryck Àven vid varmstartförsök.
En vanlig orsak till att förgasarmotorer inte gÄr att varmstarta Àr, att luftfiltret blir indrÀnkt med bensinÄngor frÄn flottörhusventilationen medan motorn stÄr stilla och Àr varm, sedan fÄr motorn i sig sÄ mycket bensinÄngor frÄn filtret att den surar ner sig. En del motorer har en ventil för att styra om flottörhusventilationen sÄ den gÄr direkt ut i luften istÀllet för via luftfiltret dÄ motorn Àr avstÀngd (alternativt vid tomgÄng), om det finns en sÄdan (bör ocksÄ stÄ i förgasarkapitlet i VHB), kolla att den fungerar som den ska.
Jag skulle föreslÄ att du kollar om det Àr bra gnista dÄ motorn inte vill starta. Bv 206 har ju ett ganska gammaldags brytarlöst tÀndsystem, och det skulle nog inte vara helt otroligt med nÄgot temperaturberoende fel i tÀndmodulen. Den Àr för övrigt byggd sÄ den mycket vÀl kan repareras vid behov.
Kolla ocksÄ med en manometer att brÀnslepumpen ger rÀtt tryck Àven vid varmstartförsök.
En vanlig orsak till att förgasarmotorer inte gÄr att varmstarta Àr, att luftfiltret blir indrÀnkt med bensinÄngor frÄn flottörhusventilationen medan motorn stÄr stilla och Àr varm, sedan fÄr motorn i sig sÄ mycket bensinÄngor frÄn filtret att den surar ner sig. En del motorer har en ventil för att styra om flottörhusventilationen sÄ den gÄr direkt ut i luften istÀllet för via luftfiltret dÄ motorn Àr avstÀngd (alternativt vid tomgÄng), om det finns en sÄdan (bör ocksÄ stÄ i förgasarkapitlet i VHB), kolla att den fungerar som den ska.
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM-Volvo T 650