Gänga 3" rör. Vem kan det?
-
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS - Ort: Stockholm
Re: Gänga 3" rör. Vem kan det?
Eller NPT gänga

-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"
Kon gängan drar upp priset på jobbet och reducerar antalet som kan göra det. Nc svarv eller manuell svarv med konslid krävs.
Man får börja med och svarva en rondell att stoppa i bakändan så man inte drar ihop röret i chucken om det inte är väldigt tjockväggigt typ 15mm
Man får börja med och svarva en rondell att stoppa i bakändan så man inte drar ihop röret i chucken om det inte är väldigt tjockväggigt typ 15mm
- "it always impossible until it´s done"
Favorit ordspråk: "så går det"
-
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS - Ort: Stockholm
- RV
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Bevakningsbåt mod 60, Vedettbåt typ II (Såld)
Jörgen.k skrev:Alltid lär man sig något!
Svetsnippel R-208 3” rf finns i lager på Dahl 316kr+moms
Tack. Men det är godstjockleken som är för klen. Har ett gäng standardnipplar ligger på hyllan men dom är bara 3,9mm i godset ( säljs som 4 mm för det är inom den godkända toleransen) . Sjöfartsverket accepterar inte så tunt material pga sina gamla konservativa regelskrivningar.
- RV
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
nimbus skrev:Kon gängan drar upp priset på jobbet och reducerar antalet som kan göra det. Nc svarv eller manuell svarv med konslid krävs.
Jovisst förstår jag att det kostar att få det gjort men 1500kr/st + m är ju löjligt, en klar indikation att dom inte vill göra jobbet.
Jag ska inte påstå att jag kan svarva mer än till husbehov. Några hundra timmar har jag kört i allafall och jag har då aldrig lyckats klämma ihop något rör i chucken. Mitt rör som jag använder till detta projekt är 88,9 sch 40 (5,5mm) .
Konslid är ju en bra förutsättning men det finns dom som påstår att det går utan.Först göra en vanlig parallell gänga sedan köra svarven baklänges, stålet upponer, börja inne vid chucken och köra åt höger och tvärmata lite försiktigt.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"
Att spänna upp en detalj är ingen exakt vetenskap, man går på erfarenhet. Hade jag ett långt rör som gick förbi chucken så kanske jag hade provat utan nåt inuti. Men inte när man spänner i änden, det måste sitta fast.RV skrev:nimbus skrev:Kon gängan drar upp priset på jobbet och reducerar antalet som kan göra det. Nc svarv eller manuell svarv med konslid krävs.
Jovisst förstår jag att det kostar att få det gjort men 1500kr/st + m är ju löjligt, en klar indikation att dom inte vill göra jobbet.
Jag ska inte påstå att jag kan svarva mer än till husbehov. Några hundra timmar har jag kört i allafall och jag har då aldrig lyckats klämma ihop något rör i chucken. Mitt rör som jag använder till detta projekt är 88,9 sch 40 (5,5mm) .
Konslid är ju en bra förutsättning men det finns dom som påstår att det går utan.Först göra en vanlig parallell gänga sedan köra svarven baklänges, stålet upponer, börja inne vid chucken och köra åt höger och tvärmata lite försiktigt.
Att chansa är dyrt, vem betalar en kraschad stålhållare?
- "it always impossible until it´s done"
- atlashjul
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol) - Ort: Värmland
- RV
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- atlashjul
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol) - Ort: Värmland
Det va bara en dålig ide, jag är inte insatt i sånt finsmide med kvaliteterTack för tipset, jobb är jag inte rädd för men det blir en dubbling och det godkänds aldrig vid en besiktning med ultraljudsmätning av tjockleken.

- magloman
- Moderator
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - Expertområde: Nätverk och servers
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
- RV
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Ahh, nu fattar jag vad du menar. Jag tänkte lite trögt och trodde du menade att trycka i ett mindre rör inuti nippeln och svetsa fast.atlashjul skrev:Det va bara en dålig ide, jag är inte insatt i sånt finsmide med kvaliteterTack för tipset, jobb är jag inte rädd för men det blir en dubbling och det godkänds aldrig vid en besiktning med ultraljudsmätning av tjockleken.Men blir inte rostfritt väldigt homogent med rätt "gasmängd" rotgas eller något sånt? men kanske är problem att få rätt sorts atmosfär inne i ett rör ? Ett rör/munstycke in bredvid där du svetsar kanske inte hjälper..
Att göra som du tänkte blir nog svårt pga värmen först och främst men även som du skrev först. Det blir en massa jobb

- RV
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- RV
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BRB 25 Målilla sationär råoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepådrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor - Ort: Småland/ Blekinge