Det dÀr med elbilar/hybrider
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
- Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.
- Ort: Södermanland
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
- Maskin: en mÀngd skrot
- Ort: frankrike
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
- Ort: KarlsÀter
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
Antar att det Àr ett fÄtal, och som test..det gÄr inte att rÀkna hem den extra kostnaden.
Motivationen tryter med de lÄga brÀnslepriserna.
Mye lÀttare att koppla solcell till laddarna och köra minutpriser, antingen ladda mÄnga och med hög effekt nÀr solen lyser eller begrÀnsa effekt nÀr laddarna enbart har nÀtet att anpassa effektuttaget till.
Det blir en ny nisch för vÀderspÄmÀnniskorna, att gissa laddkostnad och laddtid i förhÄllande till morgondagens solstrÄlar.
Motivationen tryter med de lÄga brÀnslepriserna.
Mye lÀttare att koppla solcell till laddarna och köra minutpriser, antingen ladda mÄnga och med hög effekt nÀr solen lyser eller begrÀnsa effekt nÀr laddarna enbart har nÀtet att anpassa effektuttaget till.
Det blir en ny nisch för vÀderspÄmÀnniskorna, att gissa laddkostnad och laddtid i förhÄllande till morgondagens solstrÄlar.
/Michael M
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
- Ort: Lund
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
Man ska inte glömma att det finns dem som installerar batteri idag för att stötta nÀtfrekvensen, dvs om det finns ekonomi I de sÄ Àr det rimligt att det finns ekonomi I att kombinera laddning, lÄg kontinuerlig effektuttag frÄn nÀtet och frekvensreglering.
NÀr det gÀller frekvensen sÄ Àr det omedelbart men inte sÄ lÀnge, vilket skulle passa batterier vid en laddstation.
NÀr det gÀller frekvensen sÄ Àr det omedelbart men inte sÄ lÀnge, vilket skulle passa batterier vid en laddstation.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
- Ort: KarlsÀter
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
/Michael M
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
- Ort: Lund
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
- Ort: KarlsÀter
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
/Michael M
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
- Ort: Lund
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
100kwh batteri stöttar dedikerat frekvens. 100kw anslutningspunkt.(strömriktning ut)
200kwh batteri kan anvÀndas till det som Àr mest lÀmpligt för tillfÀlle(Laddas med max 100kw.) Samma 100kw anslutningspunkt.(strömriktning in)
DĂ„ kan 3st bilar ladda med 100kw vardera.
Eller 1st med 300kw
DĂ„ finns totalt 300kwh batteri.
PĂ„ en 100kw anslutningspunkt
200kwh batteri kan anvÀndas till det som Àr mest lÀmpligt för tillfÀlle(Laddas med max 100kw.) Samma 100kw anslutningspunkt.(strömriktning in)
DĂ„ kan 3st bilar ladda med 100kw vardera.
Eller 1st med 300kw
DĂ„ finns totalt 300kwh batteri.
PĂ„ en 100kw anslutningspunkt
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
- Maskin: en mÀngd skrot
- Ort: frankrike
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
- Ort: Lund
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
https://teslaclubsweden.se/nej-det-kost ... -en-tesla/Murre o2 skrev: 22:22:06, 13-01-2023 I sista Vi BilÀgare sÄ redovisade de milkostnaden för sina lÄngtest bilar inklusive en Tesla, milkostnaden överraskade mig, inte alls billigast att köra. Saker som svindyr försÀkring höjer kostnaden...
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
- Maskin: Volvo 320
- Ort: KungÀlv
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
- Ort: Lund
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
- Ort: KarlsÀter
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
/Michael M
- akkamaan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
- Maskin: Skotarna ĂSA/BM SM 868, ĂSA 250, Kockums 850 i övrigt allĂ€tare
- Ort: Ăstersund, numera Port Angeles WA USA
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
Jag Àr ingen stor advokat av global warming och elbilshysterin...
Men, jag har noterat vissa detaljer om EV laddningsstruktiren i British Columbia,BC, och Yukon, YY. Sitter och dricker morgonkaffe och tittar pÄ TV ute i ödemarken nÄn dryg timme söder om grÀnskontrollen till Alaska.
SÄ nÀr jag körde genom norra halvan av BC sÄ körde jag BC Hwy-37 norrut. Kraftledningar anlÀggs oftast lÀngs lÄnga vÀg strÄk, typ 500km+. NÀr t ex en 40kV ledning Àr dragen nÀra vÀgen sÄ fanns det smÄ korta avstickare till en snabbladdnings station som ocksÄ var gratis att anvÀnda. Stannade tyvÀrr inte och fotade. Naturligtvis finns laddstationer i smÄ bebodda samhÀllen men just denna inringade var in the middle of nowhere. Denna blÄmarkerade var en sÄn som inte var i nÀrheten andra el-konsumemter.
Nu Àr det ju helt andra avstÄnd i den hÀr delen av Nordamerika. Ibland fÄr man köra 250 km utan att kunna tanka flytande brÀnsle. Det blir sÄklart ett problem för de som kör elbilar. Speciellt sÄ smÄ som en Chevy Bolt som jag stötte pÄ i Iskut BC 4 timmar söder om grÀnsen till Yukon. De hade kört frÄn Salt Lake City UT och lyckats ladda med jÀmna mellanrum. EV Bolt har en range pÄ drygt 400 km men den hÀr personen menade att man mÄste planera för laddning varje 200-250 km gör att vara pÄ den sÀkra sidan under den kalla Ärstiden. Hela strÀckan markerad pÄ bilden Àr drygt 720 km

Men, jag har noterat vissa detaljer om EV laddningsstruktiren i British Columbia,BC, och Yukon, YY. Sitter och dricker morgonkaffe och tittar pÄ TV ute i ödemarken nÄn dryg timme söder om grÀnskontrollen till Alaska.
SÄ nÀr jag körde genom norra halvan av BC sÄ körde jag BC Hwy-37 norrut. Kraftledningar anlÀggs oftast lÀngs lÄnga vÀg strÄk, typ 500km+. NÀr t ex en 40kV ledning Àr dragen nÀra vÀgen sÄ fanns det smÄ korta avstickare till en snabbladdnings station som ocksÄ var gratis att anvÀnda. Stannade tyvÀrr inte och fotade. Naturligtvis finns laddstationer i smÄ bebodda samhÀllen men just denna inringade var in the middle of nowhere. Denna blÄmarkerade var en sÄn som inte var i nÀrheten andra el-konsumemter.
Nu Àr det ju helt andra avstÄnd i den hÀr delen av Nordamerika. Ibland fÄr man köra 250 km utan att kunna tanka flytande brÀnsle. Det blir sÄklart ett problem för de som kör elbilar. Speciellt sÄ smÄ som en Chevy Bolt som jag stötte pÄ i Iskut BC 4 timmar söder om grÀnsen till Yukon. De hade kört frÄn Salt Lake City UT och lyckats ladda med jÀmna mellanrum. EV Bolt har en range pÄ drygt 400 km men den hÀr personen menade att man mÄste planera för laddning varje 200-250 km gör att vara pÄ den sÀkra sidan under den kalla Ärstiden. Hela strÀckan markerad pÄ bilden Àr drygt 720 km

"aw come on"
Det bÀsta lÀrandet kommer nÀr man undervisar
Per A
Det bÀsta lÀrandet kommer nÀr man undervisar
Per A
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
- Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
- Ort: Lund
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
NÀr det gÀller nyregistrerade personbilar sÄ Àr laddbara bilar i majoritet nu.
Det innefattar bÄde rena elbilar samt laddare hybrider, nÀrmare bestÀmt 63%.
Helt eldrivna stÄr för 35%
https://mobilitysweden.se/statistik/Nyr ... fortsatter
Det innefattar bÄde rena elbilar samt laddare hybrider, nÀrmare bestÀmt 63%.
Helt eldrivna stÄr för 35%
https://mobilitysweden.se/statistik/Nyr ... fortsatter