Det dÀr med elbilar/hybrider

Diskutera bil-teman hÀr
Joe
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.
Ort: Södermanland
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4906 

InlĂ€gg av Joe »

FrÄgan Àr nog: Hur mÄnga snabbladdare har batteribank idag?
Dvs hur mÄnga laddare kan boosta med lokal batteribank för att ge högre laddström Àn vad elnÀtet kan leverera.
Claude
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mÀngd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4907 

InlĂ€gg av Claude »

ja med batteribank
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: KarlsÀter
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4908 

InlĂ€gg av Michael Meier »

Antar att det Àr ett fÄtal, och som test..det gÄr inte att rÀkna hem den extra kostnaden.

Motivationen tryter med de lÄga brÀnslepriserna.

Mye lÀttare att koppla solcell till laddarna och köra minutpriser, antingen ladda mÄnga och med hög effekt nÀr solen lyser eller begrÀnsa effekt nÀr laddarna enbart har nÀtet att anpassa effektuttaget till.

Det blir en ny nisch för vÀderspÄmÀnniskorna, att gissa laddkostnad och laddtid i förhÄllande till morgondagens solstrÄlar.
/Michael M
Alexn72
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
Ort: Lund
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4909 

InlĂ€gg av Alexn72 »

Man ska inte glömma att det finns dem som installerar batteri idag för att stötta nÀtfrekvensen, dvs om det finns ekonomi I de sÄ Àr det rimligt att det finns ekonomi I att kombinera laddning, lÄg kontinuerlig effektuttag frÄn nÀtet och frekvensreglering.

NÀr det gÀller frekvensen sÄ Àr det omedelbart men inte sÄ lÀnge, vilket skulle passa batterier vid en laddstation.
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: KarlsÀter
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4910 

InlĂ€gg av Michael Meier »

GÄr inte att kombinera.

Batteriet Àr lÄst till avtalet om frekvensreglering.
/Michael M
Alexn72
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
Ort: Lund
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4911 

InlĂ€gg av Alexn72 »

GÄr utmÀrkt att kombinera.
Det du menar Àr att batteriet som stöttar frekvensen inte kan anvÀndas till elbils laddning Àr rÀtt, men du har en kraftig anslutningspunkt, frekvensreglering skickar in ström och elbilar tar ström, dvs perfekt att kombinera pÄ samma kablar.
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: KarlsÀter
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4912 

InlĂ€gg av Michael Meier »

Kan du omformulera det sista inlÀgget? förstÄr inte .
/Michael M
Alexn72
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
Ort: Lund
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4913 

InlĂ€gg av Alexn72 »

100kwh batteri stöttar dedikerat frekvens. 100kw anslutningspunkt.(strömriktning ut)


200kwh batteri kan anvÀndas till det som Àr mest lÀmpligt för tillfÀlle(Laddas med max 100kw.) Samma 100kw anslutningspunkt.(strömriktning in)
DĂ„ kan 3st bilar ladda med 100kw vardera.
Eller 1st med 300kw


DĂ„ finns totalt 300kwh batteri.
PĂ„ en 100kw anslutningspunkt
Claude
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mÀngd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4914 

InlĂ€gg av Claude »

frÄgan var efter jag hörde nÄt pÄ nyheterna om nya sÄna laddare i nÀrheten med tid pÄ 15 minuter för en laddning för omkring 15 euro lÄtter billigt

Alexn72
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
Ort: Lund
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4915 

InlĂ€gg av Alexn72 »

Murre o2 skrev: 22:22:06, 13-01-2023 I sista Vi BilÀgare sÄ redovisade de milkostnaden för sina lÄngtest bilar inklusive en Tesla, milkostnaden överraskade mig, inte alls billigast att köra. Saker som svindyr försÀkring höjer kostnaden...
https://teslaclubsweden.se/nej-det-kost ... -en-tesla/
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: KungÀlv

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4916 

InlĂ€gg av Murre o2 »

Alexn72
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
Ort: Lund
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4917 

InlĂ€gg av Alexn72 »

Vet inte riktigt vad du vill fÄ fram med lÀnken.
NÄn sida tillbaka konstaterade jag att det inte var nÄgra extrema siffror att prata om.
Zmarta verkar dessutom fÄ skumma siffror...
Men testa gÀrna sjÀlv vad du fÄr pÄ trygghansa
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: KarlsÀter
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4918 

InlĂ€gg av Michael Meier »

Oavsett, har man (bilen) en dyr försÀkring sÄ blir det en hög totalkostnad..
/Michael M
AnvÀndarens profilbild
akkamaan
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allĂ€tare
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4919 

InlĂ€gg av akkamaan »

Jag Àr ingen stor advokat av global warming och elbilshysterin...
Men, jag har noterat vissa detaljer om EV laddningsstruktiren i British Columbia,BC, och Yukon, YY. Sitter och dricker morgonkaffe och tittar pÄ TV ute i ödemarken nÄn dryg timme söder om grÀnskontrollen till Alaska.
SÄ nÀr jag körde genom norra halvan av BC sÄ körde jag BC Hwy-37 norrut. Kraftledningar anlÀggs oftast lÀngs lÄnga vÀg strÄk, typ 500km+. NÀr t ex en 40kV ledning Àr dragen nÀra vÀgen sÄ fanns det smÄ korta avstickare till en snabbladdnings station som ocksÄ var gratis att anvÀnda. Stannade tyvÀrr inte och fotade. Naturligtvis finns laddstationer i smÄ bebodda samhÀllen men just denna inringade var in the middle of nowhere. Denna blÄmarkerade var en sÄn som inte var i nÀrheten andra el-konsumemter.
Nu Àr det ju helt andra avstÄnd i den hÀr delen av Nordamerika. Ibland fÄr man köra 250 km utan att kunna tanka flytande brÀnsle. Det blir sÄklart ett problem för de som kör elbilar. Speciellt sÄ smÄ som en Chevy Bolt som jag stötte pÄ i Iskut BC 4 timmar söder om grÀnsen till Yukon. De hade kört frÄn Salt Lake City UT och lyckats ladda med jÀmna mellanrum. EV Bolt har en range pÄ drygt 400 km men den hÀr personen menade att man mÄste planera för laddning varje 200-250 km gör att vara pÄ den sÀkra sidan under den kalla Ärstiden. Hela strÀckan markerad pÄ bilden Àr drygt 720 km

Bild
"aw come on"
Det bÀsta lÀrandet kommer nÀr man undervisar
Per A
Alexn72
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Maskin: TrÀdgÄrdstraktor
Ort: Lund
Sverige

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider

#4920 

InlĂ€gg av Alexn72 »

NÀr det gÀller nyregistrerade personbilar sÄ Àr laddbara bilar i majoritet nu.
Det innefattar bÄde rena elbilar samt laddare hybrider, nÀrmare bestÀmt 63%.
Helt eldrivna stÄr för 35%
https://mobilitysweden.se/statistik/Nyr ... fortsatter
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Bil"