En förklaring till varför och hur jag planerar nu.
När jag köpte hövagnen så trodde jag att den skulle räcka som tillfälligt extra vedförråd då jag hade mer stockar liggandes än jag behövde det året. Dessutom har bonden som arrenderat våra 3-4 ha vall/ängar slutat med sina får pga ålder och därför avslutat arrendet, så jag tänkte att jag behövde en hövagn framöver.
Men barkborrar och vindfällen har gett mig extra mycket stock att ta vara på som jag inte räknat med.
Så nu sågar jag 2"-plank, reglar, stolpar och en del 1"-bräder på BAMSE-sågen och då får jag mycket bakar att kapa till ved.
Dessutom finns en hel del klenare stock och toppar lämpliga för ved. Den gamla vedboden är knökfull och en plan finns att bygga ut den men det blir inte i år. Planen nu ser ut såhär:
- Fylld vedbod
- Fylld hövagn i närheten av vedboden
- Nytt vedförråd/vedbod vid vedmaskinen som fylls direkt från transportören, detta får luftat golv på lecablock med 4m kortsida o 2,5 m höga nätväggar. Jag bygger ut längden vartefter men startar med 6m längd och kan bygga ut 4m till dvs max totalt 10m x bredd 4 m.
Sen ett tak på det så har jag en en vedbod alldeles vid vedmaskinen. Höjden på väggarna, 2 - 2,5 m begränsas av transportörens höjd/vinkel. Det lutar åt sadeltak i stället för pulpettak då jag tänkte ha några takluckor där veden trillar ner. Några skisser:
Transportören kan svängas i sidled +/- 45 grader och når då fram så att veden trillar ner i takluckorna.