köpråd/tips Volvo EC20B XTV 2008

Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner
hamph1337
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

köpråd/tips Volvo EC20B XTV 2008

Inlägg av hamph1337  (trÃ¥dstartaren) »

Hej!
Är och kikar lite på en EC20B som har stått ett par år på en gårdsplan.
Det första vi märkte var att breddning av larverna inte fungerade - man hör att en ventil slår om och pumpen går men inget händer. När jag sedan släpper "pil-knappen" som ska hållas in för breddning så skakar hela maskinen till. Tänker då att pumpen bygger tryck och allt fungerar som det ska, men kolven har rostatfast/fastnat av anledning. Hur troligt är detta och hur svårt/Dyrt är det att serva/fräscha upp isåfall?

Noterade sedan att den inte orkade driva runt larvena vid sväng, trodde först hydraulmotorerna var slut men sen visade det sig att det saknades ca 6liter hydraulolja.. kan detta ha skadat maskinen på något sätt?
Efter påfyllnad så fungerade framdrift OK.

Den tappar också tryck på huvudcylindern (?) till bommen. (Den närmast hytten) när vi försöker lyfta maskinen för att avlasta larverna. Den orkar max stå 10s innan den pyser ner igen. Antar att detta är relativt enkelt löst med nya packningar? Eller kan det vara luft i systemet som spökar?

Tacksam för alla svar och ideér.
Användarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro
Expertområde: Nätverk och servers
Sverige

Re: köpråd/tips Volvo EC20B XTV 2008

Inlägg av magloman »

Är väl inga konstiga fel på en sliten maskin. Finns det anledning att tro att ägaren mörkar fel så kan det ju finnas flera fel som du inte hittat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
hamph1337
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av hamph1337  (trÃ¥dstartaren) »

Jag tror inte han mörkar fel mer att han är mer okunnig än jag själv :D

Är däremot nyfiken på hur stort problem det faktiskt är att breddningen inte fungerar ?
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: E60
Sverige

Inlägg av Robert T »

För en novis så frågar jag mig, hur svårt kan man göra en breddning? Är väl bara in/ut och lämpligen fyrkantrör som säkert rostat fast. Saker som sitter fast men som inte ska sitta fast finns det diverse utrustning för...
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "[Grävmaskiner] Allmänt"