Stiga Park Pro 16 HST som ryker svart och ojämn gång

Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Re: Stiga Park Pro 16 HST som ryker svart och ojämn gång

Inlägg av nimrod_pro »

Den där maskinen ska ha en bränslepump vid ena ventilkåpan för att få upp soppa till förgasaren så kan vara lite svårt att kolla tätheten. Just den där förgasaren kan vara lite egen (det ut att vara modellen med en trottel), justerskruven i toppen är normalt begränsad av en svart justerskruv som går mot en klack, finns denna svarta plastbit kvar eller är det bara en splinsad kort axel i toppen?

Nr 2 är att du behöver kontrollera flottörnivån på förgasaren för att det ska lira. När du har förgasaren loss tar du bort flottörhuset och vänder förgasaren upp och ned. Flottören ska då står parallellt med tätningsytan för flottörhuset. Om denna står fel så kommer förgasaren flöda över.
Christoffer
Stigaparken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Stiga Park
Sverige

Inlägg av Stigaparken  (trÃ¥dstartaren) »

torbjorn_forsman skrev: 08:37:30, 03-06-2025 Ja. En sak du kan göra är att ta av flottörhuset och öppna bensinkranen, då ska det rinna bensin ur nålventilen. Om du lyfter flottören lätt för hand så ska det bli tätt och stopp på bensinflödet. Kolla också att det inte skvalpar i flottören och att den har rätt vikt (bör stå i VHB).
Som sagt så sitter det en pump på denna, men jag tänker att det bör finnas bensin i den slangbiten som löper mellan pump och förgasare, ca 30 cm lång slang och det är det bränslet som jag såg rinna över när maskinen var avstängd (misstänker jag). Tyvärr har jag ingen verkstadshandbok på denna maskinen (VHB?) och kan inte säga vad flottören skall väga.

nimrod_pro skrev: 13:56:59, 03-06-2025 Den där maskinen ska ha en bränslepump vid ena ventilkåpan för att få upp soppa till förgasaren så kan vara lite svårt att kolla tätheten. Just den där förgasaren kan vara lite egen (det ut att vara modellen med en trottel), justerskruven i toppen är normalt begränsad av en svart justerskruv som går mot en klack, finns denna svarta plastbit kvar eller är det bara en splinsad kort axel i toppen?

Nr 2 är att du behöver kontrollera flottörnivån på förgasaren för att det ska lira. När du har förgasaren loss tar du bort flottörhuset och vänder förgasaren upp och ned. Flottören ska då står parallellt med tätningsytan för flottörhuset. Om denna står fel så kommer förgasaren flöda över.
Helt rätt att det är pump på denna. Den svarta plastbiten finns kvar och det verkar inte hända något när jag vridit på denna under drift. Skall man kunna ta bort plastbiten för att kunna göra grövre justeringar?

Nr 2 Har jag kollat och jag vill minnas att den stängde när flottören låg plant. Fast något verkar ju vara fel eftersom det kommer bränsle in i förgasaren när maskinen är avstängd. Då tätar det inte som det skall ändå?
Bild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av krokodilen »

Är kanalen under ställskruven neråt öppen?

Du kan ju bocka blecket på flottören lite så att den stänger tidigare & nivån i huset sänks.

/C
joakim72
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: CNC
Finland

Inlägg av joakim72 »

Stigaparken skrev: 17:49:24, 07-05-2025

5.jpg
6.jpg
Jag undrar lite på dessa 2 bilder, första bilden är ingående i förgasaren, men andra bilden, hur är det möjligt att få luftfiltret monterat på den sidan som skall in i motorn??? Eller är det bara en synvilla?
Som referens så skall chockespjället vara mot luftfiltret och gasspjället som syns på nedre bilden skall vara mot motorn.

edit: varför kommer inte citerade bilder med??

... Ser nu att det är endast chockesidan som har 4 skruvar. Det va säkert för att chocken va på som jag misstog mig..
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av nimrod_pro »

Den svarta justeratten är för finjustering utefter ex. utetemperaturen därför den är begränsad. Men du bör hör skillnad när du justerar denna. Har du kvar huvudmunstycket i botten av förgasaren?

Huvudmunstycke till en Vanguard v-twin 16 HP
Christoffer
Stigaparken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

krokodilen skrev: 10:53:31, 04-06-2025 Är kanalen under ställskruven neråt öppen?

Du kan ju bocka blecket på flottören lite så att den stänger tidigare & nivån i huset sänks.

/C
Jag försöker förstå med säkerhet vad du menar. Kanalen som finns under ställskruven syns enbart om jag tittar i förgasaren om den är nedmonterad från motorn?
Angående blecket så skall jag nog försöka testa detta kommande vecka när jag har möjlighet att kolla på det igen.
nimrod_pro skrev: 15:32:41, 06-06-2025 Den svarta justeratten är för finjustering utefter ex. utetemperaturen därför den är begränsad. Men du bör hör skillnad när du justerar denna. Har du kvar huvudmunstycket i botten av förgasaren?

Huvudmunstycke till en Vanguard v-twin 16 HP
Jag hörde inte alls någon skillnad när jag vred på denna. Kanske går den så pass dåligt att det inte gör så stor skillnad om man vrider på den?
Huvudmunstycket, hur ser det ut? Kan du säga om det finns med på sprängskissen jag tidigare lagt upp i tråden och säga vilket nummer det har?

Bild
Är huvudmunstycket 117 som är högst upp till höger i bilden?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Ja, 117 bör vara huvudmunstycket och 142 emulsionsröret. Det står säkert i reservdelslistan också. Leta fram en VHB för motorn (google om det inte finns här i Downloads), där bör en beskrivning av förgasaren finnas.
Stigaparken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Tack för tipset om downloads här på sidan. Där hittade jag sprängskisser och servicehandbok, det är inte samma som verkstadshandbok?

Jag tog ned förgasaren igen. Jag noterar att flottörhusets packning verkar vara otät, det var smuts på utsidan av koppen. Är det viktigt att den packningen är tät?
Huvudmunstycket är kvar.

Ser ni något annat konstigt på bilderna?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Det är viktigt att flottörhuspackningen är tät, det är väl redan omtalat tidigare i denna tråd? Med otät flottörhuspackning, kommer motorn att gå som den ska om man kör den utan luftfilter men bränsleblandningen blir för fet då luftfiltret är på plats.

Vad är det för ärgig fläck som syns en bit under nålventilsätet på näst sista bilden? Är det någon kanal som mynnar där eller är det något igenpluggat?
Stigaparken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Ja, täta packningar har diskuteras tidigare i tråden. Hur är det med andra packningar i anslutning till förgasaren? Typ packningen mellan förgasare och insugsdelen på motorn, den ser hel ut men frågan är hur tätt den sluter när man väl monterat ihop allt.

Bra fråga, jag har också reagerat på den ärgiga fläcken och rent spontant vet jag inte vad det är.

Jag börjar fundera lite på vad nästa steg bör bli. En packning till flottörhuset kostar ca 220:-, men om jag ändå ska beställa hem något kanske man kan hitta någon mer del att byta ut för att kunna utesluta något.

En grej jag måste kolla upp är vikten på själva flottören, men har den informationen har jag ännu inte funnit.
Stigaparken
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Kollar lite på en reparationssats och sprängskissen. Emulsionsröret i min förgasare har inga tätande o-ringar om jag förstått det rätt?
Enligt bilden på detta reservdelskit så finns det inte med några sådana.
https://www.reservdelaronline.se/renove ... 42890.html
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "[Trädgårdsmaskiner] Motor"