Hej.
Jag har en relativt nyinköpt skogskran FMV1800 från tidigt 1980-tal.
Efter att ha provkört den ett par vändor så märker jag att stickan ”kärvar” i sin rörelse när jag ska fälla in stickan mot mig. Det är som att där är ett litet motstånd som behöver övervinnas. Om jag drar den mot mig så stannar den upp i ett visst läge. Om jag därifrån gör en ny rörelse mot mig så kommer stickan över det lilla motståndet och rörelsen kan fullföljas. På vägen ut kan jag inte säga att det märks något tydligt motstånd.
Har någon tips på var jag kan börja leta fel?
Jag är ganska van mekaniskt men hydraulik är nytt för mig.
Med vänlig hälsning, Johan
Kärvande rörelse på FMV1800
-
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: valtra i lite olika storlekar
-
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen
Re: Kärvande rörelse på FMV1800
Ja den stannar upp trots att jag kör hydrauliken hela tiden. Den liksom stannar upp där. Det är inte så att man hör i traktorn att det blir ett motstånd eller så, utan den bara stannar. Då får jag släppa spaken och köra rörelsen en gång till och då reagerar den och kommer förbi.
Jag tänkte inte på det just då, men det kan absolut vara så att det här händer när stickan/gripen pekar rakt neråt. Vad kan det betyda i så fall?
Jag tänkte inte på det just då, men det kan absolut vara så att det här händer när stickan/gripen pekar rakt neråt. Vad kan det betyda i så fall?
- bonnen513
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: Tämta
- Fosson
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.
Re: Kärvande rörelse på FMV1800
Det är lika på min kran, en Farma.
Det är som bonnen säger, stickan faller med hjälp av gravitationen fortare än vad pumpen pumpar in olja i kolven och då uppstår ett "glapp" längst ner i väntan på mer olja.
Det är som bonnen säger, stickan faller med hjälp av gravitationen fortare än vad pumpen pumpar in olja i kolven och då uppstår ett "glapp" längst ner i väntan på mer olja.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
-
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen