Missljud vid svÀngning EC200

Diskutera hydraulik pĂ„ Åkerman-maskiner hĂ€r
jonha134
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Valtra N141
Sverige

Missljud vid svÀngning EC200

InlĂ€gg av jonha134  (trĂ„dstartaren) »

Jag köpte nyligen en Åkerman EC200 frĂ„n 1998. Ganska snart blev det missljud vid svĂ€ngning. Bytte olja i svĂ€ngvĂ€xellĂ„dan och det visade sig vara Ă„tminstone en tredjedel vatten och en del rost men vi sĂ„g inga metallbitar/spĂ„n eller andra spĂ„r som indikerade haveri. Missljuden fortsatte Ă€ven efter oljebyte. Expansionstanken hade sprickor sĂ„ vattnet har antagligen kommit in den vĂ€gen.

NÀr man svÀnger, framförallt Ät vÀnster, gnisslar det. Maskinen Àr Àven vÀldigt svag vid svÀngning Ät vÀnster. KÀnns som det gÄr tungt. Rycker man försiktigt i spaken klonkar det till innan den börjar svÀnga. Det kan Àven klonka till dÄ och dÄ under pÄgÄende svÀng. Bromsen ligger inte pÄ dÄ maskinen vid lutning sakta svÀnger av sig sjÀlv (vilket kanske i sig Àr ett problem). Aktiverar man bromsen med knappen lÄser den svÀngen som den ska.

Vad kan jag göra för att felsöka vidare?

Om det lutar Ät att demontera svÀngvÀxeln sÄ har jag sprÀngskiss men tar ÀndÄ gÀrna emot rÄd och tips för detta arbete.
Tack pÄ förhand, Jonas
jonha134
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Valtra N141
Sverige

Re: Missljud vid svÀngning EC200

InlĂ€gg av jonha134  (trĂ„dstartaren) »

Det var lagerras i svĂ€ngvĂ€xeln. TyvĂ€rr var lagerlĂ€get lite skadat sĂ„ blev en begagnad frĂ„n Älmeboda. Vi lĂ€rde oss den hĂ„rda vĂ€gen att man bör lossa urtappningsröret för oljan innan man lyfter upp den....

Om nÄgon Àr intresserad av den gamla svÀngvÀxeln som förmodligen Àr renoverbar sÄ hojta till.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "[Åkerman] Hydraulik"