Ford focus 1,6 tdci, co-halt
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: John Deere 2130
- Kontakt:
Hej har en Ford Focus 1,6 tdci ,2009, som inte har blivit körd under vintern. PÄ Bilprovningen fick jag underkÀnt pÄ Co-halten. Den var för hög. Nu har jag kört den hÄrt för att brÀnna ur sot i partikelfilter. TÀnkte tanka i Hvo100 i den.Vet ni om dessa motorer Àr lÀmpliga för denna miljödiesel??Mvh/Gretschman
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
Re: Ford focus 1,6 tdci, co-halt
Ja, det Àr inga problem alls med HVO, lika lite som i vilken annan dieselmotor som helst.
Men kollar verkligen Bilprovningen CO pÄ dieslar? Det Àr ingen mening att försöka köra den hÄrt för att brÀnna ur partikelfiltret, bÀttre i sÄ fall att köra bilen under sÄdana förhÄllanden som kan trigga styrsystemet att starta en extra urbrÀnning (typiskt 70-80 km/h pÄ landsvÀg, flera mil med konstant hastighet och konstant gaspÄdrag, gÀrna en lite lÀgre vÀxel sÄ det blir lÄgt momentuttag men relativt högt varvtal pÄ motorn). Ha gÀrna en OBD-terminal inkopplad sÄ du kan hÄlla koll pÄ vad styrsystemet har för sig och ev via den trigga en extra regenerering av filtret.
Men kollar verkligen Bilprovningen CO pÄ dieslar? Det Àr ingen mening att försöka köra den hÄrt för att brÀnna ur partikelfiltret, bÀttre i sÄ fall att köra bilen under sÄdana förhÄllanden som kan trigga styrsystemet att starta en extra urbrÀnning (typiskt 70-80 km/h pÄ landsvÀg, flera mil med konstant hastighet och konstant gaspÄdrag, gÀrna en lite lÀgre vÀxel sÄ det blir lÄgt momentuttag men relativt högt varvtal pÄ motorn). Ha gÀrna en OBD-terminal inkopplad sÄ du kan hÄlla koll pÄ vad styrsystemet har för sig och ev via den trigga en extra regenerering av filtret.
- magloman
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - ExpertomrÄde: NÀtverk och servers
LÀgg upp bild pÄ avgasvÀrdena frÄn bilprovningen. LÄter som nÄn praktikant dÀr tror det Àr en bensinare du har.
PÄ dieslar nyare Àn -05(?) kollar man inte avgasvÀrden.
PÄ dieslar nyare Àn -05(?) kollar man inte avgasvÀrden.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
Ja det Àr mycket möjligt att det var en praktikant som mÀtte fel.Han var i alla fall ny hÀr pÄ Bilprovningen och bröt pÄ tyska. Jag har aldrig haft nÄgot problem med Co-halt tidigare. VÀrdena pÄ papperet:3,49 (1,50) Bilen har stÄtt hela vintern och i höstas sÄ hadde min syster den i ett par veckor och hon Àr vÀldigt försiktig pÄ gasen sÄ det kan vÀl ocksÄ ha sina orsaker att filtret sotar igen.LÀste ocksÄ pÄ nÄgon trÄd att man tillfÀlligt kan ta bort luftfilter .Jag hade full tank i den dÄ jag besiktade den.Har kört som du sÀger Torbjörn 70-80 km /Tim lite lÀngre strÀckor. Nu Àr den snart tom i tanken.TÀnkte dÀrför att det kanske skulle vara vits att tanka Hvo100 till efterkontroll. LÀste ocksÄ att man kan hÀlla i K-sprit i dieseln.Tack pÄ förhand för alla goda rÄd ni delar med er//Gretschman
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
Med lite tur kanske det Àr ett felaktigt underkÀnnande dÄ.
HVO minskar inte nÄgra avgasvÀrden direkt, men i och med att den sotar mindre Àn vanlig diesel, sÄ kan en diesel med partikelfilter gÄ betydligt snÄlare pÄ HVO i och med att den inte behöver brÀnna ur partikelfiltret sÄ ofta. Motoroljan hÄller sig ocksÄ renare nÀr man kör pÄ HVO, det kan i synnerhet vara en fördel pÄ bilar dÀr man vet att det kommer att slarvas med oljebyten.
HVO minskar inte nÄgra avgasvÀrden direkt, men i och med att den sotar mindre Àn vanlig diesel, sÄ kan en diesel med partikelfilter gÄ betydligt snÄlare pÄ HVO i och med att den inte behöver brÀnna ur partikelfiltret sÄ ofta. Motoroljan hÄller sig ocksÄ renare nÀr man kör pÄ HVO, det kan i synnerhet vara en fördel pÄ bilar dÀr man vet att det kommer att slarvas med oljebyten.
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Ă kerman H10b
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Det som de mÀtt nÀr jag har varit pÄ det svenska bilbekÀmpningslotteriet har varit rökgastÀtheten.
DÄ suger deras maskin igenom en liten slang in avger och inne i maskinen sÄ lyser en lampa pÄ ena sidan av avgaserna och pÄ andra sidan sÄ sitter en sensor som kÀnner av hur mycket av ljuset som kommer igenom avgaserna, det Àr ju svara paricklar som fÄngar upp ljus som den dÄ mÀter.
Av egen erfarenhet sÄ har en fÄtt 2.7- 1.3 (1.5grÀns) i mÀtvÀrde pÄ samma bil som lÀmnar ett svart moln nÀr en gasar.
Jag var och körde i 100 pÄ trean och varierade mellan 3000 och 5000rpm i 10min innan besöket, och utanför hallen sÄ stod en pÄ gasen och höll 4000rpm fram till dÄ han stoppade in mÀtslangen.
Hade tankat hvo 100 och körde utan luftfiltret. Hvo gjorde synlig skillnad tycker jag nÀr jag sjÀlv gasade.
Det Àr som gjort för att underkÀnna bilar deras system, vanlig körning och dÄ ligger det sot i motorn och avgassystemet, nÀr dem dÄ gasar till 4-5k rpm pÄ bilbekÀmpningen sÄ lossar endel av den soten och det mÀts ju dÄ som att den slÀpper ut för mycket.
Co Àr konstig att de mÀtte.
Men om du skulle ha mÀtvÀrden pÄ rökgastÀtheten som Àr över 1.5 sÄ tycker jag att den skulle lÀmna ett svart moln bakom sig om du gasar.
DÄ suger deras maskin igenom en liten slang in avger och inne i maskinen sÄ lyser en lampa pÄ ena sidan av avgaserna och pÄ andra sidan sÄ sitter en sensor som kÀnner av hur mycket av ljuset som kommer igenom avgaserna, det Àr ju svara paricklar som fÄngar upp ljus som den dÄ mÀter.
Av egen erfarenhet sÄ har en fÄtt 2.7- 1.3 (1.5grÀns) i mÀtvÀrde pÄ samma bil som lÀmnar ett svart moln nÀr en gasar.
Jag var och körde i 100 pÄ trean och varierade mellan 3000 och 5000rpm i 10min innan besöket, och utanför hallen sÄ stod en pÄ gasen och höll 4000rpm fram till dÄ han stoppade in mÀtslangen.
Hade tankat hvo 100 och körde utan luftfiltret. Hvo gjorde synlig skillnad tycker jag nÀr jag sjÀlv gasade.
Det Àr som gjort för att underkÀnna bilar deras system, vanlig körning och dÄ ligger det sot i motorn och avgassystemet, nÀr dem dÄ gasar till 4-5k rpm pÄ bilbekÀmpningen sÄ lossar endel av den soten och det mÀts ju dÄ som att den slÀpper ut för mycket.
Co Àr konstig att de mÀtte.
Men om du skulle ha mÀtvÀrden pÄ rökgastÀtheten som Àr över 1.5 sÄ tycker jag att den skulle lÀmna ett svart moln bakom sig om du gasar.
NaturvÄrdsverket en arbetsplats för aktivister. 
Sverige tror ska lösa vÀrldens klimatfrÄga genom högre brÀnslepriser.
Samma land skickar pengar och personal till lÀnder i krig innan vÄra gamla fÄr hjÀlp.

Sverige tror ska lösa vÀrldens klimatfrÄga genom högre brÀnslepriser.
Samma land skickar pengar och personal till lÀnder i krig innan vÄra gamla fÄr hjÀlp.
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
- Robert T
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: E60
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen