Hej har H7 frÄn 1979 som gÄr varm enligt. tempmÀtare,jag har ej kört den innan sÄ pass lÀnge sÄ att den har nÄtt maxtemp
Plockade bort termostaterna och vÀrmde upp dem pÄ spisen bÀgge öppnar men sÄg att den ene öppnar pÄ 81 grader ock den andre pÄ 65 kan det vara rÀtt borde inte bÀgge vara samma och vilken Àr rÀtt
Jag har bara kört maskinen till den har gÄtt in i det röda pÄ tempmÀtaren och dÄ har den fortfarande inte öppnat JJag mÀrkte nÀr jag lossade termostathuset att dom kunde inte öppna för att dom tog i botten pÄ termostathuset sÄ nÀr jag lossade locket sÄ fick dom utrymme att öppna
Vad Àr fel och vid vilket gradtal skall skall dom öppna borde det inte vara samma gradtalsmÀrkning pÄ bÄda
Mvh Bengan
Termostatproblem
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 22:05:54, 29-09-2015
- Maskin: Volvo bm 500 komatsu PC 75 zetor 7341 zetor 4718
- Ort: Ălmhult
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 22:05:54, 29-09-2015
- Maskin: Volvo bm 500 komatsu PC 75 zetor 7341 zetor 4718
- Ort: Ălmhult
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:51:26, 27-05-2010
- Maskin: John deere 4440 6620 1055 Bm boxer Buick-59 caddy-55
- Ort: Kristianstad
Re: Termostatproblem
NÀr det Àr 2 eller fler termostater ska de inte va samma gradtal pÄ alla Är men jag tycker 65 grader verkar vÀl lÄgt
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
Re: Termostatproblem
SvÄrt att sÀga om man inte har en beskrivning av kylsystemet framför sig och fÄr klart för sig varför det finns dubbla termostater.
En del fordon som har mycket stora vÀrmepaket/element för kupévÀrme, som kan kyla ut motorn fullstÀndigt (t ex vissa bussar och militÀrfordon) har en termostat som inte slÀpper fram vatten till vÀrmepaketet förrÀn motorn har kommit upp i t ex 60-65 grader , sen finns det en annan termostat för kylaren, som öppnar vid 80-90 grader. NÄgot sÄnt borde ju inte behövas pÄ en grÀvare, men motorn kanske ÀndÄ rÄkar vara bestÀlld i buss-utförande?
En del fordon som har mycket stora vÀrmepaket/element för kupévÀrme, som kan kyla ut motorn fullstÀndigt (t ex vissa bussar och militÀrfordon) har en termostat som inte slÀpper fram vatten till vÀrmepaketet förrÀn motorn har kommit upp i t ex 60-65 grader , sen finns det en annan termostat för kylaren, som öppnar vid 80-90 grader. NÄgot sÄnt borde ju inte behövas pÄ en grÀvare, men motorn kanske ÀndÄ rÄkar vara bestÀlld i buss-utförande?