Min Piper PA-24 Singel Comanche

Diskutera flygteknik hÀr
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
Försöka fĂ„ till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark VÀstra Götaland
Sverige

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#346 

InlĂ€gg av Janson1  (trĂ„dstartaren) »

En i frÄn Sollentuna...
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
Försöka fĂ„ till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark VÀstra Götaland
Sverige

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#347 

InlĂ€gg av Janson1  (trĂ„dstartaren) »

HĂ€r i sverige har vi ett vĂ€ldigt bra vĂ€gnĂ€t. TyvĂ€rr lite för mĂ„nga bilar pĂ„ vissa platser bara... SĂ„ jag anvĂ€nder Ă€ndĂ„ flygplanet nĂ€r jag skall lite lĂ€ngre, typ mer Ă€n 8-10 mil. Sen beror det ocksĂ„ pĂ„ vilket hĂ„ll. Öst-vĂ€stliga vĂ€gar Ă€r det ont om sĂ„ skall man till Öland, Kalmar eller Danmark som Gotland dĂ€r det Ă€r vatten emellan, ja dĂ„ gĂ€ller flyget dĂ„ jag vill vara hemma samma dag efter utrĂ€ttat Ă€rende. Det Ă€r lite lustigt, jag anvĂ€nder flygplanet i min yrkesroll för att andra skall kunna nöjesflyga vidare... Ja flygplanen anvĂ€nds inte bara till nöjesflygning, det finns en del flygskolor och en del flygtid Ă€r sk samhĂ€llsnytta, tex skogsbrandbevakning. (Jag har sjĂ€lv varit förste larmare vid ett par tillfĂ€llen) och Ă€ven hemvĂ€rnet har ett antal flyggrupper runt om i landet, (Jag Ă€r sjĂ€lv med i en flygande hemvĂ€rnsgrupp) sĂ„ lite nytta finns nog ocksĂ„...
Den största nöjesflygsgruppen Àr utan konkurens till nÄgot annat charterflyget som gÄr till div soliga och varma stÀllen!
Claude
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mÀngd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#348 

InlĂ€gg av Claude »

vÀldigt bra vÀgnÀt? dÄ kör vi pÄ olika vÀgar i sverige

flygtid och gratis brÀnsle skogsbrandbevakning. och hemvÀrnet?
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
Försöka fĂ„ till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark VÀstra Götaland
Sverige

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#349 

InlĂ€gg av Janson1  (trĂ„dstartaren) »

Nu nÀr det mesta börjar fungera som det skall i planet sÄ ser jag att rutorna Àr ganska slitna. Kanske dax att byta dom? PÄ PA-24 kan man vÀlja om man vill ha tvÄ separata rutor fram, typ som pÄ riktigt gamla bilar eller vÀlja "singel piece windshild" dvs en hel framruta utan stag i mitten. Det lutar nog Ät tvÄ stycken som den Àr född med frÄn början. Sen inbillar jag mig att det Àr sÀkrare med tvÄ smÄ rutor Àn en stor ruta om man tex krockar med en fÄgel...? Sen inte nog med om man skall vÀlja en eller tvÄ rutor fram, dom finns i tre tjocklekar dessutom. Men dÀr tÀnkte jag vÀlja samma tjocklek som det sitter dÀr nu, det blir enklast sÄ. Sen finns det givetvis i olika fÀrger, lite, lite rökfÀrgad eller sÄ och sÄ klarglas givetvis. Sen finns det sÄdana rutor som dels slÀpper in mindre vÀrme frÄn solen och sÄdana som slÀpper in mindre UV-ljus dessutom. FÄr nog fundera lite...
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: KarlsÀter
Sverige

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#350 

InlĂ€gg av Michael Meier »

Den dÀr Ash M82 motorn i Focken Wolfen har liite fler hÀstar Àn j's Piper Comanche, cylindervolym pÄ över 40liter? .. har aldrig ens tÀnkt tanken om dubbla rader cylindrar.

Kanske en av anledningarna till att den inte anvÀnds till att Äka till korvmojen, hu vilket soppakostnad att ta upp den dÀr till 2 km höjd pÄ kortaste tid, lÀste nÄgot om 0,4 liter/hp i maxeffekt, vad det nu innebÀr i ÄtgÄng för en tvÄtimmars tur pÄ enmanshand, 1,5 kubik brÀnsle?

Eller rÀknar jag helt Ät skogen?
/Michael M
Claude
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mÀngd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#351 

InlĂ€gg av Claude »

Michael Meier skrev: 08:17:24, 20-06-2025 Den dÀr Ash M82 motorn i Focken Wolfen har liite fler hÀstar Àn j's Piper Comanche, cylindervolym pÄ över 40liter? .. har aldrig ens tÀnkt tanken om dubbla rader cylindrar.

Kanske en av anledningarna till att den inte anvÀnds till att Äka till korvmojen, hu vilket soppakostnad att ta upp den dÀr till 2 km höjd pÄ kortaste tid, lÀste nÄgot om 0,4 liter/hp i maxeffekt, vad det nu innebÀr i ÄtgÄng för en tvÄtimmars tur pÄ enmanshand, 1,5 kubik brÀnsle?

Eller rÀknar jag helt Ät skogen?
misstÀnker att den Àgaren inte bryr sig om soppakostnad var det inte biltemas Àgare som hade en spitfire
mimeck
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt Ä stÀndut
Sverige

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#352 

InlĂ€gg av mimeck »

Vad kostar det att byta ruta i flygplanet? Antar att du kommer billigare undan om du kan göra det sjÀlv men annars mÄste bara arbetskostnaden vara en smÀrre förmögenhet.
Göran Ekman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Ort: Huddungeby vÀstra Uppland
Sverige

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#353 

InlĂ€gg av Göran Ekman »

Är det glas i rutan pĂ„ PA-24an? Eller Ă€r det nĂ„gon plexiglas variant?
I min ungdom var det segelflygplan som gÀllde. DÀr var det plexiglas eller nÄgon annan plast variant.
Göran i NorrÄmyra
TillfÀlligt pÄ banan
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
Försöka fĂ„ till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark VÀstra Götaland
Sverige

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#354 

InlĂ€gg av Janson1  (trĂ„dstartaren) »

Har precis skickat in en förfrÄgan om pris pÄ tvÄ framrutor, H o V. Dom Àr 6,35 mm tjocka och förmodligen plexiglas (akrylplast av nÄgot slag)
meken49
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.
Ort: Kramfors kommun
Sverige

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#355 

InlĂ€gg av meken49 »

Janson1 skrev: 16:33:04, 22-06-2025 Har precis skickat in en förfrÄgan om pris pÄ tvÄ framrutor, H o V. Dom Àr 6,35 mm tjocka och förmodligen plexiglas (akrylplast av nÄgot slag)
Finns det verkligen reservdelar Ànnu att fÄ tag pÄ till en sÄ pass gammal maskin?
Claude
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mÀngd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#356 

InlĂ€gg av Claude »

meken49 skrev: 21:59:02, 22-06-2025
Janson1 skrev: 16:33:04, 22-06-2025 Har precis skickat in en förfrÄgan om pris pÄ tvÄ framrutor, H o V. Dom Àr 6,35 mm tjocka och förmodligen plexiglas (akrylplast av nÄgot slag)
Finns det verkligen reservdelar Ànnu att fÄ tag pÄ till en sÄ pass gammal maskin?
gÄr sÀkert bygga ett plan av bara nya delar
OlleGunnar
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

#357 

InlĂ€gg av OlleGunnar »

Michael Meier, om du tycker en stjÀrnmotor med tvÄ lager Àr hÀftig skall du söka pÄ " Pratt & Whitney R-4360 "
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Flyg"