Min Piper PA-24 Singel Comanche
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
Försöka fĂ„ till ett Ă-drift elsystem utifall att... - Ort: Mark VĂ€stra Götaland
Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche
En i frÄn Sollentuna...
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
Försöka fĂ„ till ett Ă-drift elsystem utifall att... - Ort: Mark VĂ€stra Götaland
HĂ€r i sverige har vi ett vĂ€ldigt bra vĂ€gnĂ€t. TyvĂ€rr lite för mĂ„nga bilar pĂ„ vissa platser bara... SĂ„ jag anvĂ€nder Ă€ndĂ„ flygplanet nĂ€r jag skall lite lĂ€ngre, typ mer Ă€n 8-10 mil. Sen beror det ocksĂ„ pĂ„ vilket hĂ„ll. Ăst-vĂ€stliga vĂ€gar Ă€r det ont om sĂ„ skall man till Ăland, Kalmar eller Danmark som Gotland dĂ€r det Ă€r vatten emellan, ja dĂ„ gĂ€ller flyget dĂ„ jag vill vara hemma samma dag efter utrĂ€ttat Ă€rende. Det Ă€r lite lustigt, jag anvĂ€nder flygplanet i min yrkesroll för att andra skall kunna nöjesflyga vidare... Ja flygplanen anvĂ€nds inte bara till nöjesflygning, det finns en del flygskolor och en del flygtid Ă€r sk samhĂ€llsnytta, tex skogsbrandbevakning. (Jag har sjĂ€lv varit förste larmare vid ett par tillfĂ€llen) och Ă€ven hemvĂ€rnet har ett antal flyggrupper runt om i landet, (Jag Ă€r sjĂ€lv med i en flygande hemvĂ€rnsgrupp) sĂ„ lite nytta finns nog ocksĂ„...
Den största nöjesflygsgruppen Àr utan konkurens till nÄgot annat charterflyget som gÄr till div soliga och varma stÀllen!
Den största nöjesflygsgruppen Àr utan konkurens till nÄgot annat charterflyget som gÄr till div soliga och varma stÀllen!
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: en mÀngd skrot
vÀldigt bra vÀgnÀt? dÄ kör vi pÄ olika vÀgar i sverige
flygtid och gratis brÀnsle skogsbrandbevakning. och hemvÀrnet?
flygtid och gratis brÀnsle skogsbrandbevakning. och hemvÀrnet?
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
Nu nÀr det mesta börjar fungera som det skall i planet sÄ ser jag att rutorna Àr ganska slitna. Kanske dax att byta dom? PÄ PA-24 kan man vÀlja om man vill ha tvÄ separata rutor fram, typ som pÄ riktigt gamla bilar eller vÀlja "singel piece windshild" dvs en hel framruta utan stag i mitten. Det lutar nog Ät tvÄ stycken som den Àr född med frÄn början. Sen inbillar jag mig att det Àr sÀkrare med tvÄ smÄ rutor Àn en stor ruta om man tex krockar med en fÄgel...? Sen inte nog med om man skall vÀlja en eller tvÄ rutor fram, dom finns i tre tjocklekar dessutom. Men dÀr tÀnkte jag vÀlja samma tjocklek som det sitter dÀr nu, det blir enklast sÄ. Sen finns det givetvis i olika fÀrger, lite, lite rökfÀrgad eller sÄ och sÄ klarglas givetvis. Sen finns det sÄdana rutor som dels slÀpper in mindre vÀrme frÄn solen och sÄdana som slÀpper in mindre UV-ljus dessutom. FÄr nog fundera lite...
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Den dÀr Ash M82 motorn i Focken Wolfen har liite fler hÀstar Àn j's Piper Comanche, cylindervolym pÄ över 40liter? .. har aldrig ens tÀnkt tanken om dubbla rader cylindrar.
Kanske en av anledningarna till att den inte anvÀnds till att Äka till korvmojen, hu vilket soppakostnad att ta upp den dÀr till 2 km höjd pÄ kortaste tid, lÀste nÄgot om 0,4 liter/hp i maxeffekt, vad det nu innebÀr i ÄtgÄng för en tvÄtimmars tur pÄ enmanshand, 1,5 kubik brÀnsle?
Eller rÀknar jag helt Ät skogen?
Kanske en av anledningarna till att den inte anvÀnds till att Äka till korvmojen, hu vilket soppakostnad att ta upp den dÀr till 2 km höjd pÄ kortaste tid, lÀste nÄgot om 0,4 liter/hp i maxeffekt, vad det nu innebÀr i ÄtgÄng för en tvÄtimmars tur pÄ enmanshand, 1,5 kubik brÀnsle?
/Michael M
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
misstÀnker att den Àgaren inte bryr sig om soppakostnad var det inte biltemas Àgare som hade en spitfireMichael Meier skrev: 08:17:24, 20-06-2025 Den dÀr Ash M82 motorn i Focken Wolfen har liite fler hÀstar Àn j's Piper Comanche, cylindervolym pÄ över 40liter? .. har aldrig ens tÀnkt tanken om dubbla rader cylindrar.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Vad kostar det att byta ruta i flygplanet? Antar att du kommer billigare undan om du kan göra det sjÀlv men annars mÄste bara arbetskostnaden vara en smÀrre förmögenhet.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C - Ort: Huddungeby vÀstra Uppland
Ăr det glas i rutan pĂ„ PA-24an? Eller Ă€r det nĂ„gon plexiglas variant?
I min ungdom var det segelflygplan som gÀllde. DÀr var det plexiglas eller nÄgon annan plast variant.
Göran i NorrÄmyra
I min ungdom var det segelflygplan som gÀllde. DÀr var det plexiglas eller nÄgon annan plast variant.
Göran i NorrÄmyra
TillfÀlligt pÄ banan
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
Har precis skickat in en förfrÄgan om pris pÄ tvÄ framrutor, H o V. Dom Àr 6,35 mm tjocka och förmodligen plexiglas (akrylplast av nÄgot slag)
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86. - Ort: Kramfors kommun
Finns det verkligen reservdelar Ànnu att fÄ tag pÄ till en sÄ pass gammal maskin?Janson1 skrev: 16:33:04, 22-06-2025 Har precis skickat in en förfrÄgan om pris pÄ tvÄ framrutor, H o V. Dom Àr 6,35 mm tjocka och förmodligen plexiglas (akrylplast av nÄgot slag)
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
gÄr sÀkert bygga ett plan av bara nya delarmeken49 skrev: 21:59:02, 22-06-2025Finns det verkligen reservdelar Ànnu att fÄ tag pÄ till en sÄ pass gammal maskin?Janson1 skrev: 16:33:04, 22-06-2025 Har precis skickat in en förfrÄgan om pris pÄ tvÄ framrutor, H o V. Dom Àr 6,35 mm tjocka och förmodligen plexiglas (akrylplast av nÄgot slag)
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Michael Meier, om du tycker en stjÀrnmotor med tvÄ lager Àr hÀftig skall du söka pÄ " Pratt & Whitney R-4360 "