SABB 1G ingen kompression
-
peri
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Re: SABB 1G ingen kompression
Insugsventilen är ny och inslipad. Avgasventilen är den gamla men inslipad och bedömd av erfaren bilmekaniker att det ska vara tätt. Hur testet gått till vet jag inte men jag antar att man använder vätska?
Ni har säkert rätt att det är ventilen som är boven. Innan jag skaffar en ny vill jag bara höra om det känns rimligt att utesluta annan orsak som sprucken topp tex.
Tänker också att ventilstyrningen skulle kunna vara skadad om tallriken är skev men när jag trycker ventilerna för hand tycker jag att de löper fint så styrningen borde väl vara ok.
Ni har säkert rätt att det är ventilen som är boven. Innan jag skaffar en ny vill jag bara höra om det känns rimligt att utesluta annan orsak som sprucken topp tex.
Tänker också att ventilstyrningen skulle kunna vara skadad om tallriken är skev men när jag trycker ventilerna för hand tycker jag att de löper fint så styrningen borde väl vara ok.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland

Visst kan det vara en spricka i toppen, men om den är så stor att motorn inte får någon kompression, borde den synas tydligt. Se upp om motorn inte har insatsventilsäten utan sätena är bearbetade direkt i gjutjärnet, då kan det bli fina sprickor i själva tätningsytan.
Ett sätt att kolla att ventilslipningen är lyckad är att rita dit ett antal blyertsstreck på tätningsytan, sätt sedan ner ventilen i sätet och vrid den litegrann (typ 5 minuter på klockan) fram och tillbaks, ta sedan upp den och kolla att alla streck är utsuddade. Gör om det hela med ventilen vriden 1/2 eller 1/4 varv för att utesluta problem pga krokig ventil etc.
Kolla också att ventilen inte glappar för mycket i styrningen, förmodligen finns det en spec på tillåtet glapp i VHB som ju har länkats till tidigare i tråden.
Ett sätt att kolla att ventilslipningen är lyckad är att rita dit ett antal blyertsstreck på tätningsytan, sätt sedan ner ventilen i sätet och vrid den litegrann (typ 5 minuter på klockan) fram och tillbaks, ta sedan upp den och kolla att alla streck är utsuddade. Gör om det hela med ventilen vriden 1/2 eller 1/4 varv för att utesluta problem pga krokig ventil etc.
Kolla också att ventilen inte glappar för mycket i styrningen, förmodligen finns det en spec på tillåtet glapp i VHB som ju har länkats till tidigare i tråden.
-
peri
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Vad jag förstår är sätena bearbetade direkt i gjutjärnet.
Ska fokusera på ventilen. Tack.
Ska fokusera på ventilen. Tack.
-
peri
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Hej, slutklämmen blev att det fanns en spricka i toppen. Nu är den bytt och motorn startar lätt.
Tycker att motorn vibrerar ganska mycket. Vet inte om det är normalt. Ska grotta lite i det, men det blir en annan historia.
Tycker att motorn vibrerar ganska mycket. Vet inte om det är normalt. Ska grotta lite i det, men det blir en annan historia.
- rospigg
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69 - Ort: Uppland

"Små" dieselmotorer har en hård gång jämfört med en bensinmotor, och är dieseln encylindrig så är det "än värre".
-
peri
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
Ok. Det finns en vibrationsdämpare i motorn. Kan det finnas förslitningsdelar där som det kan vara värt att titta på och finns det något sätt att utvärdera vibrationsdämparen utan att skruva isär?
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-