Tippflak Z-lyft eller?

Diskutera lastbilspÄbyggnader och kranar hÀr
HÀr passar Àven trÄdar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in
Filip F
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Tippflak Z-lyft eller?

InlĂ€gg av Filip F  (trĂ„dstartaren) »

Lastbil eller lastbil, det Àr i alla fall en veteran pickupp, med ett flak som Àr 1900 x 2900 mm och som jag vill bygga tipp pÄ. flaket skall tippa 800 mm i framkant pÄ flaket och skall klara ca 1000 kg. Jag har en 12V SKF kolv som klara 4500Nm och har en kolvlÀngd pÄ 102 mm enligt uppgifter, men kolven rör sig 135 mm.
Jag kan montera kolven och lyften nÀstan varsomhelst pÄ chassit, Kolven och den 12v motorn bygger ca 80 mm i diameter.

SÄ frÄgan, Àr det nÄgon som har erfarenhet av nÄgon typ av beslag som, tex, en Z beslag eller liknande för att klara detta och kan göra en enkel beskrivning hur den skall se ut och ev. funktionen..
Filip Fischlein Ystad
Simnil
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021
Sverige

Re: Tippflak Z-lyft eller?

InlĂ€gg av Simnil »

Nu förenklar jag lite, jag ignorerar bl.a det faktum att det gÄr lite olika tungt genom tippningsförloppet beroende pÄ vinkeln men nÄgonstans i förloppet, (och det Àr ju sÀmstalÀget som kommer avgöra om det fungerar eller inte), sÄ borde följande gÀlla pÄ ett ungefÀr:

4500N Àr ca 450kg. Du har 135mm rörelsevÀg och vill lyfta ett ton 800mm vilket innebÀr att du egentligen skulle behöva "vÀxla upp" cylindern ytterligare ca 6ggr och dÄ klarar den bara ca 75kg. Ska en 4500N cylinder klara ett ton mÄste man vÀxla ner den och anvÀnda lÀngre slag istÀllet. I ditt fall hade den behövt slÄ tvÄ meter ungefÀr.

Är lasten totalt ett ton och utbredd pĂ„ flaket sĂ„ vilar halva lasten pĂ„ "gĂ„ngjĂ€rnet" och halva pĂ„ cylindern, dĂ„ minskar kravet pĂ„ cylindern med hĂ€lften mot det jag skriver ovan.

Har jag förstÄtt förutsÀttningarna rÀtt sÄ Àr det nog tyvÀrr ogörligt med de grejer du har.
Filip F
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

OK, tack, det gav mig en liten inblick, men samtidigt fler frÄgor. Det vore kanske bÀttre i sÄ fall att anvÀnda en 12V hydraulisk pump med en lÀmplig kolv till det. (Jag har en sÄdan ocksÄ, pumpen alltsÄ).
Men jag har sett antingen Z-lyftar eller V-lyft armar som haft smÄ kolvar och klarat sÄdana hÀr lÄga lyft.
Simnil
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021
Sverige

InlĂ€gg av Simnil »

Med hydraulik Àr det inga problem. En 40mm cylinder klarar trycka drygt 2 ton vid 160 bar. MÄnga bakgavellyftar har vÀl exempelvis i alla fall 50-70mm cylindrar.

Vad jag förstÄr Àr det en elektrisk "aktuator"/"stÀlldon" du har? 4500N Àr i alla fall inte mycket om det ska lyftas nÄgot.

Sen Àr det alltid bra att ha koll pÄ hÀvarmarna, Ju kortare rörelse desto större kraft krÀvs och tvÀrt om. TÀnk "Kraft gÄnger vÀg = resultat", dvs minskar du rerelsevÀgen mÄste kraften öka för samma resultat och vice versa.
Filip F
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Jag fÄr studera den hydraulik med motor som jag har liggandes och se vad det Àr för nÄgot, sen skall jag kontakta en firma som kan lite om sÄdant sÄ allt blir rÀtt kÀnns det som.
Den elektriska kolven som jag har var en,
SKF elektrisk kolv
Modell: CAHB-21-A3N-102393-AAAL00-000
SpÀnning: DC 12V
Max kraft (Load Capacity): 4500 N (≈ 459 kg)
SlaglÀngd (Stroke Length): 102 mm
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "PĂ„byggnad, kranar och tillbehör"