Dags att sparka liv i tråden lite.
Inget hänt här, med att fixa annat fäste för redskap på lastaren.
Däremot gick skopan åt skogen för ett år sedan fästet där tiltkolven är monterad, gick helt in i skopan och tryckte sönder allt.
Så fick bli, att vi fixade till skopan i vintern nu som var, i stället.
Nu är den klar, bilder lägger jag till här i inlägget
Men nu kommer nästa grej.
Tilten/tippen av skopan.
Just nu, (se bilder) så när skopan fullt tiltad/tippad bakåt/uppåt, då är botten på skopan nästan vågrät.
Nästan så det väger över att den lutar lite framåt till och med om man lastar lagom med grejor i den.
Hur gör man för att få skopan med mer tilt bakåt?
Om det nu går så att säga.
Fyller jag skopan till max som det är idag, så trillar ju delar av innehållet nästan ut, pga av att skopan inte går att tilta tillräckligt tillbaka bakåt.
Någon som har idé om det är någon justering som går att göra?
Jag hittar inget där man kan justera det på eller så.
Eller är det så, att lederna är så pass utslitna, så att det blir som det blir. Att allt förflyttas lite framåt?
Som man även ser på bilderna så är själva fästet där tiltkolven sitter, ganska lodrät, ja nästan den lite mer framåt även den, precis som skopan.
Skopans bakkant på skopan, vilar ju mot denna när man tiltat skopan helt bakåt.
Hade man då kunnat få hela den mer bakåt, hade det ju löst det ganska bra så att säga.
Frågan är bara hur ju.
Min far hade någon idé om att kapa/korta ner parallellstaget eller vad det heter.
Det staget som ser till att skopan följer med i samma vinkel när man hissar lastaren.
Det sitter i överkant på fästet, så blir det kortare hamnar det fästet mer bakåt.
Han tyckte man kunde kapa det rakt av, ta av 15 cm och svetsa ihop igen.
I mina ögon låter det lite vanskligt, håller det lixom över tid.
Vill inte utsätta mig själv eller omgivningen för onödiga risker mer än den som redan finns med en lastare av högre ålder.
Så jag känner mig rätt osäker på att det är en lösning som håller.
Så vad har ni därute för idéer eller tips hur man kanske skulle kunna lösa detta?
En hållbar lösning så att man kan få redskapet som sitter på lastaren, att tilta lite längre bakåt?
Tack på förhand
// Peter-Robin