Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här
buegård
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 08:56:38, 09-10-2022
Maskin: BRB 25 Målilla sationär råoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepådrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor
Ort: Småland/ Blekinge
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1246 

Inlägg av buegÃ¥rd »

Exempelbild
Bild
Sparrow
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)
Ort: Blekinge
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1247 

Inlägg av Sparrow »

Är det inte en Focokran?
Senast redigerad av Sparrow den 18:15:56, 14-03-2025, redigerad totalt 1 gång.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: Västernorrland
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1248 

Inlägg av torbjorn_forsman »

Här är bilden med lite bättre kvalitet.

Bild
buegård
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 08:56:38, 09-10-2022
Maskin: BRB 25 Målilla sationär råoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepådrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor
Ort: Småland/ Blekinge
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1249 

Inlägg av buegÃ¥rd »

Möjligtvis så vet " haninge. org" vilken kran det är på bilden. Kan det vara det sena övertagandet mellan företagen?
På tråden "Briqetter" ligger en bild allra sist på min monterade kran. Det hade märkningen ; Forslund & Co.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1250 

Inlägg av Murre o2  (trÃ¥dstartaren) »

Ulf Sterner har drabbats av Alzheimers sjukdom, sorgligt att läsa detta. Jag träffade Ulf när jag var springpojk på ABC fabriken, han hade då ett jobb där som pr man. Fast han var inte där så ofta direkt... Men jag överraskades av hur stor han var på nära håll. Senare for han ju till Kanada som första svenska spelare.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1251 

Inlägg av Murre o2  (trÃ¥dstartaren) »

Drömde inatt att jag blev ut ringd till fabriken till ett nattskift som saknade förman, var inte så ovanligt på den tiden. Allt gick bra tills en timme innan avlösningen som ju brukade komma en 10-15 minuter innan 6 på morgonen. Jag satte mig då i det lilla fikar rummet bakom förmans kontoret och plötsligt drömde jag att jag vaknade där och tittade på klockan, tjugo över åtta :uupps: Hade ingen saknat mig, radion hade jag ju på mig. In till stora kontrollrummet där jag hittade den pågående skiftförmannen och en pinsam förklaring måste fram. sedan vaknade jag...

Hör till historien att när mitt skift gick på FM skiftet en morgon så kom deras förman tillbaka och sade att det fattades en kille, Jim, från deras skift. Så vi fick organisera skallgång efter honom, han kunde ju ramlat och skadat sig eller något liknade så lite spänd stämning en stund. Tills en av grabbarna kom och sade att han tittat honom, han låg och sov uppe på kartonger 4 meter upp ute i lager 2. Han hade inte väckt honom utan vi radade upp hela skiftlaget där och så klättrade en upp och väckte sömntutan som sedan fick klättra ned och traska iväg med svansen mellan benen till våra leenden :grin:

Vet inte om det var källan till min dröm, man vet aldrig hur det undermedvetna jobbar när man sover.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1252 

Inlägg av Murre o2  (trÃ¥dstartaren) »

På tal om nattskift så är man ju inte alltid på topp så dags när det körde ihop sig. Så ett misstag jag inte glömmer gjorde jag en natt. Det var uppstart av en linje när vi gått på en natt. Som förman fick jag börja med att gå igenom arbete tillstånden för att låsa upp utrustning som var låst i ställverket. Så efter kontrollerat att alla berörda skrivit ut sig på tillstånden tog jag hissen till ställverket, låste upp och gick in och började leta upp berörda brytar fack och började låsa upp hänglåsen och slå till brytarnas manöver vred. Då upptäckte jag att det fattades nycklar till ett lås, mekanikerna kunde ju som extra säkerhet få följa med in i ställverket och hänga på ett eget lås vars nyckel han sedan behöll i fickan tills jobbet var klart, när han var klar så tejpade han nyckeln bak på tillståndet. Det sistnämnda glömdes ibland så mekens nyckel var inlåst i hans klädskåp, på ett nattskift så brukade vi i det läget ta en bultsax och klippa låset... Denna gång hade jag bråttom och var lat så jag vred manöver axeln till till läget med skiftnyckeln jag alltid hade i fickan när jag hade fackets lucka öppet. Gick sedan att stänga luckan/dörren till facket och brytaren var aktiv fast manöver vredet var i från läget med ett hänglås på. Avsikten ar att efter uppstarten skulle jag hämta en bultsax och klippa låset och återställa det hela. Men givetvis så blev det mycket att göra med uppstart och krångel så jag glömde det hela tills när jag skulle somna hämma i sängen på morgonen då jag kom på den där brytaren med hänglåset! Hoppas ingen upptäcker att det är något lurt där innan jag hinner fixa till det hela!

Men givetvis inte, en tillbuds rapport väntade när jag kom tillbaka och när vi gick på förmiddags skiften nästa gång blev jag kallad till en högre chef för en tillsägelse, den var väldigt mild faktist, inget blev direkt sagt i ärendet men jag skämdes ju ändå över missen :generadsmily:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)
Ort: Blekinge
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1253 

Inlägg av Sparrow »

Du gjorde nog inte om det, lr ??
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1254 

Inlägg av Murre o2  (trÃ¥dstartaren) »

Nä, mitt motto är: gör aldrig om ett misstag! Göra en tabbe är ok så länge man lär sig av det. Göra om den igen tyder på ren dumhet...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1255 

Inlägg av Murre o2  (trÃ¥dstartaren) »

Läste om han som åkte fast för han bar på en pennkniv på fel plats. Fick mig att minnas hur jag på jobbet hade en morakniv fäst på höger bröst ficka på jobbar jackan. Användbar när man som jag ofta hanterade smälta plastklumpar som det skulle tas provbitar ur. Men det var en besökare, vill minnas det var en fransman som reagerade :smile: Han tyckte det såg hotfullt ut :???: Men när jag tänker efter så syntes inga knivar när jag besökte utländska fabriker... Vårt allt i allo redskap morakniv är nog typiskt svenskt.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)
Ort: Blekinge
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1256 

Inlägg av Sparrow »

Har instruerat frugan om hon blir stoppad med min bil, att inte nämna överlevnadstången i dörrfacket. Finns ett litet knivblad i den. Tycker det börjar gå till överdrift när det gäller misstänksamhet, är alla potentiella mördare nu för tiden? Stackars alla hantverkare dom riskerar ju böter bara dom visar sig utanför dörren. :???:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1257 

Inlägg av Murre o2  (trÃ¥dstartaren) »

Har ju tackbrevet från företags ledningen för min insats under krisen med nya pex linjen liggande och en titt på det väcker minnen. Minnen är ju allt som är kvar i min ålder :smile: Jag har ju skrivit om det tidigare men ni tål nog en omgång till.

Började med att en höjdare sade att det inte lönade sig att bygga en ny Pex linje fast vi var utsålda på den gamla. Ett år senare så skulle det byggas en ny! Och där fick jag jobbet att ansvara för den gamla linjen medan drift ingenjören för linjen skulle jobba med att ha hand om bygget av den nya linjen. Så jag fick ett kontrakt för ett år som drift ingenjör med återgång till skiftet efteråt. Min kollega var en ny kläckt Chalmers ingenjör, S, medans jag gott den långa vägen men vi kom bra överens. Jag hade ing problem med att se till att gamla pex linjen jobbade på med hög drift säkerhet och lite nedklassat material. S jobbade på med att handa nybygget, med facit i handen hade det kanske varit bättre om vi bytt jobb...

Men nya linjen var klar och invigd och upp startad så jag återgick till skiftet, lite motigt efter ett år på dagtid. Men tog bara två veckor så ringde HT fabriks chefen hem till mig och sade att "du får komma in på dagtid i morgon och starta upp gamla pex linjen igen, vi har problem och våra kunder är utan material". Så skiftet fick klara sig utan mig igen, jag hoppade rakt i i hetluften igen och startade upp gamla linjen som ju stått öde två veckor nu. Samtidig fick jag stötta upp S som hade största krisen på sig. Visade sig vara två orsaker till problemet som var silikon föreningar i pex produkten som sedan skulle bli högspännings kablar, silikon i kabelisoleringen leder till genomslag och massa kablar producerade hos våra kunder fick skrotas. Föroreningarna kom dels från rör arbetarnas gäng tape de använt utan att någon reagerat, jag skulle stoppat det direkt om jag hade varit inblandad, dels från ventil säten vilket jag kanske inte, eller kanske skulle, regerat på att det fans silikon i... Så några hektiska men roliga månader, roliga då jag ju inte hade något ansvar alls för fiaskot som kostade många miljoner för försäkrings bolaget. Tog sin tid att få fram ventiler med metallsäten som inte släppte ifrån sig någon metall men ändå tätade när de skulle, Tillverka Super Clean material är inte lätt! Och var ännu motigare att gå tillbaka till skiftet efteråt så någonstans där tappade jag motivationen som skiftförman. Vilket ju ledde till byta av jobb efter 18 år på skiftet.
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Maskin: E60
Ort: Uppsala
Sverige

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1258 

Inlägg av Robert T »

Jag uppskattar dina berättelser Murre men det slår mig ändå hur ouppskattad du ändå var på ditt arbete trots att du fick det mesta att fungera. Typiskt storföretag. På privatsidan, den mindre, får folk som du bonusar varje år osv.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1259 

Inlägg av Murre o2  (trÃ¥dstartaren) »

Jodå, fick bonusar sedan på IC, samt förslags pengar. Fast på den tiden i fabriken så gick ju det mesta av i skatt! Fick ju en 55 tusen för ett förslag på förbättring i Pex linjen och om jag minns rätt fick jag ut 18 efter skatt :uupps: Marginal skatten då var inte att räkna med. Blev lite patent pengar sedan på IC också. Så jag klagar inte, de flesta jobbresorna för att lösa problem med vår produkter var ju för en annan grupp på IC som fick låna mig. Gig bra så länge jag var gruppchef men efter omändringar och hopslagningar så jag hastigt och lustigt bara var senior engineer så måste jag ha godkänt av högre chef och det var lite motstånd till att släppa mig några dagar nån gång. Jag påpekade att besöken hos andra fabriker ökade gruppens kunskaps nivå då jag höll ögonen och öronen öppna och altid lärde mig något nytt. Fins ju tre nivåer när man lär sig ett yrke, förs vet man att man inte kan mycket så det gäller att lära sig snabbt. Sedan tycker man att man börjar kunna sitt jobb. Är man bra på jobbet och det inte är alltför enkelt så upptäcker man sedan att man har mycket kvar att lära och aldrig blir fullärd för utvecklingen stoppar inte.

Sedan skrev jag fel i förra stycket, det var givetvis Teflon och inte silikon som var föroreningarna i materialet. Silikon är inte heller bra i vissa kabel material och några år senare hade jag problem med det men det är en annan historia... Problemet med Teflonet var att det påminde så mycket om den "riktiga" plasten att den automatiska förorenings kontrollen missade dessa föroreningar, saker som metall, fibrer och oxiderad plast hittade den i mikroskopiskt små bitar men Teflonet missade den.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: Kungälv

Re: Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

#1260 

Inlägg av Murre o2  (trÃ¥dstartaren) »

Såg att det var en massa stavfel i föregående, jag måste ta mig tid att läsa genom vad jag skrivit innan jag skickar det :smile: Men tillbaka till jobbtiden, jag har ofta undrat hur det skulle blivit om projektet med en fabrik för legotillverkning som Sven på jobbet satsade blivit av. Sven som var team ledare för en utvecklings grupp kom ju till mig och sade att han planerade att öppna eget, han hade finansieringen klar, tomt i industriområdet intill klar, det enda som fattades var kontrakt med Borealis på vissa kvantiteter special produkter, så skulle bygget starta, förhandlingar om kontrakt var på gång. Nu ville han att jag skulle ta jobbet som produktions chef och börja jobba för honom. Svårt beslut, jag hade ju fast jobb jag trivdes med och hade jobbat 20 år för Borealis. Så jag gick till min tidigare chef, DR Ek (inte läkare Doktor) och berättade i förtrolighet om planen, "då måste han ha dig," sade Ek direkt "finns ingen annan lämplig"

Ett bra kort för att löneförhandla! Men jag var usel på att löneförhandla... Men frågan, ville jag göra det, jag hade ju startat upp L-601 från noll och hade älskat det, så göra om det i större skala vore en dröm :grin: Skulle jag klara det? Funderade på det och med erfarenhet från fabriken som skiftförman och vikariat som ansvarig för maskiner underhåll och personal där som fungerat utan problem så trodde jag nog att det skulle bli jobbigt men intressant och lärorikt. Så jag tackade ja men väntade med löne förhandlingen tills att allt var klart. Under tiden lade jag en del tid på att dra upp linjer för utrustnings behovet och hade möte med tänkt maskin leverantör i ett av våra mötes rum så ledningen hos oss måste varit insatt i planerna. Det hela rullade på tills förhandligen med Boreals delegation sprack, de ville inte satsa på något som bara fanns på pappret än.

Så jag undrar än hur det skulle gått, högre lön hade det blivit, sluppit gå i pension vid 67 när jag ju stod på topp i kunskap på mitt område hade det nog också medfört, så företag har inte råd att göra sig av med bra folk bara för att de passerar en ålders gräns, stora struntar i sådana detaljer, in med en nyexaminerad nykomling med bra betyg bara. Men lego tillverkare är en svår bransch, så inga garantier för att det skulle gått så bra... Men förutsättningarna fanns absolut!
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Allmänt om lastbilar"